Wednesday, February 21, 2018

Dah tua bangka pun masih berhati binatang, zalim?

Wanita, 60, akan dituduh sebabkan kematian amah Indonesia
FMT Reporters - February 20, 2018
GEORGE TOWN: Seorang wanita berusia 60 tahun akan dibawa ke Mahkamah Majistret Bukit Mertajam esok untuk didakwa atas kematian seorang pembantu rumah warga Indonesia, Adelina Lisao.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, ACP Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid berkata wanita itu akan dituduh bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Sementara itu, anak perempuan wanita itu, akan didakwa kerana menyimpan pendatang haram bawah Seksyen 56(1)(d) Akta Imigresen 1959/63.

Wanita itu ditahan pada 12 Februari lalu berhubung dengan kematian Adelina dan sebelum ini direman 7 hari. Remannya kemudian dilanjutkan seminggu.

Adelina meninggal dunia akibat kecederaan di Hospital Bukit Mertajam pada 11 Februari.

Wanita berusia 26 tahun itu yang berasal dari wilayah Timor Tengah Selatan, dipercayai bekerja di rumah jenis berkembar di Taman Kota Permai sejak 3 tahun lalu.

Seorang jiran dilaporkan ternampak kecederaan pada tangan dan kaki adelina. Jiran juga dilaporkan ternampak Adelina tidur bersebelahan seekor anjing Rottweiler selama 2 bulan.

Dilaporkan pejabat Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven pada 10 Februari lalu pergi ke rumah itu di mana Adelina didakwa didera.

Pembantu Sim membuat laporan polis berkenaan dakwaan penderaan itu selepas majikan enggan bekerjasama.

Adelina kemudian di bawa ke balai polis oleh majikannya dan kemudian dimasukkan ke Hospital Bukit Mertajam.

Bayi perempuan cedera

Dalam kes berbeza, bapa kepada bayi perempuan berusia 46 hari yang meninggal dunia kerana cedera dipercayai didera, akan didakwa di mahkamah yang sama atas tuduhan membunuh.

Nik Ros Azhan berkata walaupun bapa bayi itu akan berdepan tuduhan bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh, isterinya akan menjadi saksi pendakwaan.

Khamis lalu dilaporkan Nurul Ain Umairah Muhammad Firdaus meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital, dan dipercayai menjadi mangsa penderaan di rumahnya di Kampung Tok Panjang, Bukit Tengah.

Difahamkan mangsa itu juga ada kesan lebam dan kecederaan lama.

No comments:

Post a Comment