Friday, July 21, 2017

Mereka tunduk: Bila Qatar tunjukkan penyerapan tekanan yang berkesan

Saudi Akhirnya Tunduk Dengan Ketegasan Qatar, Ini Pula Tindakan Baru Diambil
Friday, July 14, 2017
Posted by Ahmad Harith
Raja Salman, Amir Qatar Tamim bin Hamad

Negara-negara Arab yang kini memboikot Qatar telah mengundurkan 13 tuntutan mereka untuk menamatkan krisis, mengurangkan ia kepada enam 'prinsip utama'.

Blok yang dipimpin oleh Saudi, yang juga termasuk UAE, Mesir, dan Bahrain, menuduh Qatar menyokong kumpulan pengganas dan pelampau. Mereka juga sebelum ini mendesak penutupan Al Jazeera.

Sejak awal bulan Jun, empat negara Arab telah menghentikan hubungan diplomatik dan komersial dengan Qatar.

Tuntutan asal 13 diserahkan kepada Qatar melalui Kuwait - yang bertindak sebagai orang tengah dalam pertikaian itu - menjelang akhir bulan Jun.

Kini, negara-negara Arab berundur dari tuntutan, dengan mengatakan mereka mahu pertikaian itu diselesaikan dengan cara yang mesra, menurut BBC.

Sebelum ini, Mesir, Arab Saudi, UAE dan Bahrain mempunyai hubungan rapat dengan Qatar.

Menurut Al Jazeera, antara prinsip yang kini ditekankan adalah termasuk memerlukan Qatar untuk komited untuk memerangi ekstremisme dan keganasan, menghentikan bantuan kewangan dan menyediakan tempat perlindungan yang selamat untuk kumpulan itu, dan menghentikan semua perbuatan provokasi dan ucapan yang mencetuskan kebencian atau keganasan.

Duta Besar Arab Saudi ke AS, Abdallah Al-Mouallimi juga berkata penutupan Al Jazeera tidak lagi perlu untuk menyelesaikan krisis itu.

"Jika satu-satunya cara untuk menyelesaikan krisis adalah dengan menutup Al-Jazeera, tidak mengapa," kata Al-Mouallimi, menurut The Washington Post.

"Jika kita boleh menyelesaikan krisis tanpa menutup Al-Jazeera, itu juga tidak mengapa. Yang penting adalah matlamat dan prinsip yang terlibat. "

Al Jazeera dikatakan adalah titik pusat ketegangan antara negara-negara.
Dua hamba Amerika dan Yahudi menekan gerakan Islam?

Qatar telah menegaskan bahawa ia tidak membiayai pengganas. Qatar telah merasai tekanan akibat sekatan itu apabila terpaksa untuk mengimport makanan melalui udara dan laut untuk memenuhi keperluan penduduknya.

Walau bagaimanapun, Qatar juga membanggakan tentang kekayaannya sebagai tindak balas kepada krisis, dengan mengatakan ia mempunyai rizab yang lebih daripada cukup untuk menyerap tekanan itu.

Awal bulan lalu, Gabenor Bank Negara Qatar, Sheikh Abdullah Bin Saoud al-Thani, berkata, Qatar mempunyai $340 bilion rizab termasuk pemegangan dana kekayaan negara yang dapat membantu negara Teluk untuk mengatasi pengasingan oleh jiran Arab yang kuat.

Al-Thani berkata bank pusat mempunyai $40 bilion rizab ditambah emas, manakala Pihak Berkuasa Pelaburan Qatar mempunyai $300 bilion dalam rizab yang boleh dicairkan

2 comments:

  1. Ini kes tok arab ikut perangai melayu umno. Senang2 aje nak ugut org. Last2 dia yg menongeng

    ReplyDelete
  2. Umno bn akan menonggeng dlm pru nanti. Ahli umno pon tk mau gst. Kecuali najib maslan n jamal jamban. Huhuhuhu. Tergolek doggg

    ReplyDelete