Anak kapal AirAsia ‘menjerit dan menangis’ ketika pesawat dalam kecemasan
TMI · Diterbitkan pada 16 Oct 2017 8:24AM
Penerbangan dari Perth ke Bali itu mengalami masalah teknikal, menjunam jatuh daripada ketinggian 9,800 kepada 3,050m. – Gambar EPA, 16 Oktober, 2017.
SEBUAH penerbangan AirAsia dari Perth ke Bali terpaksa berpatah balik ke lapangan terbang semalam selepas tekanan dalam pesawat hilang menyebabkan pesawat itu menjunam jatuh 6,100m
Tetapi penumpang nampaknya menyuarakan rasa tidak puas hati kepada anak kapal penerbangan yang dakwa mereka "menjerit dan menangis" ketika penerbangan QZ535 itu mengalami masalah teknikal, menyebakan pesawat jatuh menjunam dari ketinggian 9,800 kepada 3,050m, lapor news.com.au.
Terdapat 145 pesawat di dalam penerbangan itu dan seorang penumpang memberitahu Perth Now yang “panik bertambah buruk disebabkan kelakuan anak kapal penerbangan yang menjerit, kelihatan takut dan terkejut.”
“Saya faham, tetapi kami bergantung kepada mereka untuk ditenangkan dan tidak menerimanya, kami bertambah risau disebabkan mereka sangat panik,” kata Clare Askew salah seorang penumpang.
Topeng oksigen dikeluarkan untuk penumpang dan mereka diminta duduk bersedia dalam posisi terhempas.
Seorang penumpang bernama Tracy pula yang menaiki pesawat itu dengan anak lelakinya, Jayden dipetik berkata:
“Anak saya kata dia tak mahu naik penerbangan lain tetapi saya kata kepadanya ia tak mungkin berlaku dua kali berturut-turut. Ia betul-betul menakutkan saya untuk terbang lagi. Saya menaiki AirAsia setiap tahun.”
Ini adalah kejadian kedua melibatkan penerbangan AirAsia dari Perth. Pada Jun lalu, pesawat D7237 dari Perth ke Kuala Lumpur terpaksa berpatah balik ke lapangan terbang Perth kerana masalah teknikal.
Penerbangan yang membawa 359 penumpang itu terpaksa berpatah balik dan seorang penumpang mengatakan “ia bergegar seperti mesin basuh”.
Pesawar Airbus A330 mengalami masalah itu selepas 90 minit berlepas. Juruterbangnya dikritik ramai kerana memberitahu penumpang supaya berdoa untuk keselamatan pesawat.
Semalam, AirAsia berkata juruteranya di lapangan terbang Perth sedang menyiasat kejadian itu.
“Keselamatan tetamu kami adalah keutamaan paling utama,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan. “AirAsia Indonesia meminta maaf atas sebarang kesulitan dihadapi.” – 16 Oktober, 2017.
TMI · Diterbitkan pada 16 Oct 2017 8:24AM
Penerbangan dari Perth ke Bali itu mengalami masalah teknikal, menjunam jatuh daripada ketinggian 9,800 kepada 3,050m. – Gambar EPA, 16 Oktober, 2017.
SEBUAH penerbangan AirAsia dari Perth ke Bali terpaksa berpatah balik ke lapangan terbang semalam selepas tekanan dalam pesawat hilang menyebabkan pesawat itu menjunam jatuh 6,100m
Tetapi penumpang nampaknya menyuarakan rasa tidak puas hati kepada anak kapal penerbangan yang dakwa mereka "menjerit dan menangis" ketika penerbangan QZ535 itu mengalami masalah teknikal, menyebakan pesawat jatuh menjunam dari ketinggian 9,800 kepada 3,050m, lapor news.com.au.
Terdapat 145 pesawat di dalam penerbangan itu dan seorang penumpang memberitahu Perth Now yang “panik bertambah buruk disebabkan kelakuan anak kapal penerbangan yang menjerit, kelihatan takut dan terkejut.”
“Saya faham, tetapi kami bergantung kepada mereka untuk ditenangkan dan tidak menerimanya, kami bertambah risau disebabkan mereka sangat panik,” kata Clare Askew salah seorang penumpang.
Topeng oksigen dikeluarkan untuk penumpang dan mereka diminta duduk bersedia dalam posisi terhempas.
Seorang penumpang bernama Tracy pula yang menaiki pesawat itu dengan anak lelakinya, Jayden dipetik berkata:
“Anak saya kata dia tak mahu naik penerbangan lain tetapi saya kata kepadanya ia tak mungkin berlaku dua kali berturut-turut. Ia betul-betul menakutkan saya untuk terbang lagi. Saya menaiki AirAsia setiap tahun.”
Ini adalah kejadian kedua melibatkan penerbangan AirAsia dari Perth. Pada Jun lalu, pesawat D7237 dari Perth ke Kuala Lumpur terpaksa berpatah balik ke lapangan terbang Perth kerana masalah teknikal.
Penerbangan yang membawa 359 penumpang itu terpaksa berpatah balik dan seorang penumpang mengatakan “ia bergegar seperti mesin basuh”.
Pesawar Airbus A330 mengalami masalah itu selepas 90 minit berlepas. Juruterbangnya dikritik ramai kerana memberitahu penumpang supaya berdoa untuk keselamatan pesawat.
Semalam, AirAsia berkata juruteranya di lapangan terbang Perth sedang menyiasat kejadian itu.
“Keselamatan tetamu kami adalah keutamaan paling utama,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan. “AirAsia Indonesia meminta maaf atas sebarang kesulitan dihadapi.” – 16 Oktober, 2017.
No comments:
Post a Comment