Wednesday, January 24, 2018

'Bulan' yang bawa celaka?

PBT, Pas Kelantan tidak muncul ziarah pelajar dihempap tembok batu berlogo Pas
ARIF ATAN  -  January 23, 2018 5:49 pm
Selepas empat hari insiden seorang pelajar dihempap struktur batu berlogo Pas, pihak Majlis Daerah Bachok dan Pas Kelantan tidak muncul menziarahi mangsa yang terpaksa menerima rawatan di hospital.

Ketua Pemuda AMANAH Kelantan, Hazmi Hassan memberitahu struktur batu setinggi kira-kira satu meter itu menghempap Muhammad Alif, 12, yang sedang menunggu bas sekolah sejurus menunaikan solat Jumaat untuk pulang ke sekolah tahfiz Ulul Albab di Bachok, 19 Januari lalu.

Akibat binaan tanpa kerangka besi yang runtuh secara tiba-tiba itu, mangsa yang cedera dan patah kaki dikejarkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian, Kota Bharu.

Sehubungan itu, Hazmi menggesa seluruh pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri itu membuang mana-mana struktur yang usang dan berisiko membahayakan keselamatan orang awam bagi mengelak kemalangan sama berulang.

“Saya dihubungi seorang rakan yang memaklumkan seorang pelajar berasrama di Bachok kerana dihempap papan tanda Pas.

“Sehingga kini pihak Majlis Daerah Bachok, Pas Kelantan dan Kawasan Bachok masih tidak datang melawat bertanya khabar atau menghubungi keluarga adik Muhammad Alif,” jelasnya kepada Malaysia Dateline hari ini.

Beliau berkata, pihak keluarga mangsa juga difahamkan telah menghantar mesej memaklumkan kemalangan tersebut kepada Ahli Parlimen Bachok, Ahmad Marzuk Shaary tetapi turut tiada maklum balas dan tindakan daripada pemimpin Pas berkenaan.

“Pihak keluarga masih belum membuat laporan polis. Saya bersama pihak keluarga adik Muhammad Alif akan berbincang dengan peguam bagi tujuan mengambil tindakan undang-undang jika pihak berwajib gagal untuk menemui keluarga mangsa,” tegas Hazmi lagi.
Runtuhan tembok batu yang dibina tanpa kerangka besi setinggi satu meter yang nyaris meragut nyawa seorang kanak-kanak.

5 comments:

  1. Alamat parti cap bulan nk runtuh juga kot!!!

    ReplyDelete
  2. Pembinaan ikut standad binaan islam pas!

    ReplyDelete
  3. Hahaha...simen pun tak setuju ada lakaran bulatan pasesat di buat kat dia..

    ReplyDelete
  4. Tembok batu tu disahkan 'halal' oleh 0rang bulan yg datang bulan.

    ReplyDelete
  5. Jangankan manusia,,Batu pun benci untuk diguna pakai oleh kaum PAS

    ReplyDelete