Wednesday, January 31, 2018

Apa ke hal pulak: TMB kata gini, Ketua Pemuda kata gitu?

Lawatan Najib ke Kelantan memalukan, kata Pemuda Pas
ZIKRI ABDULLAH  -  January 30, 2018 7:04 pm
Pemuda Pas Kelantan berpandangan kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak ke Kelantan 28 Januari lalu sebagai satu sejarah yang memalukan.

Ketua Pemudanya Ahmad Fadhli Shaari berkata ucapan perdana menteri yang menyebut Kelantan tidak akan dapat membayar gaji kakitangannya jika tanpa bantuan Kerajaan Pusat menunjukkan bagaimana Najib gagal memahami konsep federalisme yang telah termaktub di dalam perlembagaan.

“Ia bagaikan seakan mengulangi cerita ‘7 Janji’ yang dilontarkan beliau juga di Kelantan sebelum pilihanraya umum ke 13 yang lalu,” katanya.
Ahmad Fadhli Shaari

Beliau yang tidak menafikan kebenaran kata-kata Najib berkata adalah perlu untuk difahami bahawa kerajaan negeri dan pusat mempunyai bidang kuasa masing masing mengikut jadualnya yang tersendiri.

“Kerajaan pusat mempunyai bidang kuasa memerintah melalui Dewan Rakyat, manakala kerajaan negeri pula melalui Dewan Undangan Negeri.

“Di antara kuasa-kuasa yang ada pada kerajaan pusat adalah kewarganegaraan Persekutuan, hubungan luar, pertahanan, keselamatan dalam negeri, kewangan, pendidikan, perdagangan dan industri.

“Kuasa kerajaan negeri pula merangkumi undang-undang Islam, tanah, pertanian dan perhutanan, kerajaan tempatan, perkhidmatan tempatan dan jentera kerajaan negeri,” katanya.

Realitinya, kata beliau ia (mencukupkan bayaran gaji) tidak boleh disebut sebagai bantuan.

“Ia adalah kewajipan anda sebagai Kerajaan Pusat.

“Adakah ia tanda bahawa parti Datuk Seri sudah jemu untuk mentadbir kerajaan Pusat?,” soalnya.

Beliau kesal dengan kegagalan Perdana Menteri memahami konsep ini.

“Harapnya ia hanyalah penyedap telinga kepada jentera Umno Kelantan untuk meningkatkan usaha berdepan pilihanraya umum ke 14 bersama rakan baru di Kelantan seperti yang dinyatakan oleh Tengku Razaleigh Hamzah beberapa hari lepas,” katanya.

Ahad lalu Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob menyambut ketibaan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak di Kota Bharu.

Beliau kelihatan mengiringi Najib di majlis himpunan penjawat awam yang diadakan di perkarangan Wisma Persekutuan Jalan Bayam.

Ketika berucap di majlis yang turut dihadiri MB itulah Najib menyindir kerajaan negeri tidak mampu bayar gaji tanpa bantuan kerajaan pusat.

TMB: Kelantan lebih baik di zaman Najib
mk      Hari ini, 5:41 pm
Kerajaan Kelantan akui pemerintahan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak lebih baik berbanding zaman Tun Dr Mahathir Mohamad.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, perbandingan itu berdasarkan hubungan baik antara kerajaan negeri dan pusat.

"Memang berbeza jika dibandingkan dengan zaman Mahathir, Tun Abdullah Ahmad Badawi. Najib menjadikan hubungan Kelantan dan kerajaan pusat lebih baik.

"Tapi masih banyak perkara yang kerajaan persekutuan belum laksanakan terutamanya tuntutan royalti dan kita harap dipertimbangkan," katanya ketika ditemui media di pejabatnya di Kota Bharu, hari ini.

Terdahulu, Najib dalam lawatan kerja sehari ke Kelantan menegaskan beliau tidak akan mendera dan meminggirkan Kelantan daripada arus pembangunan negara.

Malah beliau turut merasmikan Majlis Pecah tanah Projek pembangunan Lembangan Sungai Bersepadu Sungai Kelantan Fasa 1 bagi membendung kejadian banjir yang sering menimpa rakyat negeri itu.

Sementara itu, Mohd Amar menegaskan Najib bagaimanapun kurang bijak apabila mengeluarkan kenyataan Kelantan hanya bergantung kepada bantuan pusat.

Menurutnya, semua negeri di Malaysia bergantung kepada pusat berdasarkan konsep federalisme.

"Selangor dan Pulau Pinang pun bergantung kepada kerajaan pusat, malah Selangor juga ada hutang dengan pusat.

"Banyak agensi yang bekerja di bawah persekutuan, kalau kerajaan pusat tak bantu dalam aspek agensi tak boleh berjalan juga kerajaan negeri," katanya.

Tambah naib presiden PAS itu, tiada negeri yang boleh berjalan tanpa bergantung kepada kerajaan persekutuan.

"Kerajaan Persekutuan juga bergantung kepada negeri, sebab banyak cukai-cukai dikutip dan sampai kepada kerajaan persekutuan. Dan Malaysia tidak boleh wujud tanpa negeri.

"Saya rasa tidak bijaksana seorang perdana menteri membangkitkan perkara ini, itu konteks federalisme yang perlu kita fahami," jelasnya.

2 comments:

  1. Bodohnya pm malaysia ke6...tetap dipuja oleh hadi bonggok

    ReplyDelete
  2. Khabarnya najib pon failed degree ekonomi di univ. Nottingham UK. Minta ahli Umno sahkan. If failed degree apo diharap utk bijak perintah. Harubiru dan haramjadah jadinya. Mb mad yakob tsk malu ker dikata tk mampu byr gaji staf negeri? Hahaha. Mb mad jenih cool orangnye. Atau takut kpd najib. Ahhh pening aku. Huhuhu

    ReplyDelete