Sunday, April 30, 2017

Ujian atau peringatan dari Allah?

Bukankah kali pertama Allah turunkan musibah sebegini?
Renungi dan muhasabahlah 

19 cedera, khemah utama ekspo Muktamar Pas dipukul ribut
30 April 2017 | BERNAMA
Khemah ekspo di kawasan muktamar Pas musnah dipukul ribut malam tadi

Sembilan belas orang dilapor cedera termasuk seorang tidak sedarkan diri dalam kejadian ribut yang meranapkan khemah utama di Kompleks Pas Kedah, tempat berlansungnya Muktamar Pas ke-63, malam tadi.

Berdasarkan maklumat awal kejadian berlaku pada pukul 7.25 malam membabitkan khemah yang menempatkan pameran dan jualan Kelab Keusahawanan Haraki (KU-Haraki).

Ketua Cawangan Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah, Penguasa Bomba Mohd Naim Mat Jaaffar berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian berkenaan pada pukul 7.43 malam.

Katanya berdasarkan laporan awal yang diterima, 19 mangsa cedera dengan 13 daripadanya dirujuk ke Hospital Sultanah Bahiyah, di sini. Seorang daripada mangsa dirawat di zon merah, sembilan di zon kuning dan tiga lagi di zon hijau, manakala bagi enam yang lain hanya dirawat di lokasi kejadian.

"Pihak hospital belum dapat memberikan maklumat mengenai tahap kecederaan dan identiti mangsa yang terlibat.

"Kami dimaklumkan bahawa ketika kejadian dianggarkan terdapat 3,000 orang berada di lokasi tersebut dan mangsa yang cedera akibat runtuhan telah dibawa ke hospital oleh orang awam, sebelum pasukan bomba tiba," katanya ketika dihubungi Bernama.

Menurut sumber Urusetia Muktamar Pas, akibat kejadian itu, Majlis Makan Malam Dana Kompleks Kedah yang dijadual berlangsung pada pukul 8.30 malam tadi terpaksa dibatalkan.

Kawasan khemah berkenaan pula ditutup sepenuhnya oleh pihak berkuasa manakala media tidak dibenarkan berada di lokasi kejadian.

Sementara itu, seorang saksi Azlina Azmi, 41, berkata ketika kejadian beliau dan suaminya berada dalam khemah surau di kompleks itu untuk menunaikan solat Maghrib namun terkejut mendengar bunyi angin yang kuat sehingga menyebabkan beberapa khemah bergoyang.

"Selepas itu saya segera menyelamatkan diri dengan pergi ke dewan dan melihat ramai yang cedera termasuk patah kaki lalu diusung oleh petugas ke dewan utama.

"Masa itu keadaan panik dan saya mendengar ramai orang di situ melaungkan takbir berikutan bimbang keadaan menjadi lebih buruk," katanya.

Hambali Ahmad, 35, yang merupakan peniaga gerai berkata ketika kejadian dia sedang menjual minuman sebelum dikejutkan dengan angin kencang.

"Ribut datang secara tiba-tiba terus saya berlari masuk ke dalam dewan kompleks sebelum terdengar jeritan mangsa-mangsa yang cedera terkena serpihan khemah yang runtuh.

"Orang awam yang berada di kawasan kejadian terus membantu mengangkat mangsa yang cedera ke dalam dewan dan memberi rawatan awal," katanya.

Hujan lebat dan angin kencang pada kira-kira pukul 7.30 malam itu berlaku dalam tempoh 

6 comments:

  1. Lepas ni janganlah JAHANAMKAN ORANG LAIN LAGI. nanti balik kena batang hidung. AMBIK KO.

    ReplyDelete
  2. Kerugian xsampai pun 90juta

    Rejab Jahanam yg doakn PAN Islamic Party.. makbul ente punya doa laah

    ReplyDelete
  3. Mugkin peringatan dan petanda kejatuhan pas pada pru 14.

    ReplyDelete

  4. Peristiwa tentera bergajah diserang burung Ababil

    Peristiwa khemah2 tentera musyrikin Mekah berterbangan dipukul ribut ddlm perang Khandak

    Peristiwa banjir besar 'balak' gara2 merembat balak bersama ulaarMAK

    Terbaru peristiwa tangguh3 hudud-RUU yg "suci" itu, dah pun "betul2" mndpt restu dari yg SATU!
    Klu ada yg putus/kudung jari, tangan dan kaki akibat drp peristiwa ribut itu, itu mnjd bukti bhw hudud-RUU yg ditangguh3 itu dgn terang2 tlh pon memakan/menjerat diri mrk sendiri!?

    Itu baru sikit jer butir tahik yg diturunkan..
    klu 300% yg menghempap oolamak!

    ReplyDelete
  5. Mashaallah, jahanam jahanam jahanam, innalillahiwainnailaihirojiun.

    ReplyDelete
  6. Biyo dilantaknye le kemah ghuntoh ke, 19 oghang cedeghe ke, itu semue tak jadi hal. Hek eleh...kalo itu je, apa barang? Yang pentingnye Audi, vellfire, mini cooper, range rover dan lain-lain motoka milek demer tak tercalo sikit pon. Ini yang kita kene paham, kah kah kah.....

    ReplyDelete