Saturday, January 6, 2018

Rasanya dah tak pelik lagi bila ini berlaku di Arab Saudi

11 putera Arab Saudi ditahan mengadakan bantahan
Agensi | Diterjemahkan olehSyafique Shuib  Januari 06, 2018 21:40 MYT
11 putera Arab Saudi ditahan mengadakan bantahan
Putera-putera Arab Saudi protes berhubung keputusan kerajaan yang menghentikan pembayaran bil air dan elektrik untuk anggota keluarga diraja.
RIYADH: Seramai 11 putera Arab Saudi telah ditahan pihak berkuasa kerana berkumpul di istana raja di sini kerana membantah beberapa langkah kerajaan termasuk menghentikan pembayaran bil utiliti mereka, lapor media tempatan pada Sabtu.

Bagaimanpun, pegawai Arab Saudi tidak memberikan sebarang komen berhubung laporan tersebut.

Memetik laporan Reuters, Arab Saudi telah memperkenalkan pembaharuan termasuk pemotongan subsidi, memperkenalkan Cukai Nilai Tambah (VAT) dan memotong faedah kepada ahli keluarga diraja untuk cuba mengatasi penurunan harga minyak mentah yang menyebabkan anggaran defisit dianggar ke 195 bilion riyal pada 2018.
Mereka juga menuntut ganti rugi untuk hukuman mati yang dikeluarkan terhadap seorang saudara.

"Mereka dimaklumkan mengenai kesilapan tuntutan mereka, tetapi mereka enggan meninggalkan Qasr al-Hokm," lapor portal tersebut, memetik sumber yang tidak dikenali.

"Perintah diraja dikeluarkan kepada pengawal kerajaan .. untuk campur tangan dan mereka ditahan dan dimasukkan ke dalam penjara al-Hayer sebagai persediaan untuk membicarakannya."

Tahun lalu, kerajaan Arab Saudi menahan puluhan anggota keluarga diraja, bekas pegawai kanan dan pegawai semasa dalam tindakan keras untuk membanteras rasuah sekaligus mengukuhkan kuasa Putera Mahkota Mohammed bin Salman.

No comments:

Post a Comment