Thursday, June 30, 2016

Bukan Guan Eng, heret dahulu dalang masalah 1MDB

30 Jun 2016 | ARIF ATAN
Lim Guan Eng menggenggam tangan ke udara ketika dibawa ke kamar mahkamah.

Rakyat bukan mahu melihat Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng didakwa tetapi menuntut mereka yang terlibat dengan kontroversi menyelubungi syarikat pelaburan negara sarat hutang, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) diheret ke muka pengadilan.

Naib Ketua Pemuda Amanah Nasional, Ustaz Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar berkata, penangkapan Guan Eng semalam seperti sengaja mahu mengalih perhatian rakyat terhadap isu kepincangan urus tadbir negara yang semakin menonjol pada masa ini.

"Rakyat juga tertanya-tanya apa perlunya rombakan Kabinet ketika ramai pihak termasuk dari Umno-BN sekalipun mendesak pengunduran Najib.

"Rakyat juga mahu tahu apa sebenarnya berlaku di sebalik pemecatan dan arahan bertukar beberapa jawatan kritikal dalam negara.

"Ini termasuklah Ketua Pesuruhjaya SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) yang dikatakan akan bersara awal Ogos ini walaupun kontrak beliau hanya tamat pada 2018," ujarnya kepada Malaysia Dateline hari ini.

Mengulas lanjut penangkapan Guan Eng atas dua tuduhan rasuah dan didakwa di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pagi ini, beliau berkata, rakyat sebenarnya menuntut kerajaan menyelesaikan kemelut ekonomi bukannya membuat tindakan bermotif politik kepartian.

"Rakyat mahu kerajaan ada usaha dalam menangani masalah ekonomi negara pada masa ini.

"Padahal, Pulau Pinang yang diterajui Guan Eng menyaksikan ekonomi negeri itu makmur dengan manfaat turut dirasai termasuk institusi agama Islam," tambahnya lagi.

Sehubungan itu, beliau menyeru seluruh rakyat semakin menyedari krisis kepimpinan Umno-BN yang diterajui Najib semakin tidak relevan serta tidak memberi manfaat kepada mereka.

No comments:

Post a Comment