Wednesday, June 29, 2016

Husni hanazdlah letak jawatan kerana prinsip rupanya!

WEDNESDAY, JUNE 29, 2016 
Saya tidak boleh hidup dalam politik kepura-puraan, kata Husni hanazdlah 

"Saya tidak boleh hidup dalam politik kepura-puraan....."   

Demikian antara ungkapan bekas Menteri Kewangan II, YB Husni Hanadzlah kepada pertanyaan seorang kenalannya yang bertanya, "Apa cerita YB Dato Seri... 

"   YB Husni turut menyatakan dalam perbualan itu, perletakan jawatannya sebagai Bendahari Umno/BN Malaysia, Timbalan Pengerusi Umno/BN Negeri Perak dan Ketua Umno/BN Bahagian Tambun.  

Beliau tidak memberi sebarang penjelasan mengenai perkara itu dan ini menimbulkan tanda tanya kepada orang ramai.   

Terutamanya kerana sebelum ini, beliau tidak pernah membayangkan hasratnya untuk meletakan jawatannya sebagai menteri.   

Namun pernyataannya, "Saya tidak boleh hidup dalam politik kepura-puraan...." menggambarkan kepada kita bahawa para menteri-menteri dan mereka yang masih lagi menyokong PM Najib adalah mereka yang hidup dalam dunia politik yang kepura-puraan. 
Baca beritanya di sini 

Bahawa mereka ini semua tahu dan menyedari mengenai kebobrokan Najib dalam skandal 1MBD yang sarat hutang itu.   

Husni merupakan salah seorang menteri yang baik dan jujur. 

Nampaknya Umno semakin menambah kehilangan menteri-menteri yang baik seperti Husni ...   

Spekulasi menyatakan perletakan semua jawatannya itu kemungkinan besar kerana beliau tidak mahu terbabit dengan Najib dalam skandal besar negara, 1MBD.  

Tetapi yang agak menghairankan dan menimbulkan persoalan ialah kenapa beliau melepaskan semua jawatannya dalam parti tetapi masih lagi kekal sebagai ahli Umno?   

Persoalan itu kita tunggu dulu. Ramai puak yang sedang memujuk Husni untuk menyertai puak masing-masing. PAS dan AMANAH khabarnya sedang melobi... dan Umno Tambun sendiri berharap agar Husni tetap bersama dengan parti tersebut.   

Bekas naib presiden PAS, YB Mahfuz Omar menyakini tindakan Husni ini adalah protes senyap dan undi tidak percaya terhadap Najib.  

Mahfuz juga berharap Husni “tampil untuk berkata benar untuk negara dan rakyat .  

“Tidak cukup sekadar melepaskan semua jawatan tanpa terus berjuang. Demi Malaysia, Husni perlu bersama rakyat Selamatkan Malaysia,” kata Mahfuz.   

Husni patut kembali semula ke jalan perjuangan asalnya... Dia merupakan orang kuat Anwar Ibrahim yang dibawa balik ke Perak untuk jadi Menteri Besar.
Petang tadi saya lihat khemah-khemah sudah dipasang dihadapan rumah Husni.di Sungai Rokam. Hari Raya masih lama lagi... Tidak pasti apa tujuannya....  

Namun bila Anwar jatuh akibat difitnah, Husni turut mempercayainya dan berubah sikap dan nasibnya baik dan naik menjadi menteri pusat. 

 Saya sendiri pernah bertanya kepadanya, "Kenapa kamu belot terhadap Anwar?"

" Dia main bontot Saiful, Ali....ko tahu?..." Begitulah jawapan Husni ketika itu. 

Harap-harap Husni sudah menyedari kesilapannya selama ini yang diselubungi dengan politik kepura-praan Umno. Husni harus kembali bersama perjuangan rakyat untuk selamatkan Malaysia - sumber asal

3 comments:

  1. Mr Bean cepat menyambar peluang.

    ReplyDelete
  2. Prinsip kejadah apanya..
    Sbb tak dapat apa yg dia mau.
    Kalau ada prinsip,tau halal haram,dah lama dia letak jawatan

    ReplyDelete
  3. Kesian,.....pok Jib tak bagi dedak kat dia rupanya,..kalau dah otak Politik, macamana sekali pun ada bengkok nya,.tak payahlah sebut pasal prinaif,.masa diangkat jadi Menteri Kabenat dulu tak ada pun fikirkan prinsif,.????

    ReplyDelete