Tuesday, January 30, 2018

Clement Chin: Biar Polis tangani tapi dah ada tindakan ke?

* Belum ada tindakan? Bagaimana boleh diam?

Clement Chin, Biar Polis Tangani- Dato’ Rosman Mat Deli 
By Wartawan Menara - January 30, 2018 
Kuala Lumpur: Kes seperti ini wajar ditangani oleh pihak polis dengan segera tanpa kita badan bukan kerajaan (NGO) atau rakyat berperang ideologi dengan golongan seperti Clement Chin, kata Presiden Majlis Salam Sahabat SeMalaysia Dato’ Rosman Mat Deli. 

Menurutnya, sebagai rakyat Malaysia kita tidak akan berkompromi dengan golongan pelampau agama, bangsa dan negara. 

“Golongan sebegini dianggap buta sejarah, perosak dan berniat jahat terhadap negara kita maka kita mohon kerajaan menggunakan undang-undang dan akta sedia ada bagi menangani isu ini,” katanya. 

Dato’ Rosman yang juga Naib Presiden 1 Pesaka Malaysia berkata, Mr Clement Chin mengutarakan isu yang tidak relevan dan munasabah. Cetak rompak Al Quran berlaku sejak dahulu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Ujar beliau, Chin cuba menjadi juara dengan mengetengahkan isu ini dan cuba mengalih dan mengubah fakta dengan memutar belitkan sejarah, modus operandi biasa yang sering digunakan golongan pelampau ini. 

Menurut Dato’ Rosman, golongan ini dianggap perosak kepada perpaduan dan keharmonian kaum dan agama di Malaysia yang telah dibina sekian lama. 

Soal beliau, kenapa dia (Clement Chin) tidak menggunakan undang-undang atau meja perundingan jika tegar dengan pendapatnya?

“Kerana dia berniat jahat. Mungkin dia tidak keseorangan atau mungkin ditaja oleh golongan lain dan dia tahu isu ini pasti akan menjadi panas dan meletup, hujungnya dia akan meminta maaf secara terbuka seperti kes-kes sebelum ini,” katanya. 

Mengulas lanjut, Dato`Rosman berkata, berkaitan isu muslimah berkahwin dengan bukan Islam pula, kemungkinan ada segelintir orang Islam yang tidak beriman, cetek agama malahan condong kepada budaya bebas melihat seperti yang berlaku di India dan Indonesia, perkahwinan campur. 

Beliau berkata, syarat-syarat wajib perkahwinan Islam; jelas dan nyata beragama Islam. Jika tidak mengikut syarat maka secara automatik tidak sah dan ia bukan perkahwinan campur tetapi ini golongan ‘free sex’, ‘free thinker’ dan ‘free religious’ yang menggunakan hukum akal sebagai rujukan, bukan bersandarkan kepada hukum syarak dan hukum adat. 

Beliau turut mempersoalkan, waima semua agama melarang perkahwinan campur tetapi mengapa isu ini ditujukan kepada Islam sahaja tidak kepada agama Kristian, Hindu dan Buddha? 

Kata Dato’ Rosman lagi, “Di Malaysia, undang-undang sedia ada tetapi penguatkuasaannya kurang efisien atas pengaruh sentimen politik dan lain-lain.” 

Beliau menggesa pihak polis agar tegas di dalam menangani isu panas tanpa rakyat dan NGO berbalah memprotes isu-isu yang tidak relevan ini.

Ujar beliau, dilihat bahawa NGO sering dipergunakan dengan hadir di dalam perhimpunan, seminar atau konvensyen bagi menangani isu-isu yang tidak relevan ini. 

Dato’ Rosman menjelaskan, “Bagaimana kita ingin mencapai misi dan visi setiap NGO, jika sering dipergunakan atau memperjuangkan isu yang lain.” 

“Sepatutnya, agensi kerajaan yang menjawab persoalan sebegini kerana mereka dibayar gaji bagi menangani isu ini bukan rakyat, bukan NGO, misalnya jika menyentuh bab agama adalah Jakim, bab perpaduan ada kementeriannya, biar mereka yang buat kerja,” katanya. 

Menurutnya, keamanan dan keharmonian sejagat adalah kurnia Allah SWT. Ia perlu dibuat dan dibina bukan dibeli. 

Jelas beliau, hanya mereka yang berhati busuk dan negatif yang ingin memusnahkannya. 

Dato’ Rosman berkata, sering kali isu panas berkaitan Melayu, Institusi Raja dan Islam dicabar bukan Melayu dan adakah orang Melayu mengganggu bukan Melayu dari aspek budaya, agama dan hak mereka sebagai rakyat. 

Persoalannya, mengapa mereka sentiasa mengusik atau menyerang kita jawapannya ialah kerana itulah agenda mereka sehingga negara ini menjadi milik mereka. 

Ditanya, patutkah rakyat dipersalahkan jika menuduh kerajaan khasnya pihak berkuasa seperti tidak endah dengan isu-isu yang berkaitan Islam, melihat kepada sikap tidak apa kes-kes seperti Clement Chin, Dato’ Rosman berkata, rakyat tidak perlu berperang dengan golongan ekstremis dan pelampau seperti Clement Chin.

“Rakyat ada kerjanya, rakyat membantu membangunkan negara dan sepatutnya agensi kerajaan yang wajar menangani isu sebegini kerana mereka dibayar gaji untuk buat kerja,” katanya.

Lanjut: Netizen Berang Tiada Tindakan Ke Atas Sang Penghina Islam Dan Institusi Diraja

1 comment:

  1. Mana raja repot?
    Mana mufti?
    Cina bangsat ni tak penah tengok debat ahmad deedat dan zakir naik bab masalah kesesatan kristian kat youtube ke?

    ReplyDelete