Saturday, July 9, 2016

'Islam dari mana yang mereka belajar?'

Bila yang digelar ulamak buat fitnah, imej Islam tercemar, kata Mat Sabu
09 Julai 2016 | ZIKRI ABDULLAH
Majlis Raya dan Dialog Amanah sempena Aidilfitri

Memberi respon kepada soalan siapa sebenarnya ulamak, Presiden Parti Amanah Negara, Haji Mohamad Sabu berkata beliau bimbang dengan kemunculan mereka yang digelar ulamak kini berbohong dan buat fitnah ketika mengajar di masjid menjadikan imej Islam tercalar.

"Mereka hina bapa saya dengan kata-kata keji tapi saya maafkan, tapi bila direka cerita bohong seperti di Pulau Pinang azan tidak diberkakan sejak DAP berkuasa perkara ini tentu menimbulkan persoalan kepada orang bukan Islam tentang mereka yang digelar ulamak oleh orang Islam, katanya di majlis Raya Perantau dan Dialog Adilfitri Amanah di Kota Bharu malam tadi.

Beliau mengimbau kembali semasa permulaan diperkenalkan konsep kepimpinan ulamak yang digerakkan oleh dewan pemuda Pas pada masa itu.

"Saya bersama rakan-rakan pemuda yang diketuai Dato' Mustapha Ali mengadakan muktamar pada tahun 1982 mengusulkan konsep ini supaya mengubah parti Pas supaya jelas halatuju perjuangannya," katanya.

Menurut beliau semua yang terlibat dari awal memahami kerjasama antara ulamak dan aktivis Islam menyebabkan semua pihak saling hormat menghormati peranan masing-masing.

"Sebab tu yang ulamak umur 35 tahun ke atas tu kalau dia nak kata kat Abang Mat pun tidaklah kata dengan perkataan buruk kerana mereka tahu apa kita buat dulu.

"Tapi datang yang muda-muda bawah 35 tahun yang tak tahu hujung pangkal keluar perkataan macam-macam sampai kita heran Islam dari mana yang mereka belajar," katanya.

Majlis yang dikendalikan pemuda Amanah Kelantan malam tadi menarik lebih 2,000 pengunjung yang berebut-berebut bertanya soalan kepada pimpinan Amanah kelantan dan pusat.

Turut hadir bekas artis terkenal Abby Abady dan Adun Salor Datuk Husam Musa.

2 comments:

  1. Betul kata Mat SABU

    ULAMAK DEDAK menjadi jadi di zaman BILYON BILYON MAGIK dan HALAL pulak

    Yang sedih nya semua asal miskin papa kedana , Melayu Melayu semua nya pun

    Bila sudah DI LAHAP DEDAK hingga lupa asal usul kejadian di muka bumi ini

    Ada nak jadi SAPUMAN , SOTONGMAN , JIN-MAN , PORNOMAN pun ada

    Wal hal gaji pencen semua dari KAFIR LAKNAT pun

    Melayu Melayu mana lah ada duit dari azali lagi sudah miskin

    GENTING , HONG LEONG , YTL semua sudah cabut keluar negara

    Mana lagi Melayu Melayu nak cari makan - Pak Gud sudah di ambil Nepal

    BODOH Lah Melayu tanpa batas

    Nak jadi ULAMAK pun tak tahu....

    ReplyDelete
  2. belajar dari ulamak bur1t..

    ReplyDelete