Monday, February 26, 2018

(PHOTO) Haiwan pelik yang wujud di dunia, mungkin kita tak tahu

(PHOTO) Haiwan Pelik Yang Kita Tidak Tahu Bahawa Ia Wujud Didunia
February 23, 2018 ceritaviralmalaysia
Images may be subject to copyright

Kehebatan Sang Pencipta memang kita tidak dapat meraguinya. Segala isi alam diciptakan menurut kehendaknya dan mempunyai rahsia disebalik ciptaannya.

Tuhan menciptakan alam semesta dan segala isinya dari sekecil kuman hingga sebesar gunung Everest dengan kebijaksanaanya yang tanpa batas. Terutama sekali apabila Tuhan menciptakan haiwan-haiwan yang unik dan indah dimatanya. Tahukah anda, dalam banyak-banyak haiwan didunia ini, ada juga haiwan yang mungkin belum pernah kita terfikir kehadirannya di dunia ini.

Kehidupan haiwan liar dengan spesis berbeza memberikan kepelbagaian rupa dan bentuk yang mengagumkan untuk kita melihat dan pelajari. Terdapat spesis haiwan di dunia yang kita tidak pernah dengar dan apatah lagi melihatnya. Dan apabila melihat pasti kita berasa hairan, teruja dan berasa kagum.

Di sini antara haiwan pelik yang ingin diperkenal dan diketengahkan. Pasti anda akan tersenyum ceria melihat haiwan pelik berwajah comel ini.

Elephant Hawk Moth (deilephila elpenor)
Haiwan ini adalah sejenis ulat bulu yang berwajah seperti ular. Apabila diancam ia akan menarik segmen badannya menyerupai seakan-akan postur ular dengan berkepala besar dan 4 mata yang besar.

Axolotl – Mexican Walking Fish
Axolotl (Ambystoma mexicanum) merupakan haiwan daripada spesis salamander Mexico tetapi ianya lebih dikenali sebagai “Mexican Walking Fish” walaupun ianya bukan daripada spesis ikan.

Salamander adalah amfibia dan bukannya jenis replitilia seperti cicak dan buaya seperti anggapan ramai.

Red Lipped Batfish

Some people consider red lipped batfish an ugly creature others believe it is actually quite funny. A thing is certain. This fish species is very special.
Photo source: underseahunter.com

The red lipped batfish (Ogcocephalus darwini) can be found in the Galapagos Islands, but it is very similar with the rosy lipped batfish (Ogcocephalus porrectus), which lives near Cocos Island off the coast of Costa Rica.

Members of the family Ogcocephalidae are commonly referred to as batfish because their compressed bodies and broad, flat heads make them resemble bats

* Dari sumber ini dan banyak lagi di sini

3 comments:

  1. orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.

    belapa olang mau beriman
    jika dilahir dalam Islam pun ramai ynag lawan Allah. tak yakin ngan hukum hukum Allah ynag diwajibkan atas manusia jalankan
    tapi Allah biar jugak olang olang jenih ni hidup smapai masa yang ditentukan
    tak tahu malu

    ReplyDelete
  2. wonderful post, very informative. I wonder why the opposite specialists
    of this sector don't understand this. You must proceed your writing.
    I'm sure, you've a great readers' base already!

    ReplyDelete
  3. For latest news you have to pay a quick visit internet and on world-wide-web I found this site as a most excellent
    web site for most recent updates.

    ReplyDelete