Wednesday, July 12, 2017

"crime with no criminal"!

'Hakimnya seekor tikus'
12 Julai 2017 | ULASAN oleh RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH
Setelah penderitaan teruk yang berakhir dengan kematian yang menyayat hati, Allahyarham adik Mohd Thaqif nampaknya masih juga tidak akan mendapat pengadilan dan pembelaan yang sewajarnya.

Setelah menderita akibat penderaan agak lama, kedua dua kakinya terpaksa dipotong dan tangannya pula perlu juga dipotong, akhirnya Allah mengakhirkan penderitaan hidup Thaqif di dunia kerana sayang padanya.

Tetapi pihak berkuasa lain pula sikap mereka terhadap Thaqif. Ini hanya boleh berlaku di negara Malaysia kita yang sudah hilang segala rasa malu dan sikap bertanggungjawab. Ironinya,kerajaan masih mengaku kita sebagai sebuah negara Islam yang mengamalkan sikap wasatiah.

Oh, Malaysiaku!

Pernahkah kita mendengar orang yang kena jangkitan kencing tikus dipotong kaki dan juga tangan? Selalunya orang yang kena kencing manis dan bukan kencing tikus di potong kaki!

Adakah kita semua telah "dikencing" pihak tertentu? Mungkin para doktor dari Amerika dan seluruh dunia patut datang membuat kajian kencing tikus Malaysia jenis yang amat luar biasa ini!

Lebih luar biasa lagi Pengetua sekolah Allahyarham Thaqif sendiri, Mohd Afdhaluddin, menyatakan tiada murid lain pernah mengidap penyakit kencing tikus di sekolah tersebut.

Dia juga mengesahkan adik Thaqif tidak pernah menunjuk tanda tanda dijangkiti jangkitan kencing tikus. Lagipun selama begitu lama adik Thaqif dirawat di hospital tiada pula doktor mengesan penyakit tersebut!

Bagaimana Doktor dan hospital boleh lalai mengesan kencing tikus semasa merawat Thaqif jika ianya benar benar penyakit tersebut? Tiba-tiba selepas tiga bulan diberitakan bahawa kencing tikus kononnya menjadi punca kematian Thaqif!

Adakah kencing tikus yang menyebabkan lebam lebam di kaki Thaqif? Sementara kita yang prihatin dan sayang pada Thaqif menitiskan air mata kesedihan atas penemuan luar biasa ini, pihak pakar luar negara mungkin menggeleng kepala dan mungkin ada yang ketawa sinis atas cara pihak berkuasa memperbodoh rakyat Malaysia sekali lagi.

Kita telah terlalu lama berhadapan dengan situasi kerajaan bermati-matian mempertahankan pihak berkuasa walau apa juga kesalahan dilakukan oleh mereka. Ramai yang terkejut besar bagaimana bekas banduan yang baru bebas ditugaskan berkerja di pusat pengajian Thaqif sebagai pembantu warden dan terlibat dalam insiden ke atas Thaqif tersebut.

Hanya di Malaysia perkara seperti ini boleh diremehkan dan disapu ke bawah karpet! "Accountabilty" bukan lagi sebahagian dari nilai kita hari ini. Ibu Thaqif sudah menyatakan beliau tidak boleh menerima keputusan tersebut, seperti juga kita semua yang menuntut dan dahagakan keadilan.

Sekali lagi berulang situasi di Malaysia di mana berlaku jenayah tanpa penjenayah - "crime with no criminal"! Inilah negara kita hari ini. Malaysia boleh!

Sebenarnya penjenayah yang bersalah rupa-rupanya adalah seekor tikus yang tidak boleh didakwa di mahkamah manusia. Jadi adakah kita perlu meluluskan penubuhan mahkamah khas untuk tikus pula melalui Parlimen!

Barulah kematian Thaqif akan terbela akhirnya. Ini hanyalah kerana hakimnya adalah seekor tikus juga yang berani membuat pengadilan yang berani dan tepat! Hidup tikus!

Ironinya lagi, baru beberapa hari lalu Duli Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Johor (TMJ) menulis satu artikel tentang betapa daifnya negara kita dengan nilai-nilai murni, accountabilty dan sikap berlaku adil. Sekarang seorang anak Johor yang telah terkorban menjadi mangsa kepincangan sistem nilai keadilan Negara Malaysia kita.

Kata-kata TMJ ada banyak kebenarannya. Saya yang melalui tahun gemilang Malaysia sejak tahun 1960-an sudah tidak kenal lagi negara Malaysia yang kita semua pernah banggakan satu ketila dahulu.

Apa telah terjadi kepada negaraku Malaysia ini? Apa telah berlaku ke atas dirimu anak muda Allahyarham Thaqif? Berapa ramai lagi Thaqif yang muda dan tua akan terkorban mengalami nasib yang sama?

Semoga Allah melindungi generasi anak muda yang akan datang selepas adik Thaqif mengalami nasib yang amat malang dan menyayat hati. InsyaAllah.

* Raja Kamarul Bahrin Shah ialah ahli Parlimen Kuala Terengganu dan ahli jawatankuasa Amanah Nasional

2 comments:

  1. Hi there are using Wordpress for your site platform? I'm
    new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do you require any coding expertise to make your own blog?
    Any help would be really appreciated!

    ReplyDelete
  2. Allahurabbi, peliknya kejadian-kejadian di tanah airku kebelakangan ini.

    ReplyDelete