Sunday, January 14, 2018

Kan cantik...apa? Cuma pakaian jer tak cantik!

'Perempuan hitam tak sedar diri!' 
- Gadis ini luah rasa terkilan, pernah dihina kerana berkulit gelap
3:23 PM
"Our Malay people have to stop thinking that 'putih' is cantik," demikian tweet dari Haneesya Hanee yang pelik dengan segelintir individu yang terlalu obses dan mahukan kulit putih sehingga hilangnya rasa bersyukur dengan apa yang diberiNya. 

Tweet Haneesya itu telah dikicau semula lebih 7,606 kali dan rata-rata bersetuju dengannya pendapatnya itu. 

"I am Malay and I think I look great in dark skin. Being dark is not a problem at all. Only Malay people are obsessed to be white and letting others feel down for have dark skin. It's 2018 but our Melayu people still the same," tulisnya. 
 
Haneesya juga kesal dengan sikap sesetengah netizen yang memberi layanan diskriminasi selain pernah melemparkan komen-komen negatif di akaun media sosialnya secara terbuka. Namun kata-kata netizen yang tidak bertanggungjawab itu tidak pernah diendahkannya. 

"I still be getting comments in Instagram like, "Asal hitam sangat?", "Hitamnya kau", "Dahlah hitam, pastu acah lawa". Gosh, when is this going to stop man? 

"But I always motivate myself. Rihanna is dark but she is goddamn beautiful. Beyonce is dark too, but look at her! Cardi B is dark but she is taking over the world! 

"I even got bash while walking to the 7 Eleven. "Perempuan hitam tak sedar diri", words came out from our Malay boys. Sometimes rasa malu tengok lain sendiri. It's just sad," tulisnya. 

Beberapa netizen juga tampil berkongsi pengalaman yang sama di mana mereka dihina kerana berkulit gelap. 

"Kulit saya lebih gelap dari awak tau dan saya dihina ketika di zaman sekolah. Dan penghinaan mereka itu sangat kejam sehingga pernah terdetik di hati saya untuk minum cecair peluntur. 

"Tapi awak nampak menakjubkan walaupun tak pakai makeup," kata Teah

Bersyukurlah dengan apa yang ada pada diri. Janganlah diubah hanya kerana anda lemah dengan kritikan dan caci maki insan-insan yang hanya pandai menilai orang lain sehingga mengguris hati dan perasaan anda.  - sumber

2 comments:

  1. ni melayu moden
    tak segan silu tayang badan
    ramai jenih ni
    tak boleh jadi contoh kat anak cucu

    ReplyDelete
  2. Sy nmpk gadis or wanita kulit gelap lebih cantik... paling terserlah cantik yg mempunyai kulit yg licin lembab

    ReplyDelete