Friday, July 22, 2016

1MDB: Tiada tuntutan tindakan salah laku jenayah dalam laporan DoJ - PM

Wan Syamsul AmlyAstro Awani |  Julai 21, 2016 18:39 MYT

1MDB: Tiada tuntutan tindakan salah laku jenayah dalam laporan DoJ - PM
DATUK SERI NAJIB: proses perlulah dihormati maknanya seseorang itu ada peluang untuk bela diri sendiri atau gunakan proses penghakiman di mahkamah. -Gambar fail
KUALA LUMPUR: Kes tuntutan yang difailkan oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat merupakan tindakan sivil dan bukan satu tindakan jenayah, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tegasnya, ia juga terhad kepada nama-nama yang disebutkan di dalam laporan DoJ itu sendiri.

"Saya pandang berat apa kenyataan yang dibuat oleh DoJ Amerika Syarikat yang disiarkan malam tadi. Perlulah dijelaskan bahawa ini merupakan tindakan sivil dan bukan tindakan jenayah dan ia terhad kepada nama-nama yang disebutkan dalam laporan DoJ.

"Oleh itu, dari segi Kerajaan, kita akan beri kerjasama sepenuhnya bagi semua pihak badan siasatan peringkat antarabangsa.

"Pendirian kita selama ini, kita tidak mahu melihat apa-apa perbuatan yang boleh melanggari apa-apa undang-undang," katanya semasa sidang media selepas menghadiri Majlis Mesra Aidilfitri Kumpulan Felda, di sini, hari ini.

Najib berkata demikian semasa mengulas kenyataan Peguam Negara AS, Loretta Lynch yang memaklumkan bahawa beberapa individu didapati menyalahgunakan dana syarikat 1MDB dengan memasukkan sejumlah dana ke akaun bank peribadi mereka.

Lynch turut berharap dana yang disalahgunakan ini akan dibawa kembali ke Malaysia.

Dalam pada itu, kata Najib, semua proses perlulah dihormati selain peluang untuk membela diri.

"Maknanya seseorang itu ada peluang untuk bela diri sendiri atau gunakan proses penghakiman di mahkamah, dan kita tidak sewajarnya, jangan buat kesimpulan selagi proses belum selesai.

"Tetapi maknanya kita pandang serius perkara ini dan kita tidak ingin ada mana-mana pihak salah anggap bahawa kerajaan tidak mahu prinsip good governance, urus tadbir baik ini menjadi satu yang sentiasa diperjuangkan oleh Malaysia," jelasnya.
Sebelum ini, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali menegaskan tiada bukti dari mana-mana agensi penguatkuasaan yang menunjukkan wang digelapkan dari syarikat 1MDB.

Katanya lagi, tiada sebarang tuduhan jenayah dilakukan terhadap mana-mana individu yang berkaitan dengan penyelewangan dana dari 1MDB.

3 comments:

  1. Tiada tuntutan salah laku Jenayah,??? Tunggu lah tak lama lagi kena sepit teloq baru tahu langit tinggi ke rendah,.Rata2 Rakyat mendoa kan supaya Malaysia Officer 1 masuk Penjara cepat kerana pedih kehidupan Rakyat yg penuh derita akan beransur pulih,.

    ReplyDelete
  2. Ini bukan kes bunuh orang atau tipu orang di US..kesnye penggubahan wang haram yg menyalahi undang2 amerika..tuntutan samaninibukankpd 1mdb tetapi kpd orang2 proksi najib

    ReplyDelete
  3. PENIPU nak gaku menipu ke ?????

    Biasa lah


    Satu badan lahap duit haram dari kechik ke tua tak susah jadi DAJJAL

    Atoknya SHARE GENTING lah

    ReplyDelete