Wednesday, January 24, 2018

Apa pulak ni?

Tuesday, 23 January 2018
BENARKAH TANAH FELDA TELAH HILANG BUAT SELAMA-LAMANYA?

Saya memberi ruang sepenuhnya kepada kepimpinan Felda untuk meneruskan sandiwara mengenai tanah Felda yang dilaporkan hilang hakmilik dan kemudiannya telah mendapat kembali hakmilik.

Sepanjang sebulan sandiwara ini dimainkan, saya menunggu sama ada Tan Sri Shahrir Samad akan menjelaskan perkara yang sebenarnya kepada rakyat. Malangnya, beliau terus terjebak dengan sandiwara politik untuk meredakan kemarahan rakyat mengenai kerosakan yang telah berlaku ke atas Felda, sehingga beliau sempat mengeluarkan sindiran seolah-olah “kejayaan” Felda mendapatkan kembali tanah tersebut adalah hasil doa Perdana Menteri di Mekah.

Saya bersimpati kerana ramai rakyat kebanyakan yang tidak biasa dengan selok belok pembangunan tanah dan undang-undang tanah yang dengan mudah boleh terpedaya dengan sandiwara politik tersebut.

Hari ini, saya ingin menegaskan bahawa tanah Felda yang diwar-warkan kononnya telah didapati kembali hakmiliknya, sebenarnya telah hilang buat selama-lamanya.

Saya ingin mengingatkan perkara-perkara berikut:

 i.         Beberapa bidang tanah milik Felda ini telah diserahkan kepada sebuah syarikat pemaju yang bernama Symphony Promenade Sdn Bhd (SPSB) untuk membangunkan beberapa menara pejabat dan kediaman mewah

ii.         Apabila pembangunan itu diteruskan, lot-lot bangunan itu akan dijual kepada pembeli-pembeli dan hakmilik bangunan bertingkat itu akan bertukar dari hakmilik tanah kepada hakmilik strata (satu hakmilik strata setiap satu ruang pejabat atau kediaman mewah yang dijual kepada pembeli)

iii.         Hakmilik bangunan tersebut akhirnya adalah milik pembeli-pembeli persendirian dan bukan lagi hakmilik Felda, walaupun kini hakmilik tanah masih lagi dalam pegangan Felda

Sebab itu saya mahu mengingatkan Tan Sri Shahrir Samad bagaimana pendirian beliau sendiri telah berubah dalam tempoh sebulan mengenai pembangunan tanah-tanah tersebut.

Apabila beliau mula-mula mendedahkan sandiwara tanah ini, beliau dilaporkan oleh Berita Harian bertarikh 21 Disember 2017 bahawa Felda tidak berminat untuk meneruskan projek pembangunan KLVC di atas tanah-tanah Felda itu, seperti capaian-capaian berikut:

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/12/366118/felda-tidak-minat-teruskan-pembinaan-klvc-shahrir

Saya sertakan juga rakaman temuramah yang dibuat oleh Tan Sri Shahrir dengan wartawan-wartawan Berita Harian pada hari yang sama yang menyatakan sendiri Felda tidak lagi berminat untuk meneruskan projek KLVC:

https://www.youtube.com/watch?v=cJbmcntFDBE&feature=youtu.be

 Saya faham kenapa Felda tidak berminat untuk meneruskan projek tersebut kerana sekiranya projek diteruskan, hakmilik akan bertukar kepada hakmilik strata dan keseluruhan bangunan dan lot-lot yang dijual itu akan berpindah milik kepada pembeli-pembeli yang mendapat hakmilik strata kelak.

Hanya dengan tidak meneruskan projek pembangunan KLVC itu barulah Felda dapat mengekalkan tanah-tanah tersebut menjadi pegangan Felda.

Malangnya tidak sampai sebulan dari kenyataan tegas tersebut, Tan Sri Shahrir Samad telah buat pusingan-U demi menjual sandiwara tanah Felda diperolehi kembali.

Saya petik laporan Utusan Malaysia bertarikh 15 Januari 2018 semasa Tan Sri Shahrir Samad dijulang menjadi wira mendapatkan kembali tanah Felda, di dalam laporan bertajuk “Felda dapat kembali hak milik tanah di Jalan Semarak”.

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/felda-dapat-kembali-hak-milik-tanah-di-jalan-semarak-1.590746

Keputusan Felda untuk meneruskan projek pembangunan KLVC, yang kurang sebulan dari tarikh 15 Januari itu ditentang habis-habisan oleh Tan Sri Shahrir Samad sendiri, merupakan sandiwara utama episod tanah Felda yang hilang ini.

Saya memohon Tan Sri Shahrir Samad berdebat dengan saya untuk mendapatkan kepastian mengenai perkara-perkara ini:

i.         Hakmilik tanah yang diperolehi oleh Felda yang diwar-warkan sejak minggu lepas sebenarnya tidak bermakna kerana dengan pembangunan KLVC yang diteruskan, hakmilik strata akan dikeluarkan kepada pembeli lot-lot bangunan dan ruang pejabat/kediaman. Merekalah pemilik sebenar hartanah itu kelak, bukannya lagi Felda

ii.         Episod Felda mendapatkan kembali tanah adalah satu sandiwara kerana keadaan sekarang (walaupun Felda dilaporkan mendapat balik hakmilik ke atas plot tanah tersebut) tidak berbeza dengan keadaan sebelumnya; iaitu tanah-tanah tersebut telah diserahkan kepada pemaju swasta untuk dijual sebagai lot ruang pejabat/kediaman

Saya sudah mendapat beberapa dokumen yang saya akan tunjukkan esok dan lusa untuk menguatkan lagi hujah saya bahawa tanah Felda itu telah hilang selama-lamanya.

Episod tanah Felda diperolehi kembali hanyalah sandiwara politik yang dimainkan oleh Tan Sri Shahrir Samad.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
23 JANUARI 2018

Anda mungkin juga meminati:
FELDA DIGESA JELASKAN TERMA2 PERJANJIAN TANAH DI JALAN SEMARAK

Posted by Shahbudin Husin at 22:19 

3 comments:

  1. Dulu tan sri keluar bn betanding tiket bebas lambang kunci. Jadi mcm satu tsunami kerana dlm ceramah beliau beria2 kata pm masa tu n bn. Last2 lepas menang tiket bebas declare masuk semula bn. Inikah pemimpin2 yang diamanahkan Allah untuk memimpin. Apa pengakhiranjenis manusia macam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia dah tertelan dedak berjuta. Apa lg dia boleh buat

      Delete
  2. Penipuan jelas..serahan geran tanah semula kpd felda hanya gimik dn kononnya akan dpt meredakan kemarahan warga felda. Isu yg dibangkitkan oleh Rafizi amat benar dn nyata sekali iaitu pemilikan unit dlm bangunan tersebut adalah milikan strata yg mana pembeli unit tersebut adalah pemilik sebenar.

    ReplyDelete