Monday, October 30, 2017

PH tawan Terengganu: Angan atau realiti?

PAKATAN HARAPAN TAWAN TERENGGANU ?

Pakatan Harapan mula nampak macam nak bersinar di Terengganu... Ada orang kata Terengganu lubuk PAS, sebenarnya tidak... Ada jugak orang kata Terengganu kubu UMNO, pun tak betul.

Sebenarnya, pengundi yang tidak berparti lah yang paling ramai Terengganu.... Mu tanyalah Rasul Wahid ke, Mat Said ke, Deris Jusoh ke, Razif ke; semuanya akan setuju kalau kata pengundi yang tidak berparti lah yang sangat menjadi penentu kepada kemenangan atau kekalahan, PAS atau UMNO.

Sejak PRU-1999, di mana PAS menang besar di Terengganu, di DUN dan di Parlimen, kemudian kalah dengan teruk dalam PRU-2004, maka sejak itu aku percaya majoriti pengundi Terengganu bukanlah totok kepada parti sangat... Golongan penentu ini ada di semua kawasan, dari Kemaman sampai ke Besut, lalu Kuala Berang singgah di Marang jangan lupa Dungun dan Setiu, semuanya bukan kubu PAS dan UMNO, tetapi kubu orang tidak berparti.

Kita tengok contoh Parlimen Kuala Terengganu.... PRU-1995, BN menang selesa... PRU-1999, Syed Azman (PAS) menang dengan majoriti 14 ribu lebih...! PRU-2004, Razali Ismail (BN) menang.... PRU-2008, Razali Ismail menang lagi, mengalahkan Mohd Sabu... Razali Ismail meninggal tahun 2009... PRK-2009, Wahid Endut (PAS) pulak menang... PRU-2013, Raja Baharin (PAS) menang.

Maknanya apa...? Maknanya kemenangan dan kekalahan silih berganti antara PAS dan UMNO.

Maknanya apa...? Maknanya, jangan sembanglah kata PAS kuat atau UMNO kuat..... Yang paling kuat ialah orang atas pagar.

Maknanya apa...? Maknanya bukan semua orang yang mengundi UMNO tu sokong UMNO... Ramai yang terpaksa undi UMNO sebab menyampah ke PAS, dan begitu juga, bukan semua orang yang pangkah PAS tu sebab takut jadi kafir... Ramai juga yang terpaksa undi PAS sebab benci ke UMNO.

Kenapa terpaksa...? Sebabnya, mana ada pilihan lain sebelum ni...? Yang ada hanya PAS dengan UMNO je.....   

Sekarang ada Pakatan Harapan.... Kebetulan pulak, PAS tengah berbaik dengan UMNO... Ingat semua orang UMNO suka ke..? Ingat semua orang PAS setuju ke..? Sekarang Najib dengan bermacam-macam isu yang membelitnya, ternyata menjadi beban kepada PAS, dan Hadi dengan bermancam-macam kebengongan dan kebodohan yang membelenggunya, ternyata memberi kesan yang sangat tidak baik kepada UMNO.... Puncanya apa..? Puncanya Haji Hadi dan Najib sedang berganding bahu untuk menghadapi kebangkitan rakyat melalui Pakatan Harapan, itu semua orang tahu.... Bila Najib terpalit dengan skandal 1MDB, rakyat akan nampak Hadi masuk belah Najib...

Janganlah kata pengundi di luar bandar tak minat nak tahu pasal 1MDB sebab mereka tak faham.... Sebenarnya, tak payah faham pun... Cukup sekadar tahu, itu adalah skandal kewangan terbesar dalam sejarah dunia.... dan kesannya sedang dirasai oleh seluruh rakyat sekarang... Dan, keadaan dijangka semakin bertambah buruk.... Tahu itu, cukup.

UMNO dan PAS wajib ditumbangkan dalam PRU akan datang....

- via WhatsApp *AAM* 

1 comment:

  1. Tumpukan kpd isu kesusahan hidup rakyat akibat kenaikan kos sara hidup. Kait dgn gst dan najib. Najib dan hadi tak boleh buat apa2 utk bantu. Rakyat masih ada HARAPAN bila gst dihapuskan insyaallah!

    ReplyDelete