Tuesday, October 31, 2017

“Apa kamu ingat saya minta duit dari dia?"

SHAFIE: POLITIK BANTU RAKYAT BUKAN UNTUK JADI KAYA SEPERTI…
SEMPORNA 28 Okt: Presiden Parti Warisan Sabah, Shafie Apdal, menegaskan bahawa dari awal lagi beliau menceburi bidang politik untuk membantu rakyat dan bukan untuk mengejar kekayaan.

Ahli Parlimen Semporna itu berkata demikian hari Sabtu dalam ucapan umum pertamanya sejak dibebaskan dari tahanan reman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Jumaat lalu.

“Saya bukan masuk bantu diri saya. Bukan juga masuk politik untuk bantu poket saya,” Shafie berkata di hadapan ribuan penyokongnya yang berhimpun menyambut kepulangannya ke Kg Bubul disini.

Menurutnya beliau boleh kekal sebagai naib presiden Umno jika berdiam diri dan pesanan itu diminta disampaikan oleh bapa saudaranya, Sakaran Dandai yang bekas Ketua Menteri dan Tuan Yang Terutama pada suatu ketika.

Shafie berkata Umno pernah memujuknya menerusi Sakaran, tetapi beliau tetap dengan keputusan menerajui satu parti pembangkang Sabah.

Katanya dia nekad untuk berjuang demi membela orang miskin.

Sambil mengungkap peribahasa Bajau yang bermaksud “sukar nak jadi baik tetapi senang sahaja nak jadi jahat”, Shafie berkata jika niatnya untuk hidup senang beliau boleh memilih untuk tetap bersama Umno.

Beliau juga menjelaskan bahawa dia salah seorang pemimpin yang membantu meningkatkan imej Najib Razak di arena politik negara.

Malah, hasil dari usaha Shafie untuk memperkenalkan Najib di Sabah, maka ramai yang mengenalinya di negeri ini sebelum dia menjadi Perdana Menteri.

“Orang Sabah tidak kenal Najib. Saya yang bantu dia untuk berjaya dalam politik di Sabah ini,” katanya.

Bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah itu ditahan reman sejak 20 Oktober lalu bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan penyelewengan dana kementerian itu antara 2009 hingga 2015.

Mengenai dengan reman lapan hari untuk membantu siasatan SPRM yang akhir Jumaat lalu, Shafie berkata pengalaman pahit itu tidak patut berlaku kepada seorang pemimpin yang juga sudah berkorban demi negara.

Mengenai dengan projek loji rawatan air di Sungai Intan disini, Shafie berkata ia dinaik taraf supaya saluran bekalan air kepada Semporna makin baik.

“Kita buat tender terbuka. Bila buat tender terbuka yang dapat anak buah Ketua Menteri. Bukan anak buah saya.

“Apa kamu ingat saya minta duit dari dia? Saya tidak minta duit dari kontraktor dia (Musa),” kata beliau disambut jeritan sokongan daripada penyokong yang memenuhi dewan di kawasan rumahnya itu.

Sementara itu, Ketua Pemuda Warisan, Azis Jamman yang direman selama lima hari 10 Oktober lalu turut mencabar Umno Sabah bagi membuktikan projek KKLW ketika zaman Shafie adalah gagal.

“Ada kata Shafie memiliki 23 syarikat dan projek (bernilai) RM1.5 bilion. Saya mahu tanya orang-orang Umno, mana projek KKLW yang terbengkalai? Mana yang tak siap.

“Yang lebih lucu ini projek tahun 2009, ada yang 2013 mengapa sekarang baru tangkap?” kata beliau dalam majlis yang sama.

Azis juga berkata tidak ada penjara di Malaysia dapat menguburkan semangat Warisan Sabah melawan BN.

ADUN Sulabayan, Jaujan Sambakong yang juga naib presiden Warisan Sabah berkata rakyat Sabah semakin terhimpit dan susah.

“Hak-hak rakyat semakin terhakis iaitu keperluan hidup. Harga minyak makin naik. Malaysia Sabah pengeluar harga minyak makan. Tapi di Sabah harga minyak makan antara paling mahal,” kata beliau. – Sumber BorneoToday

* CLICK READ: Musa Aman gets rich as Sabahans remain poor, says Warisan president

No comments:

Post a Comment