Tuesday, July 26, 2016

DoJ tidak menyaman Najib Razak, apa sahaja rujukan ke atas MO1 tidak perlu dibuktikan di mahkamah

Portal pro-Umno: Ya, Mo1 itu Najib tapi...
mk - Hari ini 26 Jul. 2016, 4:02 petang
Sebuah portal Umno hari ini mengakui 'Malaysian Official 1' atau MO1 yang dirujuk dalam saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat merujuk kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Jelas MO1 itu merujuk kepada Najib," kata portal MyKMU.net.

Bagaimanapun, portal pro-Umno itu mempersoalkan sama ada semua isu-isu yang dibangkitkan dalam dokumen tersebut adalah benar.

"Persoalannya, adakah semua dalam kertas saman tersebut benar? Ia perlu dibuktikan oleh DOJ di mahkamah.

"Malangnya, kemungkinan besar ia tidak berlaku kerana DOJ tidak menyaman Mohd Najib Razak. Oleh kerana mereka tidak menyaman Najib Razak, maka apa sahaja rujukan ke atas MO1 tidak perlu dibuktikan di mahkamah," kata portal tersebut.

Selain itu, portal itu turut menganggap tindakan DOJ sebagai 'sangat misteri' apabila badan kehakiman tersebut mengaitkan nama 'Malaysian Official 1' dalam saman tersebut tetapi tiada sebarang aset milik pegawai awam yang dirahsiakan namanya itu disita.

"Mengapa DOJ mengaitkan nama MO1 sedangkan tidak ada sebarang aset MO1 yang mahu mereka sita atau rampas sangat misteri.

"Mereka hanya menyaman untuk merampas aset-aset di bawah nama empat orang individu iaitu Jho Low, Riza Aziz, Khadeem Al-Qubaisi dan Mohammed Badawy Al-Husseiny yang pada fikiran mereka mempunyai kaitan dengan pendapatan secara haram dari 1MDB.

"Dalam kes ini juga, DOJ hanya perlu membuktikan keempat-empat mereka ini telah menggunakan wang daripada 1MDB untuk membeli aset-aset yang disenaraikan," kata portal itu lagi.

Justeru, portal berkenaan memberikan cadangan kepada kumpulan anti-Najib supaya memberi tekanan kepada DOJ untuk mempercepatkan kes berkenaan melainkan kumpulan tersebut ingin menangguhkan proses siasatan kerana ingin melaksanakan agenda menjatuhkan perdana menteri.

"Apa yang perlu kumpulan anti-Najib Razak buat ialah mendesak DOJ menyegerakan kes ini. Atau mereka mahu kes ini dilambatkan sekadar untuk melaksanakan agenda menjatuhkan Najib Razak?," kata MykMU.net.

Semalam Najib meminta supaya individu yang disebut dalam saman DOJ perlu membersihkan nama mereka dan kerajaan memandang serius tentang perkara itu.

Minggu lalu, DOJ memfailkan saman sivil yang mendakwa dana 1MDB disalahgunakan untuk menyelesaikan hutang judi, pembelian hartanah, karya seni, kapal layar dan kapal terbang.

Antara nama yang dinamakan dalam saman tersebut ialah anak tiri Najib, Riza Aziz serta Jho Low yang dikenali sebagai ahli perniagaan yang dilaporkan rapat dengan keluarga anggota parlimen Pekan itu.

DOJ juga mendakwa 'Malaysian Official 1' yang disifatkan sebagai seorang pegawai awam berkedudukan tinggi itu turut mempunyai kuasa dalam 1MDB dan telah menerima AS$731 juta dana daripada firma pelaburan itu.

Najib merupakan pengerusi lembaga penasihat 1MDB. Beliau juga menerajui Kementerian Kewangan yang merupakan pemegang saham tunggal firma pelaburan itu.

Presiden Umno itu juga sebelum ini berulang kali menafikan wujudnya penyalahgunaan wang rakyat untuk kepentingan peribadi malah Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali turut membersihkan nama Najib daripada sebarang salah laku ekoran skandal 1MDB.

5 comments:

  1. Pe pulak nak suroh desak DOJ supaya cepat kan kes tu dibicarakan,.kenapa tak desak je Najib n Apandi letak jawatan kan senang,. Memang dasar pengampu bodek pemakan Dedak,.Tak pe Rakyat akan menghakimkan semua mereka yg terlibat di Mahkamah Rakyat selepas PRU14 nanti,.dan akan menentukan kekosongan Sel2 dipenjara Sunagi Buloh,.untuk tetamu yg menjijikan,...

    ReplyDelete
  2. DoJ tak pernah umum najib tidak akan didakwa..olehkerana siasatan fbi menemui uSd 700 juta masuk ke akaun najib bermakna najib ada kaitan dengan rompakan ini..undeng2 us tidak melepaskan orang yg didapati ada kaitan..

    ReplyDelete
  3. Najib mintak orang terbabit saman DOJ bersihkan diri..dia ingat dia tidak ada kaitan kerana tidak disaman..kalau duit rompakan 1mdb dah pusing masuk akaun dia ikut siasatan FBI,maknanye dia ada kaitan jugaklah..5 perompak telah disaman tinggal kepalanye belum..geng 6 jahanam??

    ReplyDelete
  4. Najib mintak orang terbabit saman DOJ bersihkan diri..dia ingat dia tidak ada kaitan kerana tidak disaman..kalau duit rompakan 1mdb dah pusing masuk akaun dia ikut siasatan FBI,maknanye dia ada kaitan jugaklah..5 perompak telah disaman tinggal kepalanye belum..geng 6 jahanam??

    ReplyDelete
  5. Portal FMT..RPK raja putaq kebangsaan

    ReplyDelete