Saturday, August 5, 2017

Banggakah kita: Bila pemimpin Islam terpaksa melutut kepada Nasara dan Yahudi untuk membuka Masjid!

Laporan Dedah Tindakan Raja Salman Isu Penutupan Masjid Al-Aqsa Oleh Israel
Wednesday, July 19, 2017
Posted by Ahmad Harith
Raja Arab Saudi, Raja Salman dikatakan secara peribadi campur tangan dengan pegawai atasan AS dalam menekan Israel untuk membuka semula masjid Al-Aqsa, menurut laporan media.

Minggu lalu, Israel mengarahkan penutupan Masjid Al-Aqsa selama dua hari, membatalkan solat Jumaat buat pertama kalinya dalam tempoh hampir dua dekad, selepas tiga rakyat Palestin melepaskan tembakan terhadap pasukan keselamatan Israel berhampiran kompleks itu.

Israel telah membuka semula masjid tersebut selepas memperkenalkan langkah keselamatan tambahan baru, termasuk pengesan logam dan kamera televisyen litar tertutup (CCTV) tambahan.
Menurut laporan yang diterbitkan dalam portal Elaph, sumber kanan mengesahkan bahawa Israel bersetuju untuk membuka semula masjid itu selepas Raja Salman bercakap dengan pegawai Amerika Syarikat, meminta mereka untuk memastikan pembukaan semula Masjid Al-Aqsa.

Sumber itu juga menyebutkan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berjanji untuk mengembalikan status quo di masjid, di mana umat Islam memiliki hak solat eksklusif.

Arab News telah cuba mendapatkan maklum balas daripada White House tetapi belum menerima pengesahan mengenai laporan itu.

Jumaat lepas, tiga orang warga Palestin melepaskan tembakan terhadap pasukan keselamatan Israel berhampiran kompleks Al-Aqsa, membunuh dua pegawai Israel, sebelum ditembak mati oleh polis Israel.

Jurucakap polis Israel, Micky Rosenfeld, mendakwa penembak bersenjata dengan beberapa senjata dan mula menembak di pasukan keselamatan Israel berhampiran Lions' Gate.

Sebagai tindak balas, pihak berkuasa Israel menutup kawasan itu dan mengharamkan umat Islam dari menjalankan solat Jumaat di tempat suci untuk kali pertama sejak tahun 1969.

Tindakan Israel sebelum ini mendapat kecaman hebat dari pertubuhan antarabangsa dan beberapa negara Islam lain termasuk Jordan dan Malaysia.

Menentang penutupan, berpuluh-puluh jemaah dilaporkan berkumpul untuk solat di pintu masuk ke kompleks berdekatan pintu masuk Lions 'Gate.

Kabinet Arab Saudi "menyatakan kebimbangan mendalam" ketika penutupan sesi yang dipengerusikan oleh Raja Salman pada Isnin, lapor Arab News.

"Ia merupakan satu kesalahan yang melampau kepada sentimen umat Islam di seluruh dunia," Arab News memetik kenyataan Kabinet Arab Saudi.

Pihak berkuasa Israel membuka semula ke kompleks tersebut pada hari Ahad, memperkenalkan langkah-langkah keselamatan tambahan, namun mendapat tentangan daripada warga Palestin.

Pengesan logam dan CCTV tambahan telah dipasang di tapak suci.

Tindakan tersebut telah menimbulkan kemarahan umat Islam yang bimbang Israel memaksa kawalan ke atas tapak tersebut mungkin membuka jalan bagi perubahan dalam perjanjian sekarang, yang memberi mereka hak solat eksklusif di Al-Aqsa. Orang-orang Yahudi dibenarkan memasuki Masjid Al-Aqsa itu dalam keadaan tertentu tetapi tidak boleh sembahyang di sana.

Jordan yang merupakan penjaga Masjid Al-Aqsa, bersama dengan pertubuhan Islam lain, mengeluarkan kenyataan yang mengutuk tindakan keselamatan tambahan dan menyeru umat Islam untuk "menolak dan memboikot semua langkah pencerobohan Israel". -

Kaitan: Apakah yang dimalsudkan?
Diplomat AS: Putera Mahkota Saudi Baru Adalah 'Impian Menjadi Kenyataan' Israel

Era Turki Untuk Tunduk Permintaan Barat Sudah Berakhir - Erdogan

3 comments:

  1. selagi ketua negara negara islam dari jenis penakut kepada nasroni n yahudi
    selagi itulah islam dipermainkan

    ReplyDelete
  2. Whats up! Impressive post! I really enjoy the way in which
    illustrated Blogger: mountdweller88. This really
    is a amazing published article! Adore which very much.


    Normally i wanted will have sort good quality way with words-at all nonetheless i
    'm foul in internet marketing .
    There Is Nothing would like to stake the hyperlink regarding the
    homepage proofreading service review that assists us a number complete
    with my brand new producing conditions.Therefore I chose use producing features.
    To research excellent companies I prefer the website CV writing service reviews where there are a huge deal of in-depth
    consumer reviews using many types of about the writing manufacturers

    ReplyDelete
  3. Itu lah akibat nya bila umat Islam tidak bersatu, jauh sekali untuk mencegah kemungkaran dan menegak kan amal ma'aruf. Lihat sahaja "PARTI PAK LEBAI" yang semakin mesra dengan rijim yang korup. Negara Negara Arab ini pun sama juga "KERAS KEPALA" asyik nak berperang sama sendiri.

    ReplyDelete