Saturday, March 24, 2018

Tidak sependapat tapi pensyarah ini simpati dengan Dr Kamarul Zaman

Pensyarah simpati dengan Dr Kamarul Zaman, dakwa kehadiran Tun M diketahui penganjur
MALAYSIADATELINE  -  March 23, 2018 9:44 am
Pensyarah Universiti Teknologi Petronas Dr Muhaimin Sulam yakin kehadiran Tun Mahathir Mohamad dalam wacana membicarakan tentang dirinya di Shah Alam semalam diketahui penganjur.

Dr Muhaimin yang juga naib pengerusi AMANAH Perak berkata, ada beberapa petunjuk membuktikan kehadiran pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu telah diketahui lebih awal oleh pihak penganjur, akhbar Sinar Harian.

Beliau juga bersimpati dengan panelis forum, Dr Kamarul Zaman Yusoff yang dikenali amat kritikal dengan PH termasuk Tun Mahathir kerana nyata kurang selesa dengan kehadiran bekas perdana menteri itu.

“Walaupun saya banyak tidak sependapat dengan Dr Kamarul Yusoff dalam banyak perkara khususnya politik, saya sempati nasib beliau petang ini (semalam) ‘dimainkan’ oleh pihak penganjur.

“Beliau semacam dijadikan ahli gusti WWF yang dijadikan badut untuk dimalukan,” tulisnya di laman facebook.

Menurut Dr Muhaimin kedatangan Tun Mahathir bagaikan sudah diketahui awal oleh pihak penganjur ataupun moderator Nazri Kahar dari Astro Awani apabila beliau dua kali menyatakan betapa ‘tidak adil’nya membincangkan tuan badan yang tidak hadir dalam forum itu.

“Tambahan pula penganjur awal-awal mengosongkan dua kerusi depan bagi memberi ruang Tun M dan isterinya duduk. Ini satu perancangan yang tidak kemas, mudah dihidu. Saya mungkin berprasangka saja,” ujar Dr Muhaimin.

Menurutnya, kemunculan Tun M telah mengubah seluruh mood dan pendekatan program wacana tersebut dengan fokus hadirin lebih kepada tokoh negara itu.

“Ternyata politik media yang dimainkan oleh Sinar Harian adalah sesuatu yang mengejutkan tetapi ia suatu yang tidak wajar. Jumlah pelawat rancangan itu melonjak jauh naik. Ranking tinggi.

“Jari jemari Dr Kamalurzaman pun sempat bermain-main dengan telefon pintarnya. Bahasa tubuh beliau jelas protes dan bengang,” tulis Dr Muhaimin.

Menurut beliau, ‘agenda setting’ Sinar Harian seperti sedang membentuk persepsi bahawa Tun Mahathir sebagai PM Malaysia selepas PRU14.

Semalam Dr Mahathir Mohamad membuat kejutan apabila hadir pada program Wacana Sinar Harian ke-53 yang berlangsung di Dewan Kompleks Kumpulan Media Karangkraf (Karangkraf).

Beliau tiba di lobi Karangkraf sekitar jam 4 petang ketika program bertajuk, ‘Apakah Tun M, terlalu tua untuk jadi PM?’ sedang berlangsung.

Kehadiran bekas perdana menteri itu disambut dengan meriah oleh penyokong beliau yang hadir sama bagi mengikuti program wacana tersebut.

Tun Mahathir yang berpakaian lengkap serba kelabu turut ditemani isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohamed Ali.

Selain Dr Kamarul Zaman selaku Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), wacana itu turut menampilkan pakar psikologi Prof Datuk Dr Mat Saat Mohd Baki dan Cikgu Fitness Malaysia Kevin Zahri Abdul Ghaffar.

* Bagaimana pula dia kata teruja dengan kehadiran Dr. Mahathir. Bahasa badan dan bahasa mulutnya memang selari dengan tidak keselesaan dan gamam. Orang di luar boleh menghidunya.

Di bawah ni saya punggah komen-komen dari situ ke sini:
Musa Awang · 
Works at FELDA

memang penganjur ada jemput tun mahadir cuma dia tak pasti datang atau tidak .ahli foram pun tak kan tak tahu kot
LikeReply2h
Assad Khalfan Adnan · 

eksen ler dr muhaimin..hang mumkin prof..tapi corak pemikiran hang samo mcm si kamarul..professor sejati misti ada TELUQ untuk menghadapi sesiapa face to face tambahan lagi cakap depan kutuk depan org yg di maksudkan tidak termasuk istilah mengumpat.
LikeReply23h
Zubaidi Sudin · 

Dr Muhaimin Sulam ni dah kenapa, bersimpati pada yg salah? Tak tgk betapa Dr sangap tu berusaha memalukan Tun?? Malah tidak hormat pun walau org lain berdiri bila Tun masuk dewan. BIADAP bila bertemu org tua yg dia tak suka? Dah tu pulak..bukan mengkritik tapi mengutuk dan memperlekeh2kan Tun. Dia mendapat le apa yg dia buat, sebelum tu dia dah dimaklumkan Tun dijemput sama. Mungkin hadir mungkin tidak sbb tiada jwpan. Maka si Dr sangap tu sanggup datang walau dia dah faham risiko dan kebarangkaliannya. Yg Dr Muhaimin Sulam ni p simpati kat orang yang takde hormat pada Tun dan tak pernah bersimpati pada PH malah selalu memfitnah DAP control PH la, Kristian Avangelis lah...Damn!!! Kadang2 politik budiman tak kena tempat ni lah yg akan menjahanamkan. Pihak sendiri tak pulak dinyatakan simpati?
LikeReply23hEdited
Al Hussain · 
“Beliau semacam dijadikan ahli gusti WWF yang dijadikan badut untuk dimalukan,” tulisnya di laman facebook, tulis Muhaimin Sulam.

Ya memang dia seorang Badut. telah diberikan masa yang yang begitu banyak dan begitu bebas memperkatakan tentang Tun M yang sudah lanjut usia. Selama satu jam dia bebas semahunya berbuat begitu sebelum ketibaan Dr M.

Namun Dr Kamarul gagal mengemukakan hujah yg konkrit tentang ketidak layaknya Tun M berdasarkan faktor usianya ...

Kehadiran Tun M pada majllis tersebut sepatutnya menjadi perangsang dan semangat kpd Dr Kamarul untuk meluahkan segala rasa tidak puas hatinya terhadap Tun M secara berdepan.

Tetapi sebaliknya, kita semua boleh nampak apa yg telah berlaku. Persoalan samada pihak penaja telah merancang kehadiran Tun M bukan dgn cara sedemikian bukanlah alasan yang comel untuk Dr Kamarul untuk tergamam dan jadi tak menentu macam hilang akal.

Kehadiran Tun M telah membuktikan, usia bukan faktor sebagai alasan untuk tidak berani tampil berdepan dengan org yg jauh lebih muda daripadanya seperti Dr Kamarul yang tergagap-gagap dan hilang punca bila bersemuka dgn Tun M.

Sebaliknya Tu M lebig tenang dan bersantai ketika memberi respon kpd moderator.
Malah Tun M kelihatan lebih muda bertenaga dan gagah bila bergambar di sebelah Dr Kamarul yang kelihatan macam seorang Badut.

Itu yang membuat Tun M tersenyum sinis kerana dapat peluang bergambar dgn seorang Badut....
LikeReply11d

Ini juga satu huraian yang bagus:
JANGANLAH TUDUH ORANG LAIN SEBARANGAN, ITU ISUNYA

11 comments:

  1. berani kerana fakta benar, kenapa nak bengang?

    ReplyDelete
  2. Yang simpati tak bertempat tu kenapa?Badut tu kalau menulis tak bersimpati pun.Simpati2 untuk orang yg hopeless je.

    ReplyDelete
  3. Kesian pd Dr.Muhaimin, penuh dgn prasangka terhadap penganjur..
    Petunjuk yg menyatakn moderator dah tau Mahathir akan hadir..
    Yang sy difaham Dr. Mahathir mmg d jemput tp x pasti hadir atau tidak..kata2 Muhaimi "penganjur sememangnya tahu, Dr. Mahathir akan hadir apabila moderator 2 kali menyatakn betapa tidak adilnya mmbincangkn tuan bdn yg tidak hadir dlm forum....tidak kah tuan Muhaimi berperasaan begitu juga,Adil ka jika seseorang itu dibelasah tanpa berada disitu utk d beri peluang utk menangkis atau mmbela diri..??
    Tulisan Dr.Muhaimi juga menyatakn " Tambahan pula penganjur awal2 mengosongkn dua kerusi depan bg mmberi ruang Tun dan isterinya duduk..
    Kalau pihak sy penganjur pun sy akn sediakn kerusi untuk tetamu jemputan walaupun kita tidak pasti dia hadir atau tidak supaya jika dia lewat hadir tidak menjadi masaalah kpd pihak penganjur untuk menyediakan tempat seterusnya menganggu majlis..lagi pun bnyak kerusi kosong d dalam dewan untuk penonton duduk, tak perlu lah nak diganggu kerusi yg telah d sediakn utk tetamu..
    Kenyataan Dr.Muhaimin, " Beliau (Dr.Kamarul)semacam dijadikn ahli gusti WWF yg d jdkn badut utk dimalukn.."...
    Siapa yg mmbadutkn siapa..??
    Adakah beliau yg mmbadutkn dirinya sendiri dgn serangan dan cara penyanpaian nya..?
    Atau ada lg yg hendak mmbadutkn dirinya juga...??

    ReplyDelete
  4. Adat memberi syarahan akademik atau panelis akademik; kita akan tanya penganjur, siapa audien kita. Siapa VIP yang ada dan mereka ni siapa.
    Kalau basic macam ni pun boleh lupa maka layaklah penceramah tu digelar sombong. Tak kiralah pandai mana sekalipun kerana lain audien lain tahap penerimaannya. Yang penting sebagai ahli akademik, benda yg nak disampaikan itu adalah ilmiah. Betul atau tidak bagi penerima itu tak penting. Yang penting, hujah yang disampaikan adalah bernas dan berfakta....

    Tapi kalau dah mengata ke orang, memang patut ler terima macam mana 'mamat' tu kena...

    ReplyDelete
  5. Muhaimin ni walaun yg nyusup dlm PH?

    ReplyDelete
  6. kalau hebat ornag ada depan pun boleh berdebat
    memang dasar kat negara ni tak diajar berdebat
    untuk kebenaran
    sebab tu bila mai masa berdebat
    pakat lari tak belani
    memang dasar amoano pung
    masa matde dulu siap buat lakonan debat pas anmono
    bial dinilai dari lakonan tu amnao akan kalah maka debat yang dirancang tak jadi
    puitla amoano sama aja jaman sapa pung
    penakut untul kebenaran

    ReplyDelete
  7. Adat lah bilo pandai kutuk org. Berani lah tanggung en. Kamarul. Apo pulak nk salahkan penganjur? Muhaimin kenapo jadi bangang? Kalo takut jangan pi lah. Hahaha

    ReplyDelete
  8. Dr kamarul sepatutnya ambil peluang hentam Tun M semasa bersemuka tapi beliau kelihatan terpukau seribu bahasa, mana ilmu nya pergi? Macam mana boleh jadi pensyarah di Universiti ?? Tiada aura sama sekali......!!

    ReplyDelete
  9. En. Kamarul terkedu malu kelu. Dia ni pro najib ke pro hadi mereng? Hahaha

    ReplyDelete
  10. Jika prof Kamarul sorg profesor yg benar2 kompeten.. kehadiran Dr M tak mnjdi halangan kpd beliau utk berhujah & berinteraksi srta brsoal jwb dgn audiences waimah dgn Dr M skli pn!!
    Oleh krna smngt kepartian prof Kamarul trlalu menebal, mka sbb itu lah beliau jdi hilang fokus pd topik yg d bincngkan..!!
    Prof Kamarul tampak brhujah mngikut emosi kepartian mka sbb tu juga hingakan tak trcetus soalan2 yg wajar d tujukan kpd Tun M utk membuktikan teori beliau akan usia Tun M dh terlalu tua utk jdi PM.
    Utk prof Kamaruzaman & sesiapa shja prof2 lain, seandainya trlibat dlm satu2 majlis forum atau wacana maka bersedialah utk menerima kejutan2 yg kalian sndri tak ingini.
    Yg jelasnya Tn Kamarul anda seorang Profesor Kong Kali Kong Kangkung...
    Belajarlah dengan Prof Agus utk mnjadi sorang pengkritik

    ReplyDelete
  11. This design is steller! You obviously know how to keep a reader amused.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Wonderful job.
    I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.
    Too cool!

    ReplyDelete