Thursday, July 21, 2016

Saman dari Doj: Hahaa.......Siapa 'Malaysia Official 1' tu?

DOJ dakwa AS$731j disalur dari 1MDB ke akaun 'Malaysian Official 1'
Zikri Kamarulzaman    -   Hari ini 21 Jul.2016, 9:27 pagi
AS$731 juta didakwa disalurkan dari 1MDB ke dalam akaun bank milik 'Malaysian Official 1' yang tidak dinamakan, demikan menurut saman yang difailkan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) semalam.

DOJ tidak menamakan 'Malaysia Official 1' tetapi menggambarkan individu itu sebagai "pegawai berpangkat tinggi dalam kerajaan Malaysia yang juga memegang jawatan yang berkuasa dengan 1MDB."

Anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz, dinyatakan dalam saman itu sebagai saudara mara 'Malaysian Official 1'.

Semalam DOJ memfailkan saman sivil untuk merampas aset di Amerika Syarikat yang didakwanya dibeli menggunakan dana yang dialihkan dari 1MDB. Ia merancang untuk memulangkan hasil daripada penjualan aset-aset yang disita itu kepada Malaysia.

Menurut saman itu, transaksi terbesar didakwa dibuat kepada 'Malaysian Official 1' adalah AS$681 juta deposit ke sebuah akaun AmBank pada Mac 2013.

"Plaintif mendakwa atas maklumat dan kepercayaan bahawa 'Malaysian Official 1' adalah benefisiari utama dari Akaun AMPRIVATE BANKING-MR.

"Akaun AMPRIVATE BANKING-MR adalah akaun yang sama yang kemudiannya menerima bayaran tertentu berjumlah kira-kira $681 juta pada Mac 2013.

"Peguam Negara Malaysia telah secara terbuka menyatakan bahawa akaun di mana bayaran AS$681 juta ini dibuat adalah milik Malaysian Official 1."

Menurut saman itu, jumlah itu didakwa datang dari AS$3 bilion bon 1MDB perolehi untuk melabur dalam satu usaha sama dengan Aabar.

Dari bon itu, AS$1.26 bilion telah dialihkan ke dalam akaun milik Tanore Finance Corporation, yang kemudiannya menyalurkan AS$681 juta kepada 'Malaysian Official 1',

Pada bulan Ogos 2013, AS$620 juta telah dikembalikan ke akaun bank Tanore di Singapura Tanore, yang DOJ dakwa milik sekutu hartawan kelahiran Pulau Pinang, Jho Low.

Pihak berkuasa AS memetik Peguam Negara Malaysia Tan Sri Mohamed Apandi Ali sebagai berkata AS$681 juta - yang diterima dalam akaun bank Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - adalah sumbangan peribadi daripada ahli keluarga diraja Saudi.

Dua deposit lain

Saman itu juga mendakwa bahawa AS$50 juta dalam dana 1MDB telah disalurkan ke dalam akaun Malaysia Official 1 dalam dua keadaan lain.

Dalam contoh pertama, saman itu mendakwa AS$24.5 juta daripada AS$1.03 bilion dialihkan dari 1MDB kepada Good Star Limited, dipercayai dimiliki Jho Low, telah "dipindahkan ke sebuah akaun di Riyad Bank yang diselanggarakan atas nama seorang putera Saudi."

Putera yang tidak dinamakan dikatakan menjadi pengasas bersama PetroSaudi.

Memetik rekod perbankan JP Morgan Chase, DOJ mendakwa AS$20 juta daripada AS$24.5 juta kemudiannya disalurkan ke dalam akaun Malaysian Official 1 pada tahun 2011.

Dalam contoh kedua, saman itu mendakwa, AS$1.67 bilion bon yang diperolehi 1MDB untuk perjanjian pembelian projek kuasa "telah disalahgunakan dan dilencongkan ke akaun bank di Switzerland dan Singapura."

Dana ini kemudian didakwa disalurkan kepada firma Kepulauan Virgin British Aabar Investment PJS Ltd (Aabar-BVI), yang mendepositkan AS$636 juta ke dalam akaun sebuah bank Singapura yang dipegang oleh Blackstone Asia Estate Partners Real.

Daripada jumlah ini, AS$30 juta didakwa telah dimasukkan ke dalam akaun Malaysian Official 1 pada bulan Oktober dan November 2012.

DOJ mendakwa akaun Blackstone itu dimiliki oleh sekutu Jho Low yang sama memiliki akaun Tanore.

Malaysiakini telah menghubungi 1MDB dan Pejabat Perdana Menteri untuk mendapatkan respons terhadap dakwaan tersebut.

# takkan tunggu sebut nama sianu dan sianu satu persatu kot?

Hohoo......kaya, kaya baca juga ni: Hartanah, jet, aset disenarai dalam saman Jabatan Kehakiman AS

Hari ini dengan beraninya SUA Najib berkata: Saman AS berkaitan 1MDB, K'jaan M'sia akan kerjasama adakah menunjukkan Najib bersih?

Sebelum ini. Lepas sorang, sorang pegawai penting dipecat, dan ini hasil siasatan AG yang baru dilantik: Dana RM2.6b, SRC: Najib tiada kesalahan jenayah

3 comments:

  1. tak sabar nak tengok penyamun laki bini pakai gari....

    ReplyDelete
  2. Malaysian Official 1 ni nama orang ker? Bertuahnya lah orang tu. Pandai bapak dia bagi nama.Pak Lebai yang potong jambul dia dulu pun mesti orang 'ketamat,' Eh..eh..eh..bertuah sungguh orang tu.Kalau bagi dia duduk dalam bilik berkandang lahi lah bertuah. Biar kenal anak sapa cucu sapa...

    ReplyDelete
  3. Doa Rakyat supaya Malaysia Officer 1 tu cepat2 berpindah ke Sungai Buloh ambil alih tempat DSAI,.'teringin sangat nak tengok macamana rupanya bila Tangan di GARI ,.

    ReplyDelete