Saturday, February 24, 2018

KP Ros kecewa?

Ketua Pengarah ROS kecewa dengan tuduhan Mukhriz
ROS perlu masa teliti, pertimbang semua aduan
ainulillia   24/02/2018 0 658   tempoh bacaan kurang dari 1 minit
KUALA LUMPUR, 8 Jamadilakhir 1439H, Sabtu – Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan (ROS), Surayati Ibrahim berasa kecewa dengan tuduhan terbaharu daripada Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Membidas tuduhan bahawa ROS gagal menjalankan tugas, Surayati berkata, sebagai ketua pengarah, adalah menjadi tugas beliau untuk mempertimbangkan semua aspek aduan dan siasatan pula tidak dapat dilakukan dalam sekelip mata.

“ROS adalah satu-satunya agensi pendaftar parti politik di Malaysia dan sudah menjadi tanggungjawab kami untuk menyiasat semua aduan yang dilaporkan,” lapor BH Online.

Terdahulu, Mukhriz dilaporkan mendakwa tindakan Surayati yang membuat kenyataan media berhubung isu yang dihadapi Bersatu adalah di luar bidang kuasanya.

Mukhriz mendakwa kenyataan media yang dikeluarkan Surayati adalah berlebihan dan berlawanan dengan tugas utama sebagai Ketua Pengarah ROS.

“Saya tidak pasti apa yang beliau (Mukhriz) maksudkan menerusi tuduhan itu, namun ingin tegaskan bahawa saya hanya menjalankan tugas berdasarkan Akta Pertubuhan 1966, yang mana setiap aduan terhadap parti politik perlu diteliti.

“Saya juga tidak pasti mengapa Mukhriz tidak mahu saya menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan dan seolah-olah pemimpin PPBM itu memperkecilkan penjawat awam yang melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang diberikan,” katanya.

12 comments:

  1. Tak usah sembang banyaklah. Rakyat tahu bahawa semua ini berlaku kerana ada udang di sebalik batu. Yang orang nak tahu, kenapa kamu hanya menggunakan media? Kenapa kamu tidak mahu berdepan dengan PPBM dalam meleraikan kekusutan. Lagi satu, adakah kerja kamu hanya meneliti kes PPBM/PH? Berapa bulankah kamu perlukan untuk siasat sesuatu aduan? Adakah sebulan?
    Katakan ada 500 aduan, maka adalah bermakna kamu perlukan 500 bulan untuk menyiasat aduan itu? Lagi satu, adakah kamu mengambil langkah yang sama ke atas kes lain? Kalau begitu, berapa ratus tahu kamu perlukan? Ringkasnya, kamu tak usah nak sembanglah. Rakyat tahu semua sandiwara ini. Kamu tak perlu menipu kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba perincikan kronologi yg dia telah buat dn apa tindakan yg telah dia ambil dlm kes Pbm ni.. sepatutnya sbg penjawat awam kan ada KPI nya sendiri, lagi2 sbg ketua jabatan...

      Delete
  2. Dalam hal ini boleh pula KP ROS memberi respon segera, mengapa tidak sepantas itu untuk memberikan jawapan mengenai proses pendaftaran PH?

    ReplyDelete
  3. Pn Surayati kenapa cepat buat kenyataan media tetapi:

    1. Masih belum jawab secara bertulis pertanyaan dari PPBM? Apa SOP membalas surat?

    2. Adakah siasatan hanya perlu teliti tulisan pengadu tanpa perlu menyoal pihak yang diadu?

    Justice must be seen to be done supaya tidak dianggap makan dedak.

    ReplyDelete
  4. Kami nak tahu kenapa kamu tidak mahu jawab pertanyaan kami secara terus kepada kami? Kamu ini tahu rukun (SOP) berurusan secara rasmi tak? Media itu rasmikah? Siapa ajar kamu begitu? Kalau inilah cara kamu bekerja, memang munasabahlah prestasi kakitangan awam negara ini dilihat dengan begitu teruk di mata dunia. Memang padanlah. Walau apapun, saya yakin yang teruk hanya segelintir sahaja dan satu daripadanya kamu dan kes ini. Kebanyakan kaitangan awam lain, bagus. Yang teruk, antaranya kamu. Memang malang Malaysia ada orang macam kamu!

    ReplyDelete
  5. Woi budak, jawap segera semua persoalan yang dibangkitkan. Itu saja. Kalau tak boleh buat kerja, sila letak jawatan!

    ReplyDelete
  6. Kp Ros tau ke wat kerja? How makcik ni can be Kp? I think the most bahalol Kp malaysia. Gaji rakyat bayar. Tp dia kerja utk umngok. Aduhh cilako

    ReplyDelete
  7. alahai orang lain pun bisa keja jugak ngan gomen siut ni
    kalau kes ynag melibatkan untung amonao depa buat sat saja ngan bebagai alasan
    kalua nak rugi amoano cari 1001 alasan
    nak gagalkan
    dah lama dah duk tengok
    bukan semua ornag bongok

    ReplyDelete
  8. Pengarah2 ini terutama wanita ni dilantik utk jadi babu kpd naji# & umno aje. Jawab surat tak mahu, tapi buat kenyataan media boleh pula. Mcm lembu cucuk hidung.

    ReplyDelete
  9. Pastikan betina ni ke penjara apabila PH mampu tubuh kerajaan selepas PRU14 kelak. Pastikan dia diliwat pagi petang, siang dan malam falam penjara kelak. Biar dia tahu azabnya bila dah tiada kuasa dan balasan setimpal apabila mengkhianati jutaan amanah rakyat.

    ReplyDelete
  10. Klu tak sanggup jgn main politik kak ros. Buat kerja secara profesional. Gajah sama gajah berjuang nanti kak ros mati ditengah2


    menyesal

    ReplyDelete
  11. Kita perlu ingat bahawa yang buat laporan terhadap Bersatu adalah ahli2nya sendiri, bukan orang awam atau dari UMNO. DSZH pun dah buat PC ROS perlu menyiasat setiap aduan dengn terperinci lagi telus. Ini buka isu kecil tapi yang melibatkan perlembagaan parti tersebut. Kalau pimpinan parti khususnya madey sendiri tidak mampu untuk menghormati dan akur pada perlembagaan yang dicipta sendiri...apa maknanya tu? Kalau dalam perlembagaan yang diserahkan menyebut sayap pemuda, kenapa suka2 menggunakan ARMADA..itukan dah terang2 melanggar akta berpersatuan. Terimalah hakikat bahawa Bersatu telah melakukan kesalahan dan perlu menerima hukuman yang setimpal. Jangan pula menuding jari menyalahkan ROS jika ternyata ia adalah silap kamu sendiri. Lagi pun dala Bersatu tu kan ramai Otai2 politik seperti Madey, Din Pagoh..takkanlah mereka tu buta dalam perlembagaan. Habis selama ni jadi PM dan TPM buat keje apa, takkanlah makan gaji buta aje. Boboi ni kita semua tau, dia ni blur semacam. Masa jadi MB Kedah dulu pun tak perform langsung. Masanya banyak dihabiskan di KL aje dan pentadbiran negeri kedah diserahkan kepada kroni2nya. Kalau tanya orang kedah, rata2 akan bersetuju bahawa Boboi ni adlah MB ynag paling teruk dalam sejaarh negeri tu..kalau nak bandingkan dengan Dato Ahmad Bashah...umpama langit dengan bumi bezanya!!!!!

    ReplyDelete