Sunday, December 17, 2017

Tabur bunga di atas kubur: Amalan dari siapa?

Benarkah Amalan Tabur Bunga Di Atas Kubur Itu Amalan Yahudi?
By Helmi Effendy  June 27, 2017
Saya tertarik untuk mengulas mengenai topik ini memandangkan ada tuduhan tiba-tiba dibangkitkan atas nama bahawa adat menabur bunga yang diamalkan oleh orang Melayu itu sendiri adalah meniru orang Yahudi dan Nasrani? Benarkah sedemikian kenyataan ini sehingga tiba-tiba jatuh hukumnya haram?

Lantas, mari kita kaji dahulu sama ada amalan ini adalah diambil daripada ibadah agama lain yang kita semua sepakat bahawa ianya adalah sesuatu diharamkan, atau ianya adalah sebuah amalan budaya yang kita semua sepakat bahawa ianya adalah harus hukumnya?

Pertama, selepas meneliti proses pertembungan antara budaya kedua-dua bangsa ini, Yahudi dan Melayu tidak pernah mengalami proses pertembungan budaya besar-besaran yang memungkin orang Melayu meniru amalan Yahudi ini. Tidak pernah dalam fasa sejarah Melayu terdapat proses pengyahudian bangsa Melayu untuk kita bertaklid bahawa budaya bunga itu adalah budaya Yahudi yang orang Melayu ambil.

Setahu saya, fasa PERTEMBUNGAN BUDAYA dalam Tamadun Melayu hanya mempunyai mengalami dua fasa iaitu peng-india-nisasi (sejarawan berbeza pendapat dalam isu ini mengatakan proses ini tidak berlaku secara menyeluruh) dan juga pengislamisasi.

Tetapi peng-kristiani-sasi dan peng-yahudi-nisasi tidak pernah saya lihat dalam sejarah Melayu untuk mereka ini secara terus menjatuhkan hukum menabur bunga di pusara sebagai meniru amalan Yahudi dan Kristian? Jadi, dimanakah hujah kuat mengatakan orang Melayu meniru amalan itu atau sebenarnya orang Melayu ini memang sinonim dengan bunga-bungaan dalam hidup mereka?

Saya mahu bertanya kepada mereka, seberapa tahu pengetahuan beliau mengenai budaya dan sejarah Melayu sehinggakan amalan menabur bunga ini pun dinamakan sebagai amalan Yahudi? Izinkan saya membetah kenyataan memberi dengan memberi sedikit pencerahan mengenai budaya Melayu yang banyak berakarkan bunga-bungaan.

1. Bunga-bungaan dilihat sebagai sebuah asas dalam budaya Melayu itu sendiri. Dalam catatan Munsyi Abdullah, beliau ada menyebut mengenai kewujudan Taman Larangan yang terdiri daripada bunga-bungaan yang indah mekar di istana Melaka. Bahkan pada abad ke-16, dunia mengenali sebuah kewujudan taman bunga Tanah Serendah Sekebun Bunga peninggalan Cik Siti Wan Kembang.

2. Terdapat hipotesis mengatakan bahawa orang Melayu asalnya daripada keturunan Keturah sebelah nabi Ibrahim A.S dan maksud Keturah dalam bahasa Hebrew ialah wangi-wangian dan ianya sangat bertepatan dengan erti bunga yang menyebarkan wangi-wangian.

3. Nama kerajaan seperti Champa iaitu sebuah kerajaan Melayu dipercayai diambil daripada nama bunga iaitu bunga Chempaka. Lihatlah bagaimana nama-nama bunga-bungaan diambil oleh negara-negara Melayu purba sebagai nama negara dan kerajaan mereka.

4. Kemeyan adalah antara bukti kuatnya budaya bunga dan wangi-wangian dalam bangsa Melayu itu sendiri. Pohon kemeyan yang berada di Nusantara ini dikenali sebagai Kemeyan terbaik sehingga mengundang ratu Hatshepsut ke sini dan menimbulkan sebuah lagi hipotesis tentang Punt dalam sejarah Melayu, kononnya Punt lokasinya terletak di sini.

5. Adalah kebiasaan melihat anak dara Melayu dipakaikan bunga di telinga mereka, Anak orang asli juga yang terdiri daripada Proto-Melayu juga merupakan pandangan biasa sekiranya menjadi bunga-bungaan sebagai hiasan di kepala mereka. Ini juga dapat dilihat pada rumpun Melayu yang jauh seperti di Hawaii.

6. Rawatan-rawatan tradisional orang Melayu juga banyak menggunakan bunga. Secara contoh, seperti Mandi Bunga yang mempunyai falsafahnya tersendiri dan budaya ini juga wujud dalam rumpun Melayu yang lain.

7. Ukiran Khat yang digabungkan dengan motif flora ataupun tulisan kaligrafi itu sendiri dapat dilihat, misalnya Mimbar Masjid Kampung Laut Kelantan, Istana Balai Besar, Kelantan, Komplek Makam Banggul, Kelantan. Mimbar Masjid Lama Paloh, Ipoh, Mimbar Masjid Sebatu Perak, dan rumah tempat kediaman di Semenanjung Malaysia. Ini membuktikan bahawa budaya Melayu sememangnya banyak bermain dengan bunga.

8. Motif Batik itu sendiri mempunyai banyak elemen bunga yang dimasukkan. Antaranya ialah Motif Bunga Buluh, Motif Bunga Kerak Nasi, Motif Bunga Kotak Bercampur, Motif Bunga Orkid dan Motif Bunga Raya.

9. Bunga Seroja digunakan oleh orang Melayu sebagai perlambangan kebijaksanaan ketika mereka mengganut agama Buddha dahulu manakala Teratai pula digunakan oleh Melayu sebagai perlambangan kepada agama Islam.

10. Menurut Abdullah Mohamed, teratai merupakan perlambangan kosmologi, yakni tingkat-tingkat alam terbentuk yang bersandarkan pada hakikat ketuhanan-kealaman. Kudup bunga teratai itu dilambangkan sebagai Abstract Oneness, atau ‘kanz mahfiyy’, atau Hakikat Muhammadiyah – segala-galanya terhimpun dalam satu perbendaharaan.

Sebagaimana alam ini terhimpun, demikian jugalah dilambangkan terhimpun segala stamen, stigma, kelopak, rahim-bunga dan lain-lain pada bunga teratai. Tingkat seterusnya, apabila bunga teratai itu mengembang, ia dilambangkan sebagai alam besar (makrokosmos) yang berkembang – tiap-tiap elemen pada bunga itu melambangkan maksud tertentu. Misalnya, kelopak-kelopak bunga itu melambangkan tiap-tiap keperibadian makhluk. Dan kelopak ini adalah berasaskan daripada perlambangan sifatNya (Jalal dan Jamal)

11. Orang Melayu percaya bahawa Bunga Kenanga sangat sesuai ditanam di halaman rumah kerana ianya dapat menolak `black magic` seperti terkena buatan orang. Di halaman orang Melayu yang lama, Bunga Kenanga akan terlihat sebagai perlindungan terhadap ilmu hitam.

12. Pengantin perempuan di Indonesia tanpa lilitan untaian Melati pada kepala, sanggup adalah dianggap tidak sempurna perkahwinan mereka kerana begitu dekatnya Melati pada budaya orang Indonesia itu sendiri dan Melati terkenal di kalangan Melayu, Betawi, Jawa, Sunda, Madura dan Bali kerana ianya dianggap melambangkan kesuburan, kesejahteraan dan kemakmuran. Atas sebab itulah, ianya dipakaikan di majlis perkahwinan kebanyakan pengantin di Indonesia.

13.Bunga juga melambangkan banyak perkara dalam ketamadunan Melayu itu sendiri. Antaranya ialah seperti keperibadian tuan rumah – statusnya, minatnya, perasaannya. Sebagai contoh, jika sugul ada jenis bunga ditanamnya, jika seorang yang sunyi, ada jenis pokoknya. Contoh lain pula, tuan rumah juga menanam bunga bagi memberitahu bahawa ada anak gadis di rumahnya. Misalnya sepohon melur, mewakili seorang anak gadisnya. Sebab itulah kalau nak masuk meminang, diungkapkan sebagai ‘menyunting bunga di laman’.

14. Tarian Lengong di Bali memakai bunga Kemboja manakala di Jawa pula bunga Kemboja adalah larangan dna taboo kerana kononnya mengundang roh jahat. Berbeza rumpun Melayu yang jauh seperti Hawaii, mereka menjadikan bunga kemboja sebagai lambang menyambut tetamu.

15. Jauh di Maori pula, rumpun Melayu yang lain iaitu bangsa Maori pula terkenal dengan tatu-tatu yang bercacahkan motif bunga. Terdapat budaya di mana para lelaki yang mencacah tatu Maori ini adalah lelaki yang terlihat gagah di kalangan bangsa Maori.
Tatu puak polinesia.

16. Di Hawaii terdapat adat yang melibatkan Bunga Lei. Bunga Lei ialah kalungan bunga yang disarungkan di leher. Bunga Lei ini andai dikalungkan di leher pemakainya, apabila mahu menanggalkannya, pemakai mestilah mencium bunga lei dan menanggalkannya di dalam privasi. Ianya diperbuat daripada bunga Kemboja ataupun Orkid.
17. Perkuburan orang Austronesia memang banyak mengandungi bunga, sebagai contoh di Tongga di mana kuburnya ditaburkan dengan bunga.
Kesimpulannya, tiada langsung pertembungan budaya antara Melayu dan Yahudi manakala budaya menabur bunga itu datang sendiri daripada orang Melayu. Antara bukti-bukti yang saya paparkan ialah budaya BANGSA MELAYU atau rumpun mereka (Austronesia) yang berasal daripada leluhur yang sama dnegan orang Melayu mencatatkan bahawa Melayu adalah bangsa yang sememangnya bermain dengan bunga sejak dahulu kala.

Tentunya, ramai orang bertanyakan saya suruh saya rujuk hadis dan Al-Quran dalam membicarakan mengenai topik tabur bunga atas pusara itu amalan Yahudi. Perlu saya ingatkan kepada mereka yang bangkitkan persoalan ini, skop artikel ini adalah membahaskan tuduhan ke atas amalan ini DARI SUDUT SEJARAH DAN KEBUDAYAAN. Maka, sebagai seseorang yang mempunyai pengetahuan yang lebih dalam bidang ini, maka saya mengulas dari sudut sejarah dan budaya. Lagipun tuduhan “menabur bunga amalan yahudi” adalah berasaskan SEJARAH DAN BUDAYA, bukan keagamaan. Maka bagaimana saya mahu mengulas dari sudut keagaman kerana dalil-dalil untuk menafikannya harus dari sumber sejarah itu sendiri?

Terima kasih.

* Pada saya sejak dari kecil sehingga ke tua-bangka ni tak ada pulak tabur bunga di kubur ni menjadi amalan Orang Kelantan. Biasanya mereka akan ke bubur dan bersihkan kubur, betulkan apa yang patut. Selepas itu sebelum pulang mereka akan baca surah yaasin atau tahlil dan berdoa. Siram air di atas kubur pun tak diamalkan.

Dan keluarga mertua aku Orang Perak inilah amalan mereka bila setiap kali ke kubur. Mereka sibuk membeli bunga dan meracik pandan serta membawa bertekor air ke kubur. Tahlil dan berdoa pun tak seberapa.

Bukan nak perkatakan kepada sesiapa, cuma itulah perbezaannya. 

7 comments:

  1. Buat apalah nak membazir tabur bunga kat kubur, bukan amalan nabi saw pun. Membazir tu pun amalan syaitan, wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kalau nak ikut.. letak batu nisan je. Lain tak perlu.

      Ada yang buat tinggi. Ada yang buat tempat duduk. Berbatu mamar bagai.

      Berapa kos buat semua itu dan berapa harga bunga daun pandan dan bunga ros?

      Delete

  2. Tidak menjadi hal.

    Bunga yang di letak atas kuburan yang baru selesai kelihatan lebih kemas dan mungkin bertujuan menjauhkan binatang menghampiri tanah yang baru di gali kerana bau bunga tersebut.

    Bunga yang di letak atas kuburan yang telah lama menunjukkan kubur tersebut dijaga atau telah di ziarahi oleh ahli keluarga. Itu sebabnya jangan memandai letak lebihan bunga pada kuburan yang berhampiran.

    Tak ada orang yang letak bunga pada tanah yang baru dikambus setelah di gali selain kubur.

    wallahuaklam

    ReplyDelete
  3. Pada hari itu manusia ke luar dari kuburnya dalam keadaan yang bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka.

    tabor la banyak mana pung tak jadi apa ke benda pung
    dah mati putus sudah kelazatan nikmat dunia
    kalau simati masa hidup ikut amalan syaiton
    maka bersedialah dengan habuan nya dialma barzah

    ReplyDelete
    Replies


    1. Pada yang hidup.. kasih sayang nya pada si mati tidak terpadam..

      Delete
  4. Nabi Saw pernah meletak pelepah korma di atas kuburan di zaman baginda Nabi Saw .

    ReplyDelete
  5. Ada satu bunga yang menjadi amalan orang yahudi yang dijadikan amalan juga oleh melayu, iaitu bunga pinjaman.

    ReplyDelete