Saturday, May 13, 2017

Anwar nak musykilkan apa lagi, dah haruan berkepalakan ular!

Anwar musykil alasan Pas putus kerjasama politik dengan PKR
13 Mei 2017 | MALAYSIA DATELINE
Anwar Ibrahim

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim musykil terhadap dengan alasan Pas memutuskan kerjasama politik dengan partinya dan menyifatkannya sebagai tidak tepat khususnya berkaitan RUU355.

Beliau berkata, pimpinan Pas tidak meneliti kenyataan beliau dan Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Azizah yang menghormati hak Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan mengusulkan perkara itu dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan.

"Malah Datuk Seri Najib Razaklah yang menegaskan bahawa Kerajaan Umno-BN tidak akan membawa Rang Undang-Undang Pindaan Akta 355 (RUU355) sebagai urusan kerajaan, yang bermakna RUU355 akan terkubur. Anehnya Umno tidak dipersalahkan kali ini," katanya dalam kenyataan hari ini.

Majlis Syura Ulamak Pas Khamis lalu mengesahkan pembatalan kerjasama politik dengan PKR, namun kedudukan parti itu dalam kerajaan negeri Selangor diserahkan kepada Jawatankuasa Pas Pusat.

Pengumuman dibuat Setiausaha Majlis Syura Ulamak Pas Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh dalam sidang media di Pejabat Agung Pas.

Menurut Zawawi, begitu banyak pelanggaran terhadap syarat-syarat tahaluf siyasi yang menyebabkan hubungan politik antara Pas dan PKR terbatal.

Antara perlanggaran tersebut, ujar beliau adalah kegagalan PKR untuk menyokong malah menentang sebahagian agenda Islam yang dibawa Pas seperti RUU355.

Bagaimanapun Anwar berkata, PKR telah berusaha dan menzahirkan segala daya untuk mengekalkan muafakat politik dengan Pas yang digarap dan dibangunkan demi cita-cita membawa perubahan yang lebih baik buat rakyat Malaysia.

"Saya mengulangi kenyataan Presiden PKR bahawa PKR tidak pernah mengkhianati prinsip tahaluf siyasi semenjak terbentuknya muafakat politik walaupun ada pihak yang mentohmah PKR dengan tohmahan yang tidak adil dan tidak wajar.

"Matlamat PKR adalah jelas iaitu untuk menewaskan Umno-BN yang kleptokrat dan perasuah, dan terutama kerana mengkhianati rakyat yang semakin dibebankan dengan sara hidup yang kian meningkat," tegasnya.

Menyentuh mengenai Selangor, beliau yakin menteri besar Datuk Seri Azmin Ali akan terus menerajui negeri itu berdasarkan mandat penuh rakyat dan khidmat rakyat yang dicurahkan selama ini.

No comments:

Post a Comment