Wednesday, May 3, 2017

Boleh dijadikan panduan: Elak para ibu bertukar Menjadi 'Dragon'

'Patutlah Para Ibu Di Jepun Jarang² Bertukar Menjadi Dragon'
5:06 PM  Santai
Rumah orang Jepun lapang. Barangan yang ada minimum sahaja. Sepanjang saya berada di Jepun, saya tidak pernah nampak kedai perabot yang berderet-deret seperti di Malaysia. Malah saya tak nampak langsung kedai perabot! 

Rumah orang Jepun kecil-kecil sahaja. Walaupun kecil, ruamhnya jadi luas dan lapang sebab tak banyak barang. Sebab itulah para ibu di Jepun ini jarang-jarang bertukar menjadi dragon.

Mereka ada banyak masa bermain dengan anak, cakap baik-baik dengan anak dan melayan karenah anak. Ibu begini lebih stabil mental dan fizikalnya. 

Ibu di sana tidak perlu menghabiskan masa berjam-jam lamanya mengemas rumah, lipat kain baju yang berlori-lori sebab semua yang ada diminimumkan. 

Jadi kepada para ibu di rumah itu, cuba tengok sekeliling rumah. Sebenarnya sebahagian stress yang kita ada di rumah adalah sebab rumah kita terlalu banyak barang. 

Nak kemas saja sudah ambil masa berjam-jam. Masa banyak dibuang untuk mengemas dan itu belum termasuk lagi masa untuk melipat kain baju. - Normaliza Mahadi | PIXEL MEDIA

1 comment: