Monday, July 24, 2017

Banyak juga lagi senongehnya: Tak boleh bersatu dan kompromi pulak!

Otai Reformis tolak Dr Mahathir, Saari Sungib lepas jawatan pengerusi

  | July 24, 2017
Beliau mengambil keputusan itu selepas beberapa ahli kumpulan aktivis reformasi 90-an itu membantah pelantikan Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi Pakatan Harapan.
SHAH ALAM: Saari Sungib, yang mengetuai kumpulan aktivis reformasi Otai Reformis mengesahkan sudah melepaskan jawatan sebagai pengerusi kumpulan aktivis 90-an itu, selepas sebahagian ahli kumpulan reformasi 90-an itu membantah pelantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi Pakatan Harapan.
“Ahli-ahli Otai Reformis ada macam-macam sentimen terhadap Dr Mahathir. Ada yang tolak habis dan ada yang masih bertimbang rasa penyertaan Dr Mahathir dalam PH.
“Kita telah adakan mesyuarat semalam dengan Otai Reformis dan hasil keputusan itu saya lepaskan jawatan saya,” katanya kepada FMT ketika ditemui di Dewan Negeri Selangor.
Menurut Saari, Otai Reformis dalam mesyuarat itu menolak kepimpinan Dr Mahathir di peringkat gabungan pembangkang, atau sebagai menteri atau penasihat kerajaan sekiranya PH mentadbir kerajaan.
“Kita menuntut PH untuk memasukkan dalam manifesto PRU14 PH penubuhan Suruhanjaya Keamanan dan Keadilan bagi mengadili segala tuduhan ke atas Dr Mahathir.
“Kita juga bersetuju agar mana-mana ahli Otai Reformis yang mempunyai jawatan dalam mana-mana parti PH untuk melepaskan jawatan yang disandang dalam gerakan Otai Reformis,” katanya.
Dalam pada itu, Saari berkata selain beliau, setiausaha kumpulan Abdul Razak Ismail turut meletakkan jawatan kerana tidak bersetuju dengan penyertaan Dr Mahathir dalam PH.
Katanya, Abdul Razak akan menyertai Parti Sosialis Malaysia (PSM) untuk menentang PH dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Sementara itu, Saari mengakui mempunyai pandangan tersendiri terhadap Dr Mahathir, namun akan akur dengan keputusan parti untuk bersama PH.
“Saya akan bersama PH…kita tahu hujah-hujah yang diterangkan parti saya untuk bersama Dr Mahathir dalam PH,” katanya.
Semalam, Saari berkata kepada FMT berkata bekas perdana menteri itu akan menjadi pemain peranan utama dalam perbincangan dan membuat keputusan dalam gabungan pembangkang.
Menurut Saari, kerjasama PH dengan Dr Mahathir adalah perlu untuk melawan “kejahatan lebih besar” pentadbiran Najib.
“Kami masih berpegang pada pendirian kami, Mahathir telah melanggar hak asasi dengan menangkap orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), menyalahgunakan kuasanya dan bertanggungjawab terhadap salah urus kewangan.
“Dan beliau masih belum bertaubat atau mengakui bahawa beliau telah melakukan salah laku. Tetapi kita menghadapi ancaman besar sekarang, di bawah kerajaan sekarang.”
Peningkatan Dr Mahathir di PH menghakis sokongan asal dalam gabungan itu, terutamanya aktivis reformasi.
Akhbar The Star baru-baru ini melaporkan penyokong-penyokong tegar Anwar merasa mereka dikhianati dan Setiausaha Otai Reformasi Razak Ismail mengancam untuk meletakkan jawatan dan menyertai Parti Sosialis Malaysia (PSM).

3 comments:

  1. Mungkin orang2 lama ni mahu seorang PM itu mesti semporna dlm semua aspek.

    ReplyDelete
  2. Saari sungib betul² paham dan sikap serta sifat perikemanusiaan dia begitu tinggi terhadap dsai ats kezaliman yg mula² di cetuskan oleh madey terhadap dsai...
    Terpulang kpd diri masing² utk menilai..
    Saya pn x suka madey jd pengerusi harapn..
    Tp klu niat dia betul,alhamdulillah..
    Klu niat dia salah,semoga Allah mrlaknat perbuatan dia..

    ReplyDelete
  3. memang matde ni dzolim orangnya masa berkuasa
    masih angkuh tak mahu ngaku salah silap
    umumnya amno bila tak suka penentangnya akan bertindak dzolim
    itu hakikatnya
    matjib tak berani nak bertindak kasar ngan matde
    sebab ada cerita kat matde yang belum diceritakan

    ReplyDelete