Saturday, June 25, 2016

Mungkin terjadikah gabungan tenaga Mahathir - Anwar?

Dua negarawan perlu segera bergabung untuk selamatkan Malaysia
25 Jun 2016 | SYED ISKANDAR SYED JAAFAR AL MAHDZAR
Dua tokoh pembina sejarah tanahair

Pengalaman bekas Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah dianugerahkan Menteri Kewangan Terbaik oleh majalah perniagaan luar negara, sepanjang perjuangan politiknya menyebabkannya beliau keluar masuk penjara sebanyak 4 kali semenjak 1974 tidak sepatutnya di bazirkan begitu sahaja.

Anwar bermula dengan perjuangan rakyat termiskin di Baling membawa ke zaman reformasi 1998 dan zaman pemerintahan kerajaan sekarang.

Begitu juga dengan pengalaman YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi Perdana Menteri ke 4 negara patut di manafaatkan untuk memulihkan kebinasaan teruk pada negara.

Sepatutnya pihak berkuasa tidak perlu menunggu titah perintah Yang Di Pertuan Agong untuk menahan ahli politik utama negara yang melakukan jenayah dan juga sepatutnya pihak berkuasa tidak memerlukan arahan daripada pejabat peguam negara untuk menahan mana mana penjenayah sekalipun berjawatan tinggi dalam kerajaan memandangkan jenayah tetap jenayah sekalipun di lakukan oleh mereka yang berkedudukan tinggi dalam arena politik tanahair.

Mengimbas kembali kedua dua kes Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu yang melibatkan Azizan Abu Bakar dan kemudiannya Saiful Bukhari benar terbukti di mata rakyat yang Anwar tidak melakukan apa apa kesalahan seperti yang di dakwa.

Pemenjaraan Anwar seterusnya ketika itu dilakukan atas kesalahan salah guna kuasa juga lemah bila dengan cuma menyebut perkataan , ‘Gempaq’, beliau dianggap menyalahguna kuasa dimana intrepetasinya sepatutnya tidak dilakukan secara literal.

Justru mana mana kes yang menyebabkan Anwar terpenjara adalah satu bentuk pengainayaan yang Allah SWT menjamin pembalasan di akhirat nanti terhadap setiap perbuatan yang menzalimi Anwar.

Ketika Anwar di bebaskan dan diputuskan tidak bersalah atas kesalahan terhadap Azizan Abu Bakar, Anwar disiar media antarabangsa yang beliau telah memaafkan semua pihak termasuk Tun dengan berkata, “we forgive but let us not forget’’.

Pada 23hb Jun 2016 ketika berucap ringkas selepas majlis berbuka puasa dan Terawikh di kediaman Datuk Seri Anwar Ibrahim, YB Nurul Izzah berkata yang ianya bukan lagi soal memaafkan kerana Anwar telah lama memaafkan tetapi ianya mengenai perjuangan terhadap reformasi dasar keseluruhan sistem pentadbiran.

Justru perubahan dan pembetulan keseluruhan sistem yang sudah rosak amat perlu di sokong oleh YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ketika mula memperjuangkan deklarasi rakyat baru-baru ini, Mahathir merayu berulang kali agar dilupakan permusuhan lama malah dalam satu temubual dengan Roketkini yang turut dilapor semula oleh Malaysiakini, Tun mengatakan ianya hak rakyat untuk memilih Anwar sebagai Perdana Menteri.

Malaysia Dateline pada 24hb Jun 2016 turut menyiarkan ketegasan Tun yang disiar oleh program Up Front Al Jazeera pada hari yang sama dimana Tun menegaskan beliau tidak mempunyai apa apa masalah lagi dengan Anwar malah kata Tun lagi, yang mempenjarakan Anwar kini ialah kepimpinan sekarang bukan beliau.

Justru jika kita lihat kenyataan demi kenyataan daripada kedua dua pihak ianya mempunyai bibit-bibit yang seakan akan inginkan pemulihan hubungan hakiki dan ikhlas namun ianya dilakukan dengan amat tertib dan berhati hati sekali.

Rakyat sedia faham pengainayaan yang di hadapi Anwar. Ketika di tangkap 20hb September 1998, Anwar di belasah oleh Rahim Noor bekas Ketua Polis Negara (KPN) yang akhirnya membawa kepada pendakwaan Rahim dan sabitan bersalah sekaligus hukuman penjara di jalani oleh seorang bekas KPN.

Ini sebenarnya patut menjadi pengajaran pada penjawat-penjawat jawatan KPN selepas zaman Rahim agar berhenti daripada melakukan sebarang salah laku.

Malah ketika di bicarakan kes Azizan Abu Bakar, mendiang Karpal Singh berulang kali bertanya soalan yang sama kepada Azizan yang dijawap Azizan, “Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak meliwat saya tetapi SAC 1 Musa Hasan yang suruh saya kata macam ni."

Ini mengejutkan Mahkamah namun akhirnya pasukan pendakwaan yang di ketuai Allahyarham Tan Sri Mokhtar Abdullah yang turut dibantu oleh Gani Patael telah memohon kepada hakim Augustine Paul untuk memadamkan kenyataan Azizan itu daripada rekod Mahkamah.

Karpal Singh dengan jayanya memusnahkan kes pendakwa bila berjaya membuktikan yang ketika masa dan tarikh tuduhan liwat itu, Tivolli Villa masih dalam pembinaan dan alat penghawa dingin yang disebut dalam pertuduhan dipasang lama kemudian selepas tarikh tuduhan dengan mengatakan, “If it is true then it must have been carried out in full view of construction workers’’ yang berjaya menukar Mahkamah jadi sessi program lawak jenaka dengan hilai ketawa sekalipun sepatutnya sessi mahkamah sepatutnya serius.

Ketika perkara ini berlaku, Tun masih menjadi Perdana Menteri. Namun ketika siri ceramah reformasi yang bermula selepas 2hb September 1998, Datuk Seri Anwar Ibrahim berulang kali menegaskan penglibatan penasihat-penasihat yang berkepentingan peribadi dalam menasihati Datuk Seri Dr Mahathir ketika itu dan kemungkinan cerita Azizan direka cipta oleh musuh musuh politik yang berdendam dengan Anwar atas ketegasan Anwar sebagai Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri yang menyebabkan banyak agenda kepentingan peribadi penasihat penasihat berkenaan gagal.

Malah pendedahan konspirasi pernah dilakukan secara terbuka oleh seorang bekas komando ketika itu serta kaset kaset rakaman yang dijual meluas di Kampong Bharu mengenai perbualan seorang perempuan murahan yang berterus terang mengaku dalam rakaman berkenaan akan kejadian yang menimpa Anwar akibat rancangan beberapa orang.

Justru Tun ketika itu lebih dilihat mendengar apa sahaja yang dituduh namun tiada bukti penglibatan Tun dengan skrip lemah drama swasta itu.

Namun penderitaan dipenjara dan penderitaan kesakitan belakang akibat di belasah masih di alami Anwar hingga ke hari ini sekalipun Mahkamah telah membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat Azizan.

Justru, amat wajar dan tepat sekali kini untuk keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut perubahan dasar yang total bukan sekadar menukar seorang pemimpin semata-mata kerana jika dasar tidak diubah, cara penganiayaan terhadap Anwar dan rakyat tidak mustahil akan berterusan.

Kini di tahun 2016 ini di bulan Ramadhan 1437 Hijrah penuh keberkatan ini, rakyat sedang menyaksikan detik-detik bersejarah kemungkinan pemulihan hubungan dua negarawan yang juga satu hubungan akrab satu ketika dulu seperti anak dan bapa.

Malah Tun juga baru-baru ini mengejutkan keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila hadir di kediaman Allahyarham ayah Anwar menziarahi jenazah Allahyarham ayah Anwar malah jika tidak kerana protokol panjang penjara yang perlu dipatuhi untuk membawa Anwar pulang mungkin Anwar sempat bertemu Tun yang sudah berada kira-kira sejam di kediaman Allahyarham ayah Anwar.

Bagi pelajar pelajar UIA di kampus asal Petaling Jaya, ketika kedua duanya masih Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri tentunya ingat kedua-dua negarawan ini berdiri di atas pentas Dewan Al Malik Faisal berkongsi rostrum seorang setengah bergurau senda sesama mereka dalam menjawap soalan-soalan mahasiswa dan pensyarah UIA Petaling Jaya ketika itu.

Kenangan itu masih di ingati semua yang memenuhi setiap ruang Dewan Al Malik Faisal ketika itu.

Justru pemulihan kembali hubungan kedua dua negarawan ini amat dinantikan rakyat dan yang cuma akan menentang dan memberi komen negatif ialah mereka yang mempunyai agenda kepentingan diri samada mengejar kuasa dan harta ataupun takut menghadapi hukuman atas segala jenayah yang dilakukan oleh kumpulan yang berkuasa dalam pemerintahan dan pentadbiran serta penguatkuasaan undang undang.

Abaikan saja kenyataan-kenyataan pencacai angkat najis berjawatan tinggi kerana barangkali itu sahaja cara yang mereka nampak nak menyara anak isteri mereka kot.

Malaysia tidak memerlukan superman, batman, ultraman dan sebagainya.

Malaysia cuma perlu kedua duanya baik kembali justru sekaligus seluruh dunia akan amat menghormati kedua dua negarawan ulung negara ini.

Sayangnya, Al Marhum Tuan Guru Nik Aziz dan mendiang Karpal Singh sudah tiada lagi kerana kedua kedua mereka ini berperanan besar dalam menghalang pakatan pembangkang daripada diresapi anasir anasir pemecah belah dari dalam seperti yang berlaku sekarang.

Namun gandingan YABhg Tun Dr Mahathir bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim sekalipun masih berada di penjara serta di bantu oleh veteran berpengalaman Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Gobind Singh, Ram Karpal Singh, Mat Sabu, Nurul Izzah, Rafizi dan Datuk Seri Wan Azizah dan ramai lagi akan dihormati rakyat namun akan digeruni oleh penjenayah-penjenayah yang bila bila masa menghadapi hukuman oleh mahkamah yang adil.

Usahlah takut dengan Lim Kit Siang dan pelbagai pemimpin bukan Islam lain kerana mereka tidak melakukan apa apa jenayah.

Mereka juga tiada bezanya dari segi fiizikal dengan pemimpin bukan Islam yang berada dalam Barisan Nasional yang baru baru ini mengugut meletak jawatan.

Lim Kit Siang takda tanduk di kepala dan takda ekor di belakangnya begitu juga pemimpin bukan Islam dalam Barisan Lim Tiong Lai juga takda tanduk di kepala dan takda ekor di belakang.

Jika kita cuba melabel Lim Kit Siang sebagai Kafir Harbi jadi apa istimewanya Lim Tiong Lai untuk tidak turut dilabel sebagai Kafir Harbi.

Justru hentikan saja taktik label melabel kerana rakyat tahu siapa berada di pihak yang benar, cakaplah apa sahaja tapi rakyat bukan bodoh.

Pemenjaraan dan pengainayaan Anwar dibawah pemerintahan sekarang telah pun di bincangkan dalam artikel lepas, silalah google, “Imbas kembali perbicaraan Anwar Ibrahim” yang jelas mengandungi pelbagai fakta yang menunjukkan Anwar tidak bersalah dan menjadi mangsa konspirasi terkini.

Pemulihan hubungan hakiki kedua dua negarawan ulung negara amat perlu di sokong oleh pelbagai pihak yang mesti melihat kebenaran daripada semata mata sentiasa memaksa diri untuk percaya cerita kartun syarikat hutang negara.

Ambillah sedikit risiko dalam tugas masing masing untuk memperjuangkan kebenaran.

Usah risau tentang rezeki kerana rezeki itu kuasa Allah swt semata mata. Ingatlah tanggungjawap amar makruf nahi mungkar sebagai ummat Islam.

Kita patut malu jika negara bukan Islam kadang kadang di lihat lebih Islamik dalam mentadbir negara.

Lihat sahaja tanggungjawap Perdana Menteri Britain bila dilihat rakyat menolak pentadbirannya, David Cameron telah mengumumkan pada 24hb Jun 2016 untuk meletak jawatan selewat lewatnya bulan Oktober 2016 kerana beliau berpandangan Britain kini perlu pasukan pentadbiran yang baru.

Manakala kita pula masih berterusan ditadbir penjenayah dan mereka mereka yang bersubahat melindungi jenayah demi untuk sama sama berkongsi kek serba sedikit daripada puluhan billion ringgit yang di hilangkan dan muncul menerusi ‘money trails’ kepada pelbagai akaun tertentu dan menjadi agenda siasatan pihak berkuasa 9 negara dunia dimana pembekuan wang di lapor telah di lakukan oleh negara negara berkenaan dibawah undang undang penggubahan wang haram yang dikeluarkan oleh Konvensyen Bangsa Bangsa Bersatu yang kemudiannya diterima pakai hampir diseluruh dunia termasuk Malaysia dan telah dijadikan satu akta yang diluluskan Parlimen Malaysia pada tahun 2001 dan mengalami beberapa pindaan terkini. (AMLATFAPUAA 2001)

Rakyat patut sama sama menyokong usaha pemulihan hubungan kedua dua negarawan ini dengan memastikan ianya menjadi realiti secepat mungkin.

Dalam kaedah perundangan Islam, Islamic Legal Maxims atau Qawaid Fiqqiyah terdapat satu prinsip, antara dua kemudaratan pilihlah yang kurang mudarat dan kini Tun bukan sahaja kurang mudarat malah dilihat memberi faedah kepada rakyat untuk menyelamatkan negara jika dibandingkan pentadbiran suami isteri dan kuncu kuncu kini yang amat memudaratkan negara.

Tekanan terhadap kedua dua negarawan kita ini amatlah hebat yang kini kedua-duanya di peringkat kronik dizalimi justru eloklah kedua duanya saling bermaafan seikhlas hati dan bergabung menyelamatkan negara daripada berterusan ditadbir oleh para penjenayah. Legasi Tun di pelbagai projek utama negara termasuk di Proton dan Petronas umpamanya cuba dimusnahkan dengan sengaja namun ianya gagal kerana ianya telah tersemat di hati sanubari rakyat. Begitu juga dengan apa saja kejayaan Tun tidak dapat dimusnahkan dengan kata kata ucapan penjenayah yang berkuasa.

Amat molek sekali segolongan para pegawai tinggi kerajaan bertaubat nasuha, kerana tiada siapa akan menongkat langit.

Ingat siksa kubur, Ingat siksa ketika nyawa di cabut ibarat kulit yang di siat siat ketika masih bernyawa. Ingatlah dalam kubur takda kemewahan untuk bergaya lagi cuma amalan Soleh dan doa anak anak asalkan anak anak berkenaan tak dididik menjadi anak hantu lah kot.

Selamat mencari malam penuh keberkatan di penghujung Ramadhan ini, Malam Al Qadr, InshaaAllah sama sama kita renung-renungkan dan selamat beramal meminjam kata kata Allahyarham Prof Izi yang popular di stesen radio hotfm sedikit masa lalu. Al Fatihah Prof Izi.

Dr Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar adalah Peguambela & Peguamcara di Kuala Lumpur

4 comments:

  1. Terbaik dan amat bernas itu lah sebuah harapan seluroh Rakyat Malaysia, supaya negara di pimpin dan ditadbir daripada mereka yg bersih dari jenayah Dan Rasuah, serta berkemampuan tinggi demi untuk Negara Malaysia yg tercinta dan seluroh Rakyatnya,.,

    ReplyDelete
  2. Memfitnah seperti memakan daging saudara sendiri

    ReplyDelete
  3. Tulisan Dr S. Iskandar (Dr. S.I.)dan saranan2 untuk dua 'aliran' politik Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim dilestarikan dlm usaha mengembalikan sedikit kewarasan dlm politik tanah air sangat baik. Namun, tulisan beliau berulangkali mengandungi perkataan "patut", bagai mahu merintih, menagih sesuatu yg tidak kunjung tiba. Dan dlm suasana sekarang ini, 'rintihan' sebegitu rupa nampaknya tidak 'kunjung' disambut.

    Keadaan seadanya ialah parti pemerintah nampak nya kini tertegak atas dua tonggak utama iaitu peguam negara dan kepala polisi, yg secara agresif mengekalkan cengkaman kekuasaan secara formal dan paksaan. Tongak2 lain nya, seperti kebanyakkan 'ketua' agama negeri2, majlis tertinggi, jema'ah menteri dll memainkan peranan kurang penting. Namun, selepas di'lupus' Mhydin dan Mkriz dgn begitu mudah sekali, peranan tonggak paras kedua nampaknya semakin susut. Dgn sisa2 pengaruh yg tinggal, tidak mungkin mereka ini akan sambut anjuran2 Dr S. I. Justeru tak perlu dirayu lagi pd yg tak sudi.

    Lantaran itu, Dr S.I. yg saya kira seorang bertaraf intelek dan mempunyai pengelaman yg luas mungkin dapat memikirkan sesuatu yg baru. Mungkin perlu diwujudkan pola2 kuasa yg baru, melebarkan 'jaringan' pemikir 2 yg baru, mungkin selayak 'deklarasi rakyat' atau memperkukuhkan apa yg diterokai kumpulan Dr M.

    Mengikut "logik" tradisional, sesuatu yg telah lama berakar umbi, ya'ani korupsi, kroni dan nepotisme akan mengambil masa juga untuk dinyahkan.
    Namun, apabila semua opsyen menemui jalan buntu, ada juga yg ambil jalan mudah, antaranya sesebuah kelompok, atau sesebuah kampong, melalui koperasi atau sesuatu sumber kewangan membeli sebuah blok flet di the New York dan berhijrah "en masse", sayugia bumi Allah ini luas....
    Opsyen ini dizaman dahulu kala, suatu yg agak lazim di lakukan seperti madah watak Damak dlm 'Sri Mersing'-
    "Kajang Pak Malau kajang berlipat,
    Kajang saya mengkuang layu...

    ReplyDelete