Tuesday, July 25, 2017

Isu ini berbangkit pun akibat onar Mahathir dulu gak!

Royalti minyak: Mahkamah Persekutuan tentukan persoalan undang-undang
Hafiz Yatim    -    Hari ini, 5:45 petang
Mahkamah Persekutuan akan memutuskan sama ada 14 persoalan undang-undang yang ditimbulkan oleh kerajaan Kelantan pimpinan PAS berhubung saman terhadap Petroliam Nasional Bhd (Petronas) boleh didengar di Mahkamah Tinggi.

Ini berikutan Petronas dan kerajaan hari ini diberi kebenaran oleh tiga hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Ketua Hakim Negara Tan Sri Md Raus Sharif bagi menentukan tiga soalan yang dikemukakan Petronas mengenai isu sama ada persoalan kerajaan Kelantan boleh ditimbulkan.

Seorang hakim Mahkamah Tinggi sebelum ini membenarkan enam soalan daripada konglomerat minyak itu dan tiga lagi dari mahkamah yang akan ditentukan oleh Mahkamah Tinggi selepas memerintahkan supaya perbicaraan dijalankan atas persoalan undang-undang dan bukannya pendengaran saksi.

"Kami sebulat suara memberi kebenaran kepada Petronas dan kerajaan mengenai perkara ini. Tiada perintah dibuat untuk kos," kata Hakim Md Raus.

Dua hakim lain adalah Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum dan Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Hasan Lah.

Mahkamah Persekutuan pada 2 Julai 2013 membenarkan permohonan Petronas di bawah Perintah 14A Kaedah-Kaedah Mahkamah 2012 untuk membuang kes dengan menentukan perkara undang-undang, di mana pendengaran itu akan dilakukan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Saman berkenaan difailkan oleh menteri besar Kelantan ketika itu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kelantan meminta agar semua tunggakan pembayaran tunai dibayar dan perintah agar semua bayaran tunai dibuat kepada negeri itu dalam penyata tuntutannya sebanyak 47 muka surat.

1 comment:

  1. To find out more Lee Manton an Art Director who currently works
    at Ogilvy group Germany was asked a few questions about his professional experiences.

    ReplyDelete