Saturday, May 27, 2017

Adun Pas pun tipu ke?

Projek Lembah Binjai: Penduduk dakwa Adun Pas tipu
27 Mei 2017 | ZIKRI ABDULLAH
Penduduk Lembah Binjai membuat laporan polis terhadap Fattah dan Mumtaz

Sebanyak 14 keluarga yang rumah mereka diambil untuk memberi laluan kepada projek pelancongan Lembah Binjai membuat laporan polis terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Demit, Mumtaz Mat Nawi dan Exco Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) kerana berbohong berkaitan projek berkenaan.

"Datuk Abdul Fattah Mahmood dan Mumtaz Mat Nawi telah berbohong menyatakan majoriti daripada kami telah bersetuju dengan pengambilan tanah kami untuk projek Lembah Binjai," kata mereka melalui laporan polis di balai polis Binjai Kelmarin.


Menurut laporan itu Abdul Fattah membuat pembohongan itu pada 17 Mei manakala Mumtaz melakukan perkara yang sama pada 19 Mei lalu.

Menurut laporan itu, pemilik-pemilik tanah tidak pernah menerima wakil sama ada pihak Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) atau syarikat yang diberi kuasa datang memaklum, berbincang atau menyampaikan maklumat tentang pengambilan berkenaan.

"Kami hanya sedar maklumat ini melalui media setelah berlakunya pewrtaan," kata Abdul Rahman Awang Mat yang mewakili penduduk terlibat membuat laporan polis itu.

Kenyataan bohong itu katanya,cuba menutup cara pengambilan yang tidak mengikut prsedur.

"Ini satu sikap zalim yang merugikan pihak kami kerana tidak ada apa-apa persetujuan dengan projek dan kos pengambilan.

"Harga tawaran pengambilan amat rendah berbanding harga pasaran," katanya.

Beliau berharap pihak polis segera membuka fail siasatan berkaitan penganiayaan yang dilakukan terhadap penduduk terlibat.

Pada 20 Januari lalu, akhbar melaporkan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI) menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan AUEI Teras Holdings Sdn Bhd (AUEI) bernilai lebih RM100 juta bagi melaksanakan Pembangunan Bandar Institusi Pelancongan Lembah Binjai.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan Negeri, Datuk Fattah Mahmood, dilapor berkata, projek di kawasan seluas kira-kira 200 hektar itu akan membabitkan pembangunan perumahan dan pasar baru Kubang Kerian bagi fasa pertama.

No comments:

Post a Comment