Sunday, January 28, 2018

Cuba menyorok di sebalik kemuncuk?

Kerajaan gabungan dengan BN, PAS belum buat keputusan rasmi
mk      Hari ini, 12:21 pm
Datuk Takiyuddin Hassan berkata sebarang kenyataan tentang kerajaan campuran antara PAS dengan BN yang dibuat mana-mana individu termasuk dari dalam parti itu sendiri, tidak mewakili pandangan rasmi parti.

Setiausaha agung PAS itu berkata, setakat ini, belum ada perbincangan di mana-mana peringkat parti untuk menubuhkan kerajaan campuran dengan BN atau Pakatan Harapan (HARAPAN), sebelum mahupun selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14.

"(Semua pandangan) bersifat peribadi dan hipotetikal semata-mata, tidak sama sekali mewakili pendirian PAS dan Gagasan Sejahtera," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, rakyat tidak seharusnya dihadkan dengan dua pilihan sahaja - BN dan HARAPAN - tetapi mempunyai pilihan lain melalui PAS dan Gagasan Sejahtera.

PAS sebelum ini bertegas mengatakan akan menyertai PRU ke-14 bersama-sama gabungan yang dipeloporinya iaitu Gagasan Sejahtera, sebagai kuasa ketiga kepada BN dan HARAPAN.

Beberapa pemimpinnya namun tidak menolak kemungkinan parti itu menjadi penentu kepada pembentukan kerajaan, terutama jika BN atau HARAPAN tidak mendapat majoriti mudah untuk berbuat demikian.

Antaranya adalah timbalan presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan pengarah pusat penyelidikan parti Dr Mohd Zuhdi Marzuki.

Bagaimanapun, Takiyuddin tidak menolak kemungkinan parti itu sekali lagi menjalankan tahaluf siyasi, iaitu kerjasama politik dengan pihak lain.

"(Namun) Ia akan diputuskan secara demokratik dengan mendapat persetujuan ahli terlebih dulu melalui muktamar khas, sebelum disahkan Majlis Syura Ulama," katanya yang juga anggota parlimen Kota Bharu.

Berkaitan: 'Najib berhati suci tambah peruntukan Kelantan'

2 comments:

  1. Saya tak faham dengan PAS yang kononnya berjuang atas dasar lslam. Kalau dah niat untuk mengambil kesempatan atas kesusahan orang, ajaran lslam yang mana, part yang mana kata perkara ni boleh dilakukan?

    ReplyDelete
  2. Takiy dah jadi tahiy. Berbelit belit. Konon nak terus dgn gagasan sejahtera PIGS. Tp ramai dapat agak pas ni condong Bn tapi takut nk istihar. Nnti ahli penyokong lari beramai2. Pas bawah hadi dah jadi lebai malang. Akibat dedak yg ditelan. Hahaha

    ReplyDelete