Friday, August 25, 2017

Rakyat dianggap masih jahil?

‘Jangan anggap rakyat jahil motif politik dalam isu RCI Memali’
  | August 25, 2017
Awang Azman Pawi berkata rakyat sudah pandai menilai motif politik di sebalik sesuatu gesaan oleh kerajaan.
KUALA LUMPUR: Kerajaan diingatkan tidak menganggap rakyat tidak mampu berfikir dan membuat rumusan di sebalik pelbagai gesaan diadakan suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ke atas tragedi Memali.
Prof Madya Dr Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata rakyat Malaysia kini pandai menilai motif politik di sebalik langkah sebegitu.
Menurutnya, terdapat seruan untuk siasatan itu terutama daripada pemimpin Barisan Nasional (BN) dan PAS sejak idea itu dicadangkan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi.
Tetapi ramai yang sudah cukup bijak untuk bertanya “mengapa sekarang” dan soalan lain seumpamanya, kata Awang Azman.
“Rakyat semakin bijak menilai apakah motif sebenarnya, adakah ini berkaitan dengan situasi politik sekarang di mana Dr Mahathir sudah menyertai pembangkang? Kenapa (RCI) tidak diadakan pada tahun pertama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memegang kuasa? Kenapa tidak pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi?” soal beliau.

Beliau mengingatkan tragedi Memali pada 1985 yang meragut nyawa 18 orang itu berlaku semasa Umno berkuasa.

“Rakyat mempersoalkan, ‘mengapa tiada desakan oleh Pemuda Umno pada tahun kejadian untuk tubuhkan RCI?’ Mereka juga mempersoalkan mengapa menteri Umno tidak bersuara ketika itu dan mengapa menteri yang tidak bersetuju sekarang tidak letak jawatan pada masa itu?”
Awang Azman berkata ramai orang lebih prihatin tentang penyelesaian kepada masalah harian seperti pengangguran, kejatuhan ringgit, beban cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan kos hidup semakin tinggi.
Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz baru-baru ini berkata beliau menyokong penubuhan RCI atas tragedi Memali, dan mendakwa respons kerajaan di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad itu terlalu keras dan tidak wajar.
Tragedi Memali berlaku pada 19 Nov 1985, selepas polis mengepung kampung yang terletak di Baling, Kedah untuk menangkap guru agama dan penyokong PAS, Ibrahim Mahmud, atas tuduhan menyebar ajaran sesat.
Ibrahim bersama 13 penyokongnya terbunuh dalam kejadian itu, di samping 4 anggota polis.
Perbincangan mengenai tragedi itu kembali hangat selepas soalan berkenaannya dilontarkan kepada Dr Mahathir semasa forum Nothing to Hide anjuran PPBM pada 13 Ogos.

2 comments:

  1. amaono bukan acari kebenaran kerana Allah tapi cari alasan untuk putar belit
    ya masa amono kuat dulu tak buat
    bila dah tak larat baru nak buat
    nampak sangat jahat
    pas mudah lupa dulu masa amono lemah
    dipujuk masuk bn
    bila amono dah kuat pas ditendang
    maseh lagi tak ambe pengajaran
    amano jangan dipercayai
    yahudi pung janagn dipercayai

    ReplyDelete
  2. Menteri menteri umno n lebai lebai pas yg otak udang ini sebenarnya bukan nak cari penyelesaian keadilan untuk semua, mereka ini sangat gelojoh dan bernafsu mau kan RCI mamali diadakan, untuk apa,??? Realitinya hanyalah untuk membalas dendam semata mata, kalau inilah cara berpolitik kedua dua puak ini umno mau pun pas, musibahnya kedua duanya akan bungkus pada PRU 14 nanti, percayalah Allah maha mengtahui dan dimakbulkan doa2 dari hambanya yg taat atas perintahnya, semuga menanigrahkan Nur dan pertunjuk kepada pempimpin yg akan datang yg lebih berwibawa demi negara tercinta serta peduli rakyat Insyallah,.

    ReplyDelete