Sunday, August 6, 2017

Alahaii PAS.......benda yang semua orang baca pun kelentong!

Sunday, August 6, 2017
PAS JANGAN Kelentong Orang Kg Kata MENANG perbicaraan saman atas Sarawak Report.
Pemimpin atasan PAS dinasihat tidak menjaja cerita kepada anggota bawahan kononnya presiden mereka sudah memenangi perbicaraan saman ke atas portal Sarawak Report.

Anggota Parlimen Sepang, Hanipa Maidin, menjelaskan sebenarnya perjalanan perbicaraan itu masih jauh dan apa yang berlaku semalam masih di peringkat sangat awal.

Kata Hanipa sebenarnya perbicaraan belum pun bermula dan PAS tidak memenangi perbicaraan penuh, sebaliknya ia masih di peringkat pengurusan kes.

"(Sebenarnya) permohonan Sarawak Reort untuk meminta PAS membayar apa yang dipanggil security for cost ditolak mahkamah dan seperti yang diduga portal itu diperintah untuk membayar kos kepada parti suci sebanyak sebanyak £15,000 (RM83,719).

"Saya harap parti suci tidaklah menjual (cerita) pada orang kampung di bawah yang ia sudah menang bicara. Belum lagi..." katanya hari ini.

Itu hal lumrah

"Parti suci" yang digunakan Hanipa istilah sinis yang merujuk kepada PAS.

Hanipa yang pernah menjadi pengerusi biro undang-undang PAS menulis begitu sebagai mengulas "perkembangan positif" saman Abdul Hadi ke atas editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown.

Setiausaha Politik Abdul Hadi, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, menjelaskan Clare diperintah mahkamah London untuk membayar presiden PAS itu sekurang-kurangnya £15,000.

Mahkamah pada 2 Ogos lalu dilaporkan memihak kepada Abdul Hadi selepas Clare meminta deposit wang sebagai jaminan keselamatan, sekiranya presiden PAS itu kalah dalam kes berkenaan.


Ahmad Shamsuri berkata mahkamah juga telah menerima tawaran Abdul Hadi untuk membayar RM80,000 sebagai deposit keselamatan.

Kata Hanipa (gambar) apabila membaca laporan disiarkan Malaysiakini semalam beliau bercadang mahu menulis ucapan tahniah kepada PAS kerana menang dalam saman berkenaan.

Kita saja nampak besar

Bagaimanapun, selepas membaca kandungan penuh berita itu, kata Hanipa, apa yang difikirkan pada awalnya berbeza daripada keadaan sebenar.

Kata Hanipa memang menjadi lumrah dalam kes saman sivil pihak sepertiSarawak Report memohon pihak luar dari United Kingdom (UK) membuat bayaran jaminan.

Menurutnya keadaan sama juga berlaku di Malaysia jika peguam di sini mewakili pelanggan tempatan menyaman pihak luar negara yang tidak tertakluk kepada perundangan di sini.

"Asas security of cost yang didepositkan di mahkamah adalah pihak sepertiSarawak Report ingin memastikan jika pihak luar kalah dalam perbicaraan dan diperintah membayar kos, ia masih terjamin walaupun arahan itu diingkari,"  katanya.

Dalam undang-undang juga, kata Hanipa, ada frasa cost follows the event bermaksud pihak yang kalah perlu membayar kos kepada pihak yg menang.

"Oleh kerana Sarawak Report kalah dalam permohonan untuk mendapatkan perintah mahkamah supaya parti suci membayarsecurity for cost, maka mereka kena bayar kos permohonan itu seperti yang dilaporkan. Itu biasa.. tiada yang luar biasa," katanya.

Hanipa juga menyatakan dalam konteks UK, nilai £15,000 itu tidaklah dianggap begitu besar tetapi keadaan menjadi sebaliknya jika ditukarkan kepada mata wang Malaysia.

"Memanglah nampak besar sebab mata wang kita kecil dan lemah!" katanya.

Posted by celahgelegar at 4:02 PM 

* Itulah sebabnya saya kata "Betulkah tajuk laporan NST ni?'

2 comments:

  1. Depa anggap ahli2 pas bodoh sebab kononnya tak tahu yg itu cuma pengurusan kes (kerana pan menyangka mereka bijak!) inilah yg menyebabkan depa kena tendang thn 2015 dulu.. mereka menyangka jika ahli2 pas tunduk kpd DAP barulah boleh dianggap bijak kut!

    Kalau ditakdirkan TGHH berundur dari tampuk kepimpinan pas sekalipun aku tak rela talibarut2 DAP ni masuk pas balik.. aku yakin pendirian aku ni dikongsi juga oleh para pemimpin pas yg lain..

    Aku tak boleh lupa tempoh ketika DAP dok hebat serang presiden, depa sbg saf kepimpinan lebih seronok pertahankan pemimpin DAP ataupun hanya berpeluk tubuh serta berdiam diri.. dan sambil tu mengaku bijak.. keh keh

    ReplyDelete
  2. Weh..tok sah dok boh kepala dap..Kalau presiden pas x bagang dan ikut pelesit-pelesit dalaman pas..Ramai yg.masih still dlm.pas..Alasan..piiirah!!!

    ReplyDelete