Thursday, July 13, 2017

Semuanya tak mengaku salah laku, habis Singapurakah salah dakwa?

KES JHO LOW MANGSA UTAMA IALAH 1MDB, KATA PENDAKWARAYA
Singapura – Pendakwaraya di Singapura berkata ahli perniagaan Malaysia Low Taek Jho watak utama dalam siasatan berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dan beliau menggunakan wang yang boleh dikesan kepada dana milik kerajaan itu untuk tujuan peribadi.

Low menerima sejumlah wang yang “amat besar”, kata pendakwaraya dalam pemfailan mahkamah yang didedahkan hari ini.

Kira-kira AS$1 bilion (RM4.3 bilion) yang bertujuan untuk 1MDB laburkan dalam usaha sama dengan PetroSaudi International Ltd dilencongkan ke akan bank milik Low, menurut pemfailan itu.

“Mangsa utama dalam kes ini ialah 1MDB,” kata pendakwaraya Nathaniel Khng di mahkamah Singapura. “Jho Low sudah hilang dari pandangan orang ramai.”

Setakat ini siasatan Singapura ke atas aktiviti berkaitan 1MDB menyaksikan 5 orang disabit kesalahan dan 4 daripadanya dipenjarakan.

Setakat ini negara itu satu-satunya yang mengenakan pertuduhan jenayah terhadap pengurus bank berkenaan.

Siasatan itu sebagai daripada usaha antarabangsa untuk mengesan berapa banyak daripada AS$6 bilion (RM25.8 bilion) yang 1MDB kutip untuk projek pembangunan digunakan untuk hartanah mewah, karya seni, pesta dan banyak lagi.

Amerika Syarikat dan Switzerland juga antara negara yang menyiasat peranan yang dimainkan bank dan individu.

Penyiasat AS menyifatkan Low sebagai pengawal kepada rancangan untuk mengambil berbilion daripada dana Malaysia itu.

Permohonan untuk mendapatkan komen yang dihantar melalui laman web Low, Jynwel Capital Ltd belum dijawab, begitu juga emel yang dihantar kepada 1MDB, yang secara konsisten menafikan sebarang salahlaku.

Low sebelum ini menggambarkan peranannya dengan dana itu sebagai perunding tidak rasmi yang tidak melanggar mana-mana undang-undang.

Low mengeluarkan kenyataan pada Jun sebagi menjawab saman Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) yang mahu mendapatkan kembali AS$540 juta (RM2.3 bilion) aset yang dikatakan dibeli dengan dana yang digelapkan dari 1MDB. – FMT via malaysiastylonews

* Yang jadi mangsanya 1MDB (baca rakyat Malaysia)

No comments:

Post a Comment