Sunday, February 11, 2018

Bersantai jap bersama Tok Usin.....

KISAH SYAHDU DI SUBUH HENING

Sewaktu tok sedang mengendalikan usrah selepas Subuh dgn kaum muslimat, tiba2 seorang Muslimat yg agak berumur menangis teresak2.

Tok menghampirinya dan bertanya, " Ya Walauntit....kenapa Anti menangis di subuh nan hening ini?  Adakah kerana malam tadi (mlm Jemahat) suami mu tidak memberikan nafkah batin kpd mu?".  Tanya tok.

Muslimat itu menyapu2 air matanya dan berkata, " Wahai Tok Usin Walaunta...adapun malam tadi Ana telah dijamu dengan nafkah batin secukup rasa, bab itu tiada masalah bagi Ana...isskk..issk...".  Jawabnya sambil menangis teresak2.

"Habis tu, mengapa Anti menangis?".  Soal tok.

"Ana menangis kerana suami Ana khabarnya telah dicalonkan sebagai calon PRU nanti..." Jawabnya.

"Alhamdulillah...tahniah..patutnya Anti seronok kerana bukan mudah mahu jadi calon dan Wakil Rakyat hatta sebagai Pasu bunga saja dalam dewan nanti....gaji dan elaun pun dapat..".  Jawab tok.

" Na'am...memang Ana seronok...tapi...tapi..." Katanya tersekat2 dan sebak.

"Tapi apa lagi?  Takde duit pertaruhan utk jadi calon?  Ahhh....kita akan buat himpunan PASTOKIN lepas ni kerap2 dan jual nama jihad....kan ramai la yg menyumbang dlm tin milo kita nanti....jangan khawatir..."  Pujuk tok sambil mengurut2 dada Muslimat agar dia bertenang.

" Bukan itu...tapi Tok pun tahukan...calon akan ada Bai'ah..dan dalam Bai'ah itu tentulah Ana selaku bininya akan dicagarkan dengan Bai'ah cerai talak tiga....Ana bimbang tok...Ana bimbang...".  Katanya sambil menangis teresak2 seraya menepis tangan tok yg dah mula masuk ke dalam telekung.

Tok tenung wajahnya dengan tajam sepertimana guru tok tenung muslimat.  " Usah bimbang...Anti sepatutnya bersyukur apabila dicagarkan kerana itu salah satu cara jemaah kita memartabatkan wanita....tidak mudah nak masuk syurga Anti...Lagi pun, Anti tak perlu takut, laki Anti ada lagi dua bini kan?  Takut apa?".  Pujuk tok.

"Itu yg buat Ana lebih takut....dia kompom cagar Ana seorang...sbb Ana bini tua dia....Cuba kalau tok ada dua bini, yg mana satu tok akan cagarkan dulu?"  Soalnya.

Tok terkedu2...sengeh2...dan slow2 menjawab, " Sudah tentu le bini tua...teeheheheeeeee...".  Kata tok.

"Uwaaaaaa....Uwaaaaa.....Uwaaaa....Meraung terus walauntit tersebut.  Tok segera bangun dan meninggalkan masjid.- Zam Kajang via WhatsApp

1 comment: