Wednesday, March 28, 2018

Akta Antiberita Palsu: Inilah yang meragukan dan menjadi persoalan besarnya

Akta Antiberita Palsu: Apa jaminan penguatkuasaannya akan dibuat secara adil?
MALAYSIA DATELINE  -  March 28, 2018 7:25 am
Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng berkata, Rang Undang-undang Antiberita Palsu 2018 yang dibentangkan di parlimen dibuat secara terlalu tergesa-gesa dan tiada jaminan ia akan dikuatkuasakan secara adil.

Kata beliau, akta tersebut secara mudah menjadikan sebarang mesej atau karikatur yang dikongsi melalui aplikasi Whatsapp atau media sosial yang mengandungi visual, audio atau teks boleh dikira sebagai ‘berita palsu’ yang membawa hukuman sehingga RM500,000 atau hukuman penjara 10 tahun, atau kedua-duanya sekali.

“Jika RUU ini diluluskan parlimen dan dikuatkuasakan oleh pemerintahan Najib Razak, kita semua boleh dikenakan hukuman yang sangat berat sekiranya anda memanggil seseorang itu dengan gelaran haiwan atau apa sahaja kerana pernyataan tersebut adalah sama sekali tidak benar.

“Menteri seperti Nazri Aziz pun boleh dikenakan hukuman penjara sekiranya dia terus memanggil MCA dengan pelbagai gelaran kesat dalam wawancaranya kepada media.

“Satira dan komedi bakal menjadi sejarah apabila RUU ini menjadi undang-undang kerana bahan jenaka hampir sahaja pasti berbentuk palsu dan direka-reka,” kata peguam DAP itu dalam kenyataan medianya semalam.

Jelas beliau, menggelar seseorang sebagai bodoh contohnya, dalam apa juga bentuk perkataan pun boleh menjadi jenayah kerana orang yang digelar mungkin mempunyai ijazah daripada universiti terkemuka.

Justeru katanya lagi, di zaman RUU berita palsu ini, adalah lebih baik bagi rakyat Malaysia yang mempunyai pendapat peribadi tetapi tidak ada wang atau tidak mahu dipenjara, supaya mengakhiri kenyataan mereka dengan tanda soal.

Pastinya bertanya soalan tidak dikira sebagai kenyataan palsu, bukan? katanya.

Kata Lim, sebenarnya terdapat banyak kejanggalan dalam draf RUU ini, yang membuatkan kita sangat terganggu. Yang paling utama ialah ambiguiti dalam tafsiran berita palsu itu sendiri.

RUU 15 mukasurat ini katanya, langsung tidak memberitahu kita siapakah yang mempunyai kuasa untuk menentukan kepalsuan sesuatu pernyataan atau laporan berita atau tulisan.

“Contohnya jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, memohon perintah mahkamah (seperti yang diperuntukkan oleh Akta melalui Seksyen 7[1]) supaya laman web Wall Street Journal (WSJ) yang berada di luar negara (juga dibolehkan Akta melalui Seksyen 3[1]) untuk menurunkan laporan-laporannya tentang skandal 1MDB, serta mendakwa pendana-pendana WSJ (juga seperti yang diperuntukkan oleh Akta melalui Seksyen 5), adakah wujud sebarang proses yang diiktiraf Akta untuk terlebih dahulu menentukan keabsahan laporan WSJ?

“Adakah mahkamah akan terpaksa memeriksa keterangan-keterangan saksi-saksi seperti Arul Kanda untuk menentukan terlebih dahulu laporan WSJ itu benar atau palsu? Seksyen 2 nampaknya sama sekali bisu daripada menentukan siapa atau apa yang mempunyai kuasa penentu betul-palsu sesuatu kenyataan.

“Dan jikalau menteri yang diberi kuasa mutlak untuk berbuat demikian, meski tidak diperuntukkan oleh Akta, adakah sebarang peruntukan untuk mencabar keputusan tersebut?” soal beliau.

Tambahnya, RUU ini nampaknya dibuat secara terlalu tergesa-gesa sehingga begitu banyak ambiguiti yang menjadikannya mengarut dan kelihatan cuai dengan lacuna yang begitu besar sekali.

Lebih penting lagi ujarnya, sekiranya RUU ini diluluskan, apakah jaminan bahawa penguatkuasaannya akan dilakukan secara adil dan saksama?

“Bagaimana kalau kerajaan yang membuat berita-berita palsu? Bagaimana kalau pembangkang melaporkan portal-portal berita pro-Umno yang telah selama ini memfitnah pimpinan pembangkang?” soalnya.

*  Manusia yang berkuasa memang tidak boleh dipercayai, terutama orang politik yang pentingkan pengekalan kuasa. Cer imbas balik tujuan ISA dikuatkuasakan dulu. Asalnya baik untuk mengekang komunis tetapi akhirnya apa jadi? Digunakan untuk siapa pula?

Dan.....ISA dimansuhkan dan diganti dengan apa pula? Berapa jenis akta pula menggantikan ISA?

1 comment:

  1. Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia.
    Sesungguhnya manusia itu amat dzalim dan amat bodoh

    Jelas beliau, menggelar seseorang sebagai bodoh contohnya, dalam apa juga bentuk perkataan pun boleh menjadi jenayah kerana orang yang digelar mungkin mempunyai ijazah daripada universiti terkemuka.

    di sisi Allah memang manusia ni ramai yang amat boddoooo walau ada bapak segala ijazah

    tak marah Allah ka???
    kalau marah pung apa kerajaang manusai boleh buat ???
    Allah yang akan cabut nyawa mansuai

    ya manusia yang engkar suruhan Allah memang amat boddooooo

    ReplyDelete