Friday, December 1, 2017

Kes 16 tahun lalu: Keluar PAS masuk Amanah, berdepan dengan tindakan Polis?

Bekas aktivis Pas ditahan ekoran kes 16 tahun lalu
MALAYSIA DATELINE  -  November 30, 2017 8:48 am 

Polis bertindak menangkap bekas seorang aktivis Pas yang menjadi petugas dalam satu ceramah yang berlangsung 16 tahun lalu di Segamat, Johor.

Abdul Wahab Hassan, 65, yang bertugas sebagai petugas keselamatan dalam majlis ceramah Mohamad Sabu, timbalan presiden Pas ketika itu ditangkap jam 8 malam 28 November kelmarin oleh sepasukan polis.

Abdul Wahab yang kini menyertai Amanah ditahan dan tangannya digari serta dibawa ke Balai Polis Segamat untuk diambil keterangan.

Menurut Firdaus Masod, bekas Yang Dipertua Pas Segamat, Abdul Wahab diberitahu beliau akan didakwa Februari depan atas kesalahan 16 tahun lalu itu.

“Persoalannya, kenapa kes 16 tahun lalu sekarang baru hendak didakwa.

“Hampir kesemua anggota polis yang menjadi saksi kejadian itu kebanyakannya dah pencen dan ada yang telah meninggal dunia,” kata Firdaus, seorang peguam itu.

Dalam kejadian pada ceramah Pas tahun 2001 di Segamat itu, Abdul Wahab telah bertugas menjadi anggota keselamatan majlis itu.

Polis yang datang dengan ramai bersama dengan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) telah merempuh markas Pas itu termasuk memijak Abdul Wahab yang berada di pintu depan markas.

Rempuhan itu dilakukan oleh polis dan FRU sebelum ceramah bermula lagi.

Beliau telah ditahan dalam kejadian itu dan kelmarin ditahan sekali lagi namun dibebaskan dengan jaminan sebanyak RM500 dengan anak beliau menjadi penjaminnya sementara menunggu tarikh perbicaraan.

2 comments:

  1. Kalau mengambil masa 16 tahun baru nak dakwa, seperti mana biasa jawapan aku adalah, polis mengeram telurlah tu...
    Entah-entah sebilangan daripada polis yang terlibat masa itu, telah menyertai Amanah atau PPBM.

    ReplyDelete
  2. Polis barua umno ada lagi ke fail 16thn dulu? Saksi mana. Apa kesalahan pak wahab? Dah jd kartun. Hihihi

    ReplyDelete