Tuesday, July 19, 2016

Dikatakan sandiwara di Turki: Ini jawapan Erdogan

5 minit lagi di Marmaris saya pasti dibunuh!
 SH - 19 JULAI 2016

Recep Tayyip Erdogan

ANKARA - TURKI . Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan menolak sekeras-kerasnya dakwaan cubaan rampasan kuasa tentera yang berlaku di negara itu sebagai satu sandiwara.

“Bagaimana anda mahu merancang perkara ini? Bagaimana anda mahu membiarkan nyawa orang awam melayang? Bagaimana hati nurani manusia boleh membenarkan ini berlaku? Ini tidak mungkin.

“Erdogan dan rakan-rakannya, rakan sekerjanya akan menjadi orang pertama yang menolak idea seumpama ini. Kita membahayakan nyawa rakyat kita,” katanya ketika ditemu bual CNN antarabangsa, semalam lapor Anadolu.

Menurut Erdogan, mereka yang mencetuskan cubaan rampasan kuasa itu yang menimbulkan idea gila itu.

Erdogan memberitahu ketika serangan itu berlaku, beliau bersama isteri dan menantu serta cucunya sedang bercuti di Marmaris.

“Ada juga operasi mereka di Marmaris dan dua pengawal peribadi saya dibunuh. Jika saya tinggal di sana 10 hingga 15 minit sahaja lagi, saya pasti sudah dibunuh atau ditangkap,” katanya.

“Mendarat sahaja di Lapangan Terbang Istanbul Ataturk, pesawat pejuang 5-16 terbang di atas pesawat yang saya naiki,” ceritanya.

Seramai 208 orang disahkan terbunuh dengan 60 daripadanya anggota polis, tiga tentera serta 145 orang awam manakala 1,491 cedera dalam serangan tersebut.

Erdogan yang menuduh bekas sekutunya, Fethullah Gulen sebagai dalang di sebalik serangan itu berkata, beliau telah membangkitkan kepada Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama untuk membantu dalam ekstradisi Fethullah ke Turki.

“Saya telah buat permintaan itu kepada Obama secara lisan. Tapi minggu ini kami akan menulis secara rasmi kepada AS dan beberapa negara barat serta Afrika,” katanya.

Ketika ditanya kemungkinan Washington menolak untuk ekstradisi Fethullah, Erdogan berkata, pendirian itu akan tetap sama selagi beliau memimpin Turki.

“Jika tiada respons positif selepas permintaan dibuat secara formal... jika ada mana-mana individu dilihat sebagai penjenayah oleh AS dan mereka meminta untuk ekstradisi, sebagai Presiden negara ini, saya tidak akan benarkan.

“Walaupun Fethullah rakyat AS,  mereka tidak sepatutnya menyimpan pengganas seperti itu,” katanya.

Sebelum ini, Fethullah dilaporkan telah awal-awal menafikan dakwaan tersebut.

Sementara Setiausaha Negara AS, John Kerry dilaporkan berkata, Turki mesti mengemukakan bukti penglibatan Fethullah dalam serangan itu.

# yang menuduhnya sebagai sandiwara termasuklah anak Hadi. baca: Status separuh masak anak Hadi di fb : Tanggapan cetek atau biadap? - digomol netizen

2 comments:

  1. Banyak mati bukan mainan lah

    Yang mainan peperangan IRAQ Saddam Hussein oleh bush blair

    Turkey negara paling stabil ekonomi dalam EU pasti banyak musuh dengki

    Common sense

    Ini bukan negara LAHAP RASUAH

    Air muka Erdogan jauh lebih bersih daripada muka muka ULAMAK & ULARMAMAK Malaysia

    Tengok dan banding dengan Pak SOTONG

    ReplyDelete
  2. Tak ada Hudud di Turki, Erdogan seorang pemimpin Islam di Turki sangat berjaya membangun Negara bersama Rakyatnya,.kerana sikap dan ketelusan urustadbir yg baik dengan berpandukan ciri2 pemerintahan Islam,.tak ada pun mengunakan siku dan lutut dalam setiap Ucapan kepada Rakyatnya, Tak ada juga fitnah memfitnah ,. Tak ada juga suara ulamak2 celupar mendendangkan berbagai fatwa,.Erdogan di pilih Rakyatnya atas dasar Demokrasi tulin tiada undi secara cai pun,.bagimana seandainya kalau parti Pas / Pis mentadbir Negara Malaysia ini agaknya ye,.????? Hancur, Punah Ranah, Ranap dan musnah, Parti yg bernyawa ikan sekadar berlapik atas nama ISLAM dalam masa yg sama menjaja serta menjual Islam bagi mendapat kan laba peribadi,.ABU

    ReplyDelete