Saturday, January 20, 2018

Cadangan baik: Cara nak bagi menteri hilang kerja

Pakat ramai-ramai undi pembangkang, menteri hilang kerja
mk  -  19 Jan 2018, 5:50 pm
Seorang wartawan veteran mencadangkan satu cara tersendiri untuk kakitangan awam yang ingin mengundi pembangkang namun bimbang terjejas jawatan masing-masing.

Bekas ketua pengarang kumpulan New Straits Times, Mustapha Kamil Mohd Janor, berkata beliau mendapat tahu ada menteri yang memberi amaran kepada kakitangan awam yang mengundi pembangkang mungkin "kehilangan kerja".

"Jadi bagaimana nak undi pembangkang kalau begitu?" katanya dalam kemas kini di Facebook petang ini.

Justeru, kata Mustapha, ada cara yang mudah boleh diambil kakitangan awam berkenaan.

"Sonang jo (senang saja). Semua orang undi pembangkang. Menteri tu yang hilang kerja nanti," katanya yang berasal dari Negeri Sembilan.

Semalam Bernama melaporkan, Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid memberi peringatan kepada guru di negara ini supaya berpada-pada dalam berpolitik agar tidak melanggar peraturan sebagai penjawat awam.
Kata Mahdzir, sebagai warga kerja kerajaan, mereka terikat dengan peraturan perkhidmatan awam tertentu, terutamanya berhubung hal yang bertentangan dengan dasar kerajaan.

Anggota parlimen Padang Terap dan bekas menteri besar Kedah itu juga menyatakan, jumlah pendidik yang menyokong kerajaan tidak ramai.

Ku Nan di Putrajaya

Namun katanya kecenderungan mereka menunjukkan politik kebencian perlu diberi peringatan agar tidak berterusan.

"Walaupun ada dalam kalangan pendidik yang menyertai parti politik pembangkang, mereka perlu fine tune dan meletakkan buffer zone antara kerjaya dan ideologi politik agar tidak terlalu menyerlahkan watak pembenci dan antikerajaan," katanya.

Kementerian kata Mahdzir, tidak berhasrat mengganggu warga pendidik terbabit sehingga perlu dipecat sebaliknya bertindak secara profesional selaku penjawat awam.

Untuk rekod pada 3 Okt lalu Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berucap dengan penuh semangat di depan guru di Presint 14 Putrajaya.

Beliau yang juga Menteri Wilayah Persekutuan berkata Umno menyambut baik guru yang ingin aktif dalam politik, termasuk menjadi ketua bahagian, atau bertanding dalam mana-mana jawatan.

"Jadi saya merayulah semua guru-guru yang comel, come, come, come (mari, mari, mari)... tolong saya. Boleh jadi AJK bahagian, boleh jadi ketua cawangan, boleh jadi setiausaha bahagian," katanya.

Malaysia bakal mengadakan pilihan raya umum (PRU) ke-14 tidak lama lagi, atau selewat-lewatnya Ogos ini.

Menurut Mustapha Kamil penjawat awam boleh mencuba kaedah yang dicadangkannya itu pada PRU akan datang.

"Cubalah jika tak percaya," katanya.

4 comments:

  1. oi muka penyangak
    mana ada penjawat awam undi pembnagkang
    boleh dipecat sial betoi la puak amono ni
    penjawat awam jangan jadi bodo sangat la
    kalau semua tolak amono apa depa boleh buat
    pecat semua penjawat awam
    satu dunai kata ini kerajaang amono gila
    negara jadi lumpoh

    ReplyDelete


  2. Kakitangan awam nak undi pembangkang, dia punya suka le?, apa pula nak kaitkan dg kami org felda, Sabah.

    ReplyDelete
  3. Wow... JANGANLAH UNDI PEMBANGKANG, NANTI KITA KEHILANGAN MENTERI.. Camna pulak. MENTERI HILANG KERJA, SAPA NAK JAGA KITA?
    Kalau kita hilang kerja takpa, boleh kerja tempat lain..kelabalam ka. Kalau menteri hilang kerja sapa nak bagi makan anak bini mereka... Kesian, dia sorang, kita ni ramai.. TQ Cikgu Sa'ari (suka main bola)

    ReplyDelete
  4. Macam mana nak undi pembangkang kalau penjawat awam memang dah bongok terutama yang duduk kat putarjaya. Kalau tak undi keling tengku pelsu macam mana nak kena perbodoh dengan tengku pelsu? Penjawat awam yang bangang seronok kena perbodoh...! kah kah kah.

    ReplyDelete