Thursday, October 26, 2017

MH370 menjunam ke laut atau melatelup - Laksamana Pertama (B) TLDM Hj Mohamad Imran

Ahli Parlimen dakwa MH370 menjunam di Laut China Selatan
Yasmin Ramlan  · Diterbitkan pada 26 Oct 2017 4:48PM
Mohamad Imran Abd Hamid (PKR-Lumut) berkata beliau tidak berpuas hati dengan pendekatan Putrajaya dalam mengesan kehilangan pesawat MH370. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Oktober, 2017

AHLI Parlimen Lumut daripada PKR hari ini memberitahu teorinya mengenai kehilangan MH370 di Dewan Rakyat iaitu pesawat itu mungkin sudah terjunam di Laut China Selatan atau meletup.

Dalam menyuarakan rasa tidak puas hati dengan pendekatan Putrajaya dalam mengesan kehilangan pesawat itu, Mohamad Imran Abd Hamid berkata beliau bercakap berdasarkan kepada pengalamannya bertugas bersama Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

"Berdasarkan pengalaman saya dengan TLDM, (dalam) teknologi radar, apabila video itu hilang, ada dua sebab saja. Sama ada kapal terbang itu meletup atau menjunam ke laut.

"Jadi dalam hal ini saya tak puas hati dengan pendekatan kerajaan mencari kapal terbang tersebut. Saya tak yakin kapal itu menuju selatan Lautan Hindi.

"Oleh kerana tiada video yang membuktikan kapal terbang itu berpusing dan menuju ke Lautan Hindi.

"Saya tuntut supaya kerajaan tunjukkan saya radar video oleh TUDM yang boleh mengesan kapal terbang itu berpusing atau menjunam," katanya pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Sebelum itu, Ahli Parlimen Kepong Tan Seng Giaw mengemukakan soalan tambahan kepada Timbalan Menteri Pengangkutan Ab Aziz Kaprawi, sama ada tawaran sebuah syarikat penerokaan dasar laut untuk meneruskan pencarian bangkai MH370 sudah dipersetujui kerajaan dan apakah langkah memastikan tragedi MH370 tidak akan berulang.

Imran berkata teori kononnya pesawat itu menjunam di Lautan Hindi sebagaimana yang disimpulkan sebelum ini, terbukti salah apabila pencarian yang digerakkan di lokasi itu langsung tidak menemui hasil.

"Saya tetap mengatakan kapal terbang itu menjunam di Laut China Selatan. Mengapa mereka tak cari di situ sedangkan terbukti pencarian di Lautan Hindi tak temui apa-apa," katanya.

Pesawat MH370 hilang dari radar pada 8 Mac, 2014 ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing dan mengorbankan lebih 200 penumpang dan anak kapal. – 26 Oktober, 2017.

No comments:

Post a Comment