Sunday, May 28, 2017

Akan ada lagikah suara siTolol yang melarang bukan Islam berbuka puasa?

Ayah angkat Cina seronok tengok Manja buka puasa
NUR FARHANA ABDUL MANAN - 28 MEI 2017
Chee Heng ketika berbuka puasa di rumah Manja dan keluarganya di Taman Pinggiran USJ di sini semalam.

PUCHONG - “Saya tak lihat bangsa dan agama…kalau mereka miskin, lapar dan susah kita kena bantu.. saya tak kira dia parti biru ke, kuning ke, merah ke, hijau ke kerana mereka manusia,” kata Pengerusi Persatuan Kepolisan Masyarakat (CP) Malaysia, Kuan Chee Heng.

Beliau yang dikenali sebagai Mr Kentang atau pernah digelar Hero Malaya kerana membelikan makanan untuk satu keluarga Islam berbuka puasa tahun lalu sekali lagi membuat kejutan tahun ini.

Pada 1 Ramadan kelmarin, beliau berkunjung ke rumah anak angkatnya, Siti Sirna Mohd Rashid atau lebih mesra disapa Manja membawa dia bersama kakaknya membeli juadah di Bazar Ramadan di Puchong Prima sebelum bersama-sama menikmati hidangan berbuka puasa.

“Saya buat ni kerana nak galakkan Manja berpuasa… biasa makan di luar, kali ini saya sertai dia buka puasa di rumahnya, seronok juga dapat makan macam-macam juadah yang kami beli di bazar malah barulah saya tahu bagaimana tak sabarnya nak tunggu azan.

“Saya galakkan semua masyarakat,kalau nak suap makanan ke mulut…jenguklah kiri dan kanan, mana tahu ada jiran kita yang tak makan..kalau kita bantu orang, kita akan rasa puas, malam boleh tidur lebih lena,” katanya.

Chee Heng berkata, dia bukan mahu mencari populariti sebaliknya kerja-kerja amal yang dipaparkan di laman sosial untuk memaklumkan kepada penyumbang yang merupakan rakannya di alam maya bahawa barang sumbangan sudah disampaikan kepada penerima.

Katanya, sudah menjadi amalannya membantu apabila melihat kesukaran orang lain termasuklah jika mereka yang bukan warganegara.

“Hidup kita sekali dan singkat…ini negara kita, kalau bukan kita bantu siapa yang nak bantu orang susah. Kalau bukan warganegara pun saya akan bantu, gembira lihat senyuman orang susah kerana ia penghargaan paling baik, dan doa mereka menjadikan saya sihat,” katanya lagi.

Sementara itu, Sirna berkata, dia terharu Chee Heng yang mesra disapa ayah datang berbuka puasa bersamanya.

“Sebelum ni ayah tak pernah pun buka puasa dengan manja lepas abah (bapa kandung) meninggal dunia lima tahun lalu.

“Rasa syukur ada ayah angkat macam Mr Kuan yang baik…tak pernah berhenti bantu Manja, mak dengan adik-beradik lain,” katanya.

Kaitan: "Orang Islam sepatutnya tidak mencapai tahap kebodohan seperti mereka (JMPP),"

No comments:

Post a Comment