Wednesday, July 19, 2017

Scorpene timbul pula di Perancis

Perancis dakwa 2 dalam kes rasuah pembelian Scorpene

  | July 19, 2017
Ia susulan siasatan ke atas dakwaan salah laku melibatkan 'komisen' untuk pembelian 2 kapal selam itu oleh Malaysia.

PARIS: Penyiasat Perancis mendakwa 2 pegawai tinggi syarikat susulan siasatan terhadap dakwaan rasuah melibatkan pembelian submarin oleh Malaysia pada 2002, menurut sumber.
Mereka ialah Philippe Japiot, bekas pengerusi syarkat DCBI, dan Jean-Paul Perrier, bekas ketua pegawai eksekutif syarikat pertahanan gergasi Thales.
Kedua-dua mereka yang disoal siasat Mei lalu didakwa atas tuduhan rasuah, menurut sumber.
Japiot juga berdepan tuduhan “menyalah guna aset awam” manakala Perrier kerana terlibat dalam “menyalah guna aset awam”.
Siasatan bermula pada 2010 selepas menerima aduan kumpulan hak asasi, Suaram, atas tuduhan pembuat submarin Perancis itu membayar lebih €114 juta (RM560 juta) sebagai komisen kepada sebuah syarikat kosong yang dikaitkan dengan Abdul Razak Baginda, penganalisis politik yang rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Najib merupakan menteri pertahanan ketika pembelian 2 kapal selam Scorpene bernilai AS$1.1 bilion (RM4.7 bilion menurut tukaran semasa) itu dibuat.
Japiot mengetuai DCNI antara 2001 dan 2007. Syarikat itu merupakan cabang antarabangsa industri pembinaan kapal Perancis yang berkurun lama, dan bulan lalu menukar namanya kepada Naval Group.
Kerajaan Perancis mempunyai kepentingan kira-kira dua-pertiga dalam syarikat itu, manakala Thales selebihnya.
Dua lagi individu disiasat ialah Dominique Castellan, bekas presiden DCNI, dan Bernard Baiocco, bekas presiden Thales International Asia.
Kesemua mereka menafikan tuduhan itu manakala kerajaan Malaysia berkata pembelian itu bebas daripada salah laku rasuah.
Isu itu menjadi hangat pada 2006, apabila kekasih Razak, yang dikatakan menuntut pembayaran atas peranannya sebagai penterjemah dalam proses pembelian itu, dibunuh dengan kejam.
Razak dibebaskan daripada dakwaan terlibat dalam pembunuhannya, mencetuskan pelbagai tuduhan dan spekulasi.

2 comments:

  1. Aku ingat tindakan SUARAM ini sudah tak timbul lagi sapertimana kapal selam yang tidak mampu timbul. Rupa rupa nya tanggapan aku salah, kerana terbukti bahawa kapal selam itu mampu timbul di perairan Prancis. Di harapkan agar pehak Prancis menyiasat ke akar umbi sehingga dapat membuktikan kematian seorang gadis Mongolia. Elok lah kalau kesemua mereka yang terlibat di bawa ke muka pengadilan. Nak di harapkan mahkamah di Malaysia, jauh panggang dari api kerana mereka semua telah di cocok hidung.

    ReplyDelete
  2. Ini agenda nak menjatuhkan kerajaan melayu islam ni. Ini mesti kerja kapir yahudi ni. Kapir harbi cemburu dengan karajaan islam, kata lebaiii.. kah kah kah

    ReplyDelete