Sunday, August 6, 2017

Sejarah Pahlawan: Peristiwa hitam di Tanjung Batu Babi, pada tahun 1971

Serang Hendap Komunis Di Tanjung Batu Babi, 1971
By Haslina Bujang  August 5, 2017

Gambar sekadar hiasan

“AGI idup agi ngelaban” sememangnya sinonim dengan anggota parajurit kita apabila berbicara tentang tugas-tugas mereka yang sentiasa berada di dalam keadaan genting. Adakalanya satu perjalanan yang biasa-biasa boleh bertukar menjadi satu malapetaka yang meragut nyawa mereka. Inilah yang terjadi di dalam satu tragedi yang berlaku di Tanjung Batu Babi, Sungai Katibas pada tahun 1971.

Kisah bermula pada tanggal 20 Januari 1971 apabila Leftenan Muda Anuar Basha Khan bin Haji Zakaria diarahkan oleh Ketua mereka untuk ke Nanga Bangkit iaitu satu kawasan yang terletak di Sungai Katibas berdekatan dengan Nanga Engkuah. Pada ketika itu arahannya adalah untuk berjumpa dengan para Tuai Rumah di kawasan tersebut untuk menghadiri satu mesyuarat antara pasukan keselamatan dan pemimpin tempatan yang akan diadakan pada tanggal 21 Januari 1971. Selain daripada itu mereka juga diarahkan untuk mencari beberapa bahan binaan bagi membina sebuah asrama pelajar di Nanga Bangkit yang akan menjadi antara tanggungjawab CSR tentera kepada masyarakat setempat.

Sudah menjadi kebiasaan apabila setiap arahan ketenteraan tidak akan dijalankan bersendirian lebih-lebih lagi sudah diketahui bahawa musuh seperti komunis itu ada dimana-mana jadi PW2 Lenggu Ak Cina, Renjer Umok Ak Mambang, Renjer Lian Ak Anyi, Renjer Limping Ak Gayang, Renjer Engkas Ak Judik, Renjer Nawawi bin Saffie, Renjer Kelabu Ak Nyalang, Renjer Midong Ak Gundi, Renjer Suntai Ak Duin, Renjer Shaffiee bin Saat dan “Signaller” Ahmad bin Shafie dihimpun menjadi satu unit platun kecil untuk menjalankan misi mereka. Pergerakan menuju ke Nanga Bangkit bermula kira-kira jam 2.00 petang pada hari yang sama setelah mendapat taklimat daripada ketua mereka mengenai sebarang kemungkinan yang berlaku di dalam misi mereka.

Siaga segalanya maka tepat jam 2.30 petang, mereka telah menaiki dua buah bot dari Nanga Engkuah untuk ke Nanga Bangkit. Sebuah bot dinaiki oleh PWII Lenggu Ak Cina dengan enam anggota manakala sebuah lagi bot dinaiki oleh Leftenan Muda Anuar bersama tujuh lagi anggota mereka. Dijangka perjalanan dari Nanga Engkuah menuju ke Nanga Bangkit akan mengambil masa selama 3 jam setengah untuk sampai ke destinasi. Bagi tujuan keselamatan juga diarahkan bot yang dinaiki oleh PWII Lenggu Ak Cina mengharungi Sungai Katibas di sebelah kiri manakala yang dinaiki oleh Leftenan Muda Anuar akan berada di sebelah kanan.

Persinggahan pertama mereka adalah di sebuah sekolah yang terletak di Nanga Bangkit dan disitulah mereka bermesyuarat seketika dengan seorang guru bagi mengambil informasi mengenai bahan binaan yang dikehendaki dan kemudian akhirnya memudiki kembali Sungai Katibas untuk urusan pemberitahuan kepada pemimpin masyarakat di sepanjang rumah panjang di situ.

Hampir enam buah rumah panjang di sepanjang Sungai Katibas mereka ziarahi untuk memberitahu mengenai mesyuarat yang hendak diadakan pada keesokan harinya. Dan setelah informasi disampaikan di rumah panjang yang dikenali sebagai Rumah Eton mereka menuju ke Rumah Dinggai. Dikala inilah mereka diarahkan untuk berhati-hati kerana melalui risikan dimaklumkan bahawa masyarakat Rumah Dingai agak pro kepada TNKU. Lokasi Rumah Dingai pula terletak di sebelah kanan Sungai Katibas dan di titik pertemuan dua cabang sungai iaitu Sungai Ning yang juga dikenali sebagai Tanjung Batu Babi.

Dan diketika melalui Tanjung Batu Babi inilah kedua-dua bot yang membawa PWII Lenggu Ak Cina dan Leftenan Muda Anuar berserta 12 yang lain telah diserang hendap oleh pihak komunis yang berselindung di sebalik kawasan berbukit. Pihak musuh telah menjadikan enjin bot sangkut sebagai sasaran mudah bagi mematikan perjalanan bot-bot anggota keselamatan pada masa itu. Namun walau menjadi sasaran mudah PWII Lenggu dan rakan-rakannya tidak beralah biarpun pada masa itu dikatakan bot mereka berpusing-pusing dibawa arus deras di Tanjung Batu Babi.

PWII Lenggu dan rakan-rakannya di dalam keadaan yang payah akhirnya berjaya mendarat di tebingan dan terus-terusan memuntahkan peluru daripada senjata mereka ke arah sasaran. Disinilah mereka menyaksikan lima rakan yang menaiki bot bersama PWII Lenggu berjuang sehingga ke titisan darah yang terakhir di mana akhirnya mereka sendiri terkulai layu rebah sebagai bunga bangsa akibat terkena muntahan peluru komunis.

Melihat kejadian itu, Leftenan Muda Anuar dan tujuh lagi anggota dari sebelah kiri telah cuba menghampiri kumpulan PWII Lenggu. Namun amat sukar untuk mendarat ke tebingan kerana mereka juga turut menjadi sasaran mudah pihak komunis. Pada ketika enjin bot tidak berfungsi kerana ditembak komunis, Renjer Suntai Ak Duin terkena tembakan betul-betul di kepalanya menyebabkan beliau terjatuh di dalam sungai. Melihat kejadian itu Renjer Engkas dan Renjer Kelabu pula terjun ke dalam sungai bagi mencari perlindungan dan berenang ke sebelah kiri tebingan Sungai Katibas. Mereka mencuba sebaik mungkin untuk membalas tembakan dari tebingan situ.

Manakala Leftenan Muda Anuar, Renjer Nawawi, Renjer Midong dan Signaller Ahmad pula tetap masih diatas bot sambil cuba berlindung dengan berbalas tembakan dari atas bot. Pada ketika itulah juga dinyatakan bahawa Leftenan Muda Anuar turut terkena tembakan di kepala dan begitu juga Renjer Midong dan Signaller Ahmad yang terkulai kerana cedera yang parah. Yang tinggal masih melepaskan tembakan adalah Renjer Nawawi sehinggalah hujan rahmat menyelamatkan mereka semua. Ini kerana dikatakan selepas itu pihak komunis telah memberhentikan serangan mereka dan berundur.

Akibat tidak mampu berbuat apa-apa kerana enjin bot rosak akhirnya bot yang dinaiki oleh Renjer Nawawi bersama anggota yang cedera telah hanyut mengikut arus sungai Katibas yang deras. Dan sekali lagi mereka bernasib baik kerana ditemui oleh Pegawai Pemerintah mereka yang di dalam perjalanan dari Song ke Nanga Engkuah iaitu Leftenan Colonel Syed Abdul Aziz bin Syed Razak. Merekalah yang menyelamatkan Renjer Nawawi dan rakan-rakannya yang akhirnya membawa mereka ke lokasi serangan. Di situ mereka menjumpai lima mayat anggota renjer yang sudah tiada dengan PWII Lenggu anak Cina walau masih bernafas tetapi cedera parah.

Akhirnya bantuan sampai ke Tanjung Batu Babi dengan Leftenan Ragunathan diarahkan untuk memusnahkan komunis yang membuat serangan hendap itu. Mereka menjejak segerombolan komunis ini melalui jejak yang mereka tinggalkan dan akhirnya pada hari yang sama berjaya juga memusnahkan mereka. Disamping itu semasa mereka mula-mula menjejak komunis di sebalik bukit di Tanjung Batu Babi itu mereka turut menjumpai dua mayat anggota komunis yang berjaya dibunuh oleh PWII Lenggu dan rakan-rakannya.

Sementara itu, Pegawai Pemerintah mereka sendiri membawa mayat-mayat anggota renjer yang terbunuh di dalam satu bot manakala Leftenan Muda Anuar dan PWII Lenggu yang cedera parah bersama-sama dengan Renjer Midong juga Signaller Ahmad bersama-sama yang selamat telah dihantar ke Tactical Headquaters untuk bantuan perubatan. Sampai di Headquaters mereka memohon bantuan udara untuk membawa Leftenan Muda Anuar dan PWII Lenggu ke hospital.

Namun sudah menjadi ketentuan Illahi, PWII Lenggu Ak Cina tidak sempat menaiki helikopter untuk bantuan perubatan yang lebih sempurna kerana beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir selang beberapa minit sebelum helikopter itu tiba di lokasi. Hanya Leftenan Muda Anuar sempat diterbangkan ke Sibu bersama yang lain dan selamat setelah melalui pelbagai pembedahan untuk mengeluarkan peluru di dalam badan mereka.

Tujuh perajurit Malaysia gugur sebagai bunga bangsa di dalam satu serang hendap komunis pada tanggal 20 Januari 1971 di Tanjung Batu Babi manakala yang lain cedera dan selamat. Di dalam sejarah juga menyaksikan PWII Lenggu anak Cina merupakan anak iban atau bumiputera Sarawak yang pertama menerima Pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa daripada Kerajaan Malaysia. Sebagai mengenang jasanya, sehingga sekarang ada satu nama jalan yang dinamakan Jalan Lenggu Anak Cina yang wujud di Kem Tentera Desa Tun Hussein Onn. Ianya sebagai bukti kukuh bahawa kepahlawanan anak Iban Sarawak ini sentiasa dihargai di dalam dunia ketenteraan Malaysia untuk selama-lamanya.

Lest We Forget!

-HB-

#KamekSayangSarawakBah

Rujukan:

1. SP PW2 Lenggu Anak Cina – Ambush in Sungei Katibas
http://renjervalour.blogspot.my/2005/10/wo-2-lenggu-ak-china-seri-pahlawan.html

2. Seri Pahlawan Gagah Perkasa
http://www.maele.net/english/roslina/Text%20on%20frontpage.htm

1 comment:

  1. Incredible quest there. What happened after? Good luck!

    ReplyDelete