Sunday, May 28, 2017

'Mula ikut budaya BN': Tang ni aku setuju dengan Zaid

Zaid kesal pembangkang mula ikut budaya BN
mk   -   Hari ini, 5:02 petang
Bengang dengan kenyataan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, Datuk Zaid Ibrahim hari ini menuduh pembangkang mula berkelakuan atau terikut-ikut dengan budaya BN.

Bekas menteri di jabatan perdana menteri itu berkata perbezaan ideologi politik dan pendapat tidak seharusnya menjadi alasan untuk bersikap biadap dan tidak menghormati, terutama kepada mereka yang berusia.

"Bila saya cadangkan dalam blog saya bahawa calon perdana menteri pembangkang seharusnya
dipilih selepas menjalankan analisis mendalam dan perbincangan terbuka di kalangan parti-parti dalam gabungan itu, seorang pemimpin muda PKR membidas saya.

"Itu adalah tidak wajar. Ini serupa dengan tindakan (menteri Umno Datuk Seri) Nazri Abdul Aziz yang menyelar bahawa saya seorang 'ahli politik yang gagal’.

“Saya tidak mengharapkan kata-kata yang sopan dari Nazri, tetapi saya mengharapkannya daripada seorang calon perdana menteri masa depan negara ini," katanya, merujuk kepada Rafizi.

Menurut Zaid, yang kini adalah anggota DAP, pembangkang mula mempamerkan budaya politik yang sama dimiliki BN.

"Apabila bakal perdana menteri berkata 'kita boleh bebaskan Anwar supaya beliau menjadi PM dua minggu selepas memenangi PRU-14,' beliau mempamerkan sikap yang tidak menghormati undang-undang dan proses yang terlibat dalam mendapatkan pengampunan untuk banduan.

"Beliau berpendapat Lembaga Pengampunan, Peguam Negara dan Yang di-Pertuan Agong akan bertindak mengikut kehendak kerajaan baru.
"Saya tertanya-tanya apa yang akan berlaku kepada anggota Lembaga Pengampunan jika mereka menolak. Adakah kerajaan baru akan mengenakan tekanan atau memecat mereka yang tidak mahu mengampunkan Anwar dalam dua minggu?” soalnya dalam catatan terbarunya di blog.

Di sebalik ini, kata Zaid, tidak ada seorang pun pemimpin pembangkang yang berani untuk menegur kenyataan bakal perdana menteri itu.

“Tidak ada yang berani untuk berkata bahawa kita tidak boleh mempamerkan sikap sedemikian dan mesti sebaliknya sentiasa mengawal diri apabila memegang tampuk kuasa.

“Bukankah apa ini yang menjadi perjuangan pembangkang?" soalnya.

No comments:

Post a Comment