Sunday, October 29, 2017

Jasad pendaki Gunung Damavand Ramli Abdul Majid ditemui

Mayat Ramli ditemui?
Ahad, 29 Oktober 2017 | 2:13am
Oleh Fazrik Kamarudin
bhnews@bh.com.my
ROSLIDA Ablah memegang gambar suaminya Ramli Abdul Majid ketika menghantar pasukan mencari dan menyelamat di KLIA untuk berlepas ke Iran Disember tahun lalu. - Foto Abd. Rahim Rahmat

KUALA LUMPUR: Penemuan satu mayat dipercayai rakyat Malaysia di Gunung Damavand di utara Iran, kelmarin, mencetuskan tanda tanya adakah itu jasad Ramli Abdul Majid, pendaki yang hilang lebih setahun lalu di kawasan yang sama.

Ramli hilang pada November tahun lalu bersama rakannya, Syed Redzuan Syed Salim Shatri ketika berada pada ketinggian 4,200 meter Gunung Damavand.

Bagaimanapun, mayat Syed Redzuan ditemui enam hari selepas dilaporkan hilang, manakala Ramli masih gagal dikesan.

Berdasarkan laporan agensi berita Iran, IRNA, semalam, mayat berkenaan ditemui sekumpulan pendaki ketika menuruni gunung itu pada ketinggian 4,300 meter pada Jumaat tetapi operasi membawa dilakukan semalam.

Isteri Ramli, Roslida Ablah, 42, ketika dihubungi BH Online tengah malam tadi, berkata belum menerima sebarang berita daripada mana-mana pihak termasuk Kedutaan Malaysia di Tehran, mengenai penemuan mayat itu.

Pada masa sama, beliau menyatakan rasa terkilan kerana media Iran itu mengesahkan mayat berkenaan adalah pendaki rakyat Malaysia yang hilang setahun lalu walaupun tidak menyebut identiti, tanpa melalui sebarang proses pengecaman.

"Saya belum menerima apa-apa berita daripada pihak Kedutaan ataupun pasukan yang menjalankan misi menyelamat," katanya.

Sementara itu, Khafiz Bachok, pendaki yang mengetuai operasi mencari dan menyelamat (SAR) Ramli setahun lalu, berkata beliau masih menunggu pengesahan dari pihak Kedutaan Malaysia di Tehran.

"Perlu tunggu kenyataan rasmi daripada Kedutaan Malaysia," jawabnya ringkas menerusi aplikasi WhatsApp.

Dalam kejadian pada 20 November 2016, Syed Redzuan, 50, dan Ramli, 45, hilang di Gunung Damavand selepas terpisah daripada kumpulan pendaki yang lain.

Lapan daripada 12 anggota kumpulan pendaki itu memulakan pendakian ke puncak ketika cuaca baik dari kem tiga pada ketinggian 4,200 meter pada awal pagi.

Bagaimanapun, hanya dua pendaki berjaya ke puncak manakala enam lagi termasuk Syed Redzuan dan Ramli diarahkan turun semula dari ketinggian 5,200 meter antara jam 12 tengah hari hingga 2 petang kerana masa tidak mencukupi untuk sampai ke puncak.

Bagaimanapun, Syed Redzuan dan Ramli dikatakan bertekad menyertai seorang pendaki Turki untuk ke puncak sebelum mereka dilaporkan hilang.

Mayat Syed Redzuan ditemui enam hari selepas dilaporkan hilang oleh pasukan SAR di Yakhar Glacier. Dia dipercayai terjatuh dari ketinggian 4,100 meter.

Misi pencarian Ramli kemudian diteruskan oleh Persatuan Bulan Sabit Merah Iran (IRCS) serta operasi SAR secara solo 'Mencari Abang Ram' yang diusahakan oleh Khafiz bersama rakan pendaki, Muhamad Aliff Abdullah.

Khafiz, pendaki dari Johor yang pernah menawan Gunung Damavand pada tahun 2011, dipetik sebagai berkata

misi itu diteruskan kerana masih berharap Ketua Jurutera Sistem PROTON itu ditemui dalam keadaan selamat.

Julai lalu, misi ketiga mencari Ramli diteruskan oleh Khafiz bersama tiga pendaki dari Kelab Jelajah Alpine (KJA), iaitu Muhammad Illaham Ishak, 40; Azwawi Ismail, 38; dan Mohd Azraie Md Yusof, 34.

Khafiz yang turut mengetuai misi itu dilaporkan, berkata misi SAR berkenaan diteruskan kerana Tehran ketika itu memasuki musim panas manakala salji yang meliputi gunung berkenaan mula mencair.

Ia secara tidak langsung memudahkan kerja menjejaki Ramli di pergunungan berkenaan yang memfokuskan di kawasan timur Gunung Damavand bermula dari ketinggian 4,100 meter dari aras laut hingga 5,300 meter dari aras laut serta kawasan perkampungan berdekatan.

* Gambar-gambar dikutip dari google
* Link kisah sebelumnya: Isteri pendaki hilang ke Iran malam ini

 
 
 

No comments:

Post a Comment