Wednesday, October 4, 2017

Warkah Mujahid Yusof Rawa: Nik Abduh mabuk?

Nik Abduh usahlah mabuk
Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa      3 Okt 2017, 11:33 malam
ULASAN - Mabuk ada macam-macam, selain mabuk hakiki ada mabuk majazi. Adinda Nik Abduh Nik Abdul Aziz sudah mabuk cinta dengan pembenci Pakatan agaknya, maka semua yang disuka oleh kekasihnya itulah yang dimadahkan dan setiap sesuatu yang yang dibenci kekasihnya itulah yang dipenakan.

Adat mabuk cinta begitulah adanya. Orang mabuk cinta memang begitu, katanya kurang difahami. Hanya kekasihnya sahaja yang mengetahui apa yang diungkapkan namun bagi pendengar lain kata-katanya hanyalah bebelan yang layak dikatakan ‘meraban’ aja (baca meghaban, dialek Melaka)

Contohnya adinda mengatakan AMANAH anti reformis dalam masyarakat sedangkan AMANAH diasaskan dan ‘meninggal’ PAS kerana kejumudan PAS. Kejumudan adalah sifat bertentangan dengan ciri reformis.
Tiada yang lebih jumud daripada parti yang telah berjaya merobohkan tembok perkauman berpuluhan tahun, tiba-tiba generasi adinda kembali membinanya semula.

Dalam ungkapan adinda tersirat hanya PAS sahaja yang boleh mereformasi masyarakat lantas AMANAH gopoh dan mengganggu usaha ini.

'Takabur eksklusif dan parti suci'

Orang mabuk tak sedar apa yang diungkapkan, dalam kata adinda sendiri sudah ada sifat ‘takabur eksklusif’ iaitu perasaan bangga dia sahaja yang buat baik, orang lain tidak. Meminjam kata-kata saudara Hanipa Mydin (gambar), ‘parti suci’, ingatkah adinda lagi pada Hanipa?


Tup,tup, orang lain pula jadi sasaran. IKRAM ‘duri dalam daging gerakan Islam’. Jika benar cinta itu buta, butakah mata adinda?

IKRAM atas apa kelemahannya telah melahirkan institusi pendidikan berkualiti, para profesional dan ulamak serta produk ahlinya yang diiktiraf di peringkat antarabangsa. Bagaimana duri dalam daging begitu berjaya?

Mungkin ‘gerakan Islam’ yang tidak ada masalah ialah yang melahirkan golongan takfiri, maki hamun saudara se Islam, halalkan darah yang tidak setuju dengannya atau yang ala-ala ISIS. Saya maafkan adinda kerana dalam lamunan adinda penilaian agak lemah, al maklum sajalah.

Adinda Nik Abduh ada sebut tentang ‘Fiqh al waqie Al Malayzi’ dengan sinis. Apa yang sinisnya kalau para ulamak silam telah menjelaskan bahawa keadaan sesuatu tempat dan masanya menentukan sesuatu hukum.

Selamatkan Malaysia daripada kleptokrasi

Saya maafkan sekali adindaku, saya lupa, hanya parti adinda sahaja yang boleh menyebut istilah Arab sebab itu menandakan betapa Islamiknya adinda. Istilah ‘taa’wun’ pun parti adinda sajalah yang ada hak cipta terpelihara menafsirkannya.
Sekali lagi ‘sang pemabuk cinta’ mendedahkan apa yang ada dalam kepalanya. Bukan sahaja DAP yang mahu selamatkan Malaysia, seluruh rakyat yang waras dan segar kepalanya mahu negara ini selamat dari pemimpin kleptokrasi.

Kami dari Pakatan Harapan hanya menyedarkan rakyat ‘bahaya’ yang akan menimpa jika rakyat terus leka kerana negara ini bisa sahaja dijual dan dilelong macam mereka melelong RUU355, ingatkah adinda?

Itulah kejujuran adinda, bahawa segala yang membahayakan Malaysia angkara Umno/BN yang makan dedak dan MO1 yang merompak seolah hanya sandiwara DAP untuk menakut-nakutkan rakyat.

Kali ini kekanda harus bagi kredit pada adinda, sekurangnya bab ini adinda tidak meraban hanya ulang skrip sahaja.

Satira Mamat Khalid

Zombi Kampung Pisang adalah tentang watak yang berhadapan dengan bahaya kampungnya. Watak-watak itu adalah tipikal watak Melayu yang penting diri dan ada agenda tersendiri.

Ia bukan tentang zombi tetapi bagaimana kita bertindak balas dengan bahaya. Mamat Khalid terkenal pengkritik masyarakat Melayu melalui satiranya. Cubalah adinda cari sendiri watak manakah dalam cerita itu sesuai dengan cara berfikir adinda.

Tulisan adinda penuh rasa ingin membuktikan sesuatu kepada kekasih bukan soal isi kandungannya. Kekanda rasai, ia satu siksaan menanti keputusan sebenarnya.

Lirik lagu ini boleh menenangkan tidur adinda tapi jangan lupa baca 3 qul dulu ya.

"Jika benar cinta itu buta
butakah mata ku
berkali terluka masih jua ku menunggu
apa yang ku ingin kan
hanya kejujuran dalam perhubungan
jika itu tiada apalah ertinya
penantian ini hanya sia-sia."

Kekanda mu, bekas Ahli yang ‘meninggal’ Pas.

* Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa ialah Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) dan anggota parlimen Parit Buntar.

3 comments:

  1. Abduh mabuk perasan dio alim
    Woi abduh mu nge tok tuo mu serupo jah
    Dua2 lapar pitih
    Abduh lapar pitih umno dedak la tu
    Fatah lapar pitih jual tanoh
    Duo2 tak leh pakai belako
    Jenis mata duitan

    ReplyDelete
  2. Abdoh bkn saja mabuk tp ditimpa sakit angau bercinta kasih dgn umnok. Adoh adoh adoh. Tolong aku. Bini nak beranak. Ku baca dari dulu tulisan abdoh. Mcm orang sewel mental. Gaya tasawwuf konon. Adoh adoh. Hahaha

    ReplyDelete
  3. Abdoh alim kucing. Lwn di kg sendiri pon kalah. Kaliber ker? How pas pilih dio jadi pemimpin? Lagu ni pas boleh mati. Hihihi

    ReplyDelete