Wednesday, August 30, 2017

PRU14 bukan milik PH: Amat menyedihkan dengan gelagat parti-parti dan pemimpin di dalam PH

PRU14 bukan milik Pakatan
Diterbitkan pada 30 Aug 2017 10:15AM

“TIDAK akan ada pakatan pembangkang yang lebih kuat daripada Pakatan Harapan (PH).”

Begitu kata seorang sosok politik daripada pembangkang akan keyakinannya melihat potensi yang ada pada PH menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Setahun lebih sejak kenyataan ini dikeluarkan, adakah ia menjadi seperti yang dikatakannya?

Bermula dengan tiga jawatan utama dalam kepimpinan tertinggi PH yang belum dijelaskan sebab musababnya dengan munasabah, permainan tarik tali antara PH terutamanya PKR dalam usaha memujuk PAS kembali bersama, krisis kepimpinan PKR di Kelantan, keretakan dalaman yang berlaku dalam PKR dan manifesto 100 hari yang seakan tidak masuk akal, PH nampaknya terpaksa menunggu lima tahun lagi untuk menawan Putrajaya.

Tindakan Latheefa Koya yang memuat naik status di media sosial yang menunjukkan rasa tidak puas hati kepada Rafizi Ramli sehingga melabel beliau sebagai “kanser” dan penyebab utama perpecahan dalaman parti jelas menunjukkan krisis kepimpinan dalaman PKR semakin meruncing selain tindakan membuang ketua Pemuda PKR Kelantan, Hafidz Rizal secara mengejut tanpa perbincangan telus dalam mesyuarat.

Adanya kem dalam parti politik adalah perkara biasa, namun sebagai parti yang bercita-cita besar untuk mengalahkan Barisan Nasional (BN), mereka seharusnya lebih mementingkan soal strategi dalam berdepan dengan pesaing termasuklah PAS.

Ini berikutan mesyuarat Majlis Presiden PH kelmarin mengesahkan tidak akan ada kerjasama dengan PAS menjelang PRU14 sekali gus membuka jalan kepada pertembungan tiga penjuru.

Satu lagi penyebab PRU14 bukan milik PH adalah kerana tiada watak kepimpinan yang kuat dan berpengaruh dalam setiap parti komponen blok pembangkang.

Dr Wan Azizah Wan Ismail jelas gagal mempamerkan watak sebagai seorang pemimpin yang lantang dalam menentukan hala tuju pembangkang, malah gagal menyelesaikan masalah dalaman yang menyaksikan berlaku perpecahan antara beberapa individu penting dalam parti.

Manifesto 100 hari yang diumumkan PH beberapa bulan yang lepas juga menyaksikan beberapa perkara yang sukar untuk dilakukan dalam masa 100 hari pertama jika PH mengambil alih pentadbiran kerajaan.

Menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) adalah satu tindakan sangat tidak masuk akal. Negara jelas akan kehilangan RM42 bilion setahun bagi memastikan pendapatan negara kekal mapan. Tiada gunanya menghapuskan GST jika PH akan keluar dengan sistem percukaian yang baharu pula.

Sepatutnya, PH harus melihat masalah pelaksanaan sistem percukaian tersebut.

Sistem GST ini, yang juga dikenali sebagai Value Added Tax (VAT) di luar negara, digunakan di hampir seluruh dunia memperlihatkan sistem percukaian ini benar-benar membantu negara mendapat sumber pendapatan bagi memastikan ekonomi negara terus berkembang.

Jika benar PH ingin memastikan negara bersih daripada segala skandal rasuah dan salah guna kuasa yang diuar-uarkan selalu dalam ceramah, persoalannya kenapa tidak dimasukkan langkah untuk memisahkan jawatan perdana menteri daripada portfolio kementerian kewangan?

Kenapa tidak dimasukkan perisytiharan harta sebagai salah satu langkah dalam manifesto 100 hari tersebut?

PH juga mengetahui betapa besar kuasa yang ada pada Kementerian Kewangan dalam memacu ekonomi negara.

Pengerusi PH sendiri, Dr Mahathir Mohamad membantu membentuk ekonomi negara ketika krisis ekonomi Asia 1997 dan pada masa sama mengambil alih kementerian tersebut tanpa alasan munasabah.

Tindakan beliau itulah yang memberi kesan kepada apa yang berlaku hari ini dan jelas PH terlepas pandang hal ini.

Jika perkara-perkara tersebut tidak diselesaikan dengan segera di peringkat akar umbi kepimpinan parti, PH terpaksa menunggu lima tahun lagi untuk kembali mencabar BN dan PAS kerana PRU14 ini bukan milik PH. – 30 Ogos, 2017.

* Haissazc Shuqkin Hisham adalah pembaca The Malaysian Insight.

Terpulang kepada presiden untuk jalinkan kerjasama dengan PAS, kata Umno
TMI -  Diterbitkan pada 30 Aug 2017 7:07PM
Annuar Musa hari ini mengatakan kerjasama Umno-PAS akan ditentukan Najib Razak selaku presiden parti. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Ogos, 2017.

MAJLIS Tertinggi (MT) Umno menyerahkan kepada presiden parti itu sama ada akan menjalinkan sebarang kerjasama dengan PAS pada pilihan raya umum akan datang.

Ketua Penerangan Umno Annuar Musa berkata MT memberi mandat penuh kepada Najib Razak membuat keputusan terhadap sebarang usaha berhubung kerjasama dengan PAS.

“Dari segi MT, kalau sekiranya bila kata kerjasama, tentu ada skop, bidang, kaedah. Tidak boleh kerjasama sebagai longgar begitu...kalau kata bekerjasama akan ada perundingan, persefahaman dan sebagainya,” katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu hari ini.

Annuar yang juga ahli Majlis Tertinggi berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan  Isnin lepas yang memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan PAS pada PRU14.

"Dari segi Umno, dapat saya katakan sehingga hari ini, kita tiada buat keputusan untuk tidak bekerjasama (dengan PAS). Malah Umno ada membuat pendirian dalam hal yang membawa kebaikan kepada rakyat, kita hendak bekerjasama,” katanya. – 30 Ogos, 2017.

4 comments:

  1. I just could not go away your website prior to suggesting that I extremely enjoyed the
    standard information an individual provide for your visitors?
    Is going to be again steadily in order to investigate cross-check
    new posts
    cheap NHL jerseys

    ReplyDelete
  2. May I just say what a relief to discover an individual who
    really understands what they are discussing online.
    You definitely know how to bring a problem to light and make it
    important. A lot more people really need to check this out
    and understand this side of the story. I was surprised
    that you are not more popular since you most certainly have the gift.

    ReplyDelete
  3. I just couldn't leave your site before suggesting that I actually loved the standard info
    an individual supply to your visitors? Is going to be back steadily to check
    up on new posts

    ReplyDelete
  4. Thanks for finally talking about >"PRU14 bukan milik PH: Amat menyedihkan dengan gelagat parti-parti dan pemimpin di dalam PH" <Liked it!

    ReplyDelete