Wednesday, August 23, 2017

Hujah terdesak merendahkan minda Melayu

Lawan Umno-Pas disamakan menentang Melayu Islam hujah terdesak
23 Ogos 2017 | ARIF ATAN
Khalid Samad

Pengarah Komunikasi AMANAH Nasional, Khalid Samad menegaskan, bukan sekadar Umno dan Pas sahaja parti politik yang mewakili orang Melayu dan penganut Islam di negara ini seperti yang digembar-gemburkan.

Menurutnya, AMANAH, Bersatu, PKR dan DAP juga dipimpin dan dianggotai ramai Melayu Islam sekaligus menjamin masa depan golongan majoriti rakyat berkenaan jika Pakatan Harapan (PH) diberi mandat menjadi kerajaan pusat.

"Bersatu, AMANAH, PKR bukan Melayu? Dalam DAP, 15 peratus daripada ahlinya Melayu Islam.

"Kalau lawan Umno-Pas menentang Melayu Islam. Ini satu hujah terdesak nak pertahankan Umno-BN guna sentimen Melayu Islam," ujarnya dalam ceramah Sayangi Malaysia Hapuskan Kleptokrasi di Telok Emas, Melaka baru-baru ini.

Beliau berkata, kesedaran palsu bangsa dan agama yang dimainkan hanya untuk mempertahan rejim kleptokrasi sedia ada yang pada masa ini menyaksikan sejumlah fail mahkamah dibuka oleh banyak negara luar.

"Nabi pesan akan datang selepas diriku mereka adalah penipu, melakukan kezaliman. Maka sesiapa yang mengiyakan pembohongan mereka dan membantu mereka dalam kezaliman mereka, dia bukan daripada aku dan aku bukan daripada dia.

"Tapi sekarang ini tidak boleh (lawan) walaupun zalim sebab dia Melayu Islam, kena dipertahankan. Macam mana ni? Seolah-olah Umno-BN dan Pas sahaja Melayu Islam? Agama, bangsa diperalat untuk mempertahankan rejim yang zalim," bidasnya.

Mengulas sikap pimpinan Pas mutakhir ini yang dilihat banyak menyebelahi kerajaan Umno-BN, Ahli Parlimen Shah Alam itu berpendapat parti yang dianggotainya lebih tiga dekad itu semakin hilang punca.

"Tidak boleh jatuhkan kerajaan Melayu Islam, haram kecuali kalau ditukar kepada Pas. Ini 'fatwa' baru. Terbaru ini, tidak boleh jatuhkan kerajaan Islam, nasihat dengan cara baik, jangan malukan dia (Umno).

"Itu hujah cara Umno dulu. Tiba-tiba parti lama saya bawa. Parti lama saya sudah tidak tentu. Kiri pun tidak, kanan, tengah pun tidak. Tidak tahu mana dia mahu pergi.

"Saya dengan Pas ini 32 tahun, lebih daripada separuh hayat cuba jadikan Pas parti yang bawa risalah Islam agar boleh diterima masyarakat umum.

"Jangan jadi parti Islam yang hanya tahu gaduh dengan bukan Islam sebab Islam ini untuk seluruh manusia," luahnya.

Tambah Khalid, Pas sebelum ini tetap pendirian dengan bertindak dalam usaha menentang ketidakadilan rejim Umno-BN bukan sekadar berdoa dengan berharap situasi menjadi lebih baik.

"Islam tidak ajar begitu (berdoa tanpa melawan). Seolah-olah ajaran Islam itu berdoa. Dulu parti lama saya tolak, sekarang bawa pula fahaman begitu," tegasnya lagi dalam program anjuran AMANAH Kawasan Kota Melaka itu.

No comments:

Post a Comment