Sunday, March 25, 2018

RUU anti berita palsu dalih kerajaan

SITI FATIHAH AWANG  - 24 MAC 2018
Hazmi Hassan

KOTA BHARU - Kerajaan pusat didakwa cuba mengalih isu dengan membincangkan mengenai Rang Undang-undang anti berita tidak benar, daripada mengulas mengenai salah guna kuasa yang diperkatakan banyak pihak.

Ketua Pemuda Amanah, Kelantan Hazmi Hassan berkata, sudah bertahun-tahun BN menggunakan media sebagai medium untuk menyebarkan berita tidak benar dan fitnah.

“Kini Umno mahu berlagak suci dengan membawa RUU ini kerana takut segala keburukan dan kegagalan dalam mentadbir negara dibincang semasa kempen PRU14 nanti.

“Rakyat sudah nampak dengan jelas tujuan RUU ini, iaitu tidak lebih untuk menutup ruang kritikan terhadap isu 1MDB dan juga isu Felda,” katanya kepada Sinar Harian di sini.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said yang menyifatkan pembangkang seolah-olah ‘kelam kabut’ apabila kerajaan mahu menggubal undang-undang tersebut.

Malah pembangkang juga seharusnya memberi peluang kepada kerajaan untuk membentangkan terlebih dahulu mengenai RUIU tersebut sebelum memberi apa-apa pendapat.

Hazmi berkata, Amanah secara peribadinya tidak percaya dengan ketelusan yang ditunjukkan oleh BN dalam isu ini memandangkan sehingga kini banyak lagi skandal-skandal lain yang masih menjadi akta rahsia kerajaan.

Malah beliau berkata, sepatutnya kerajaan menunjukkan keberanian dengan menjawab persoalan-persoalan rakyat terutama yang membabitkan wang rakyat.

“Khazanah dan segala harta yang dimiliki rakyat dan kerajaan hanyalah pelaksana tidak seharusnya menjadi aurat kepada rakyat.

“Jangan kerana takut kepada kebenaran maka kerajaan mahu tutup mulut rakyat dengan undang-undang, sekaligus menakut-nakutkan rakyat,”katanya.

1 comment:

  1. Hello, this weekend is good in favor of me, as this occasion i am reading
    this impressive informative piece of writing here at my residence.

    ReplyDelete