Saturday, March 11, 2017

Forest City tidak wujud istilah 'menyerahkan' kedaulatan: Inilah alasan Hua Zong

Jangan politikkan isu Forest City
ONG BOON TECK - 11 MAC 2017
APABILA projek pembangunan Forest City yang dijalankan usaha sama antara Malaysia dan China siap kelak, ia pasti akan muncul sebagai sebuah bandar ekonomi hijau yang mampu menarik ramai pelabur asing datang menanam modal di sini.

Presiden Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong), Tan Sri Pheng Yin Huah berkata, beliau berharap tidak ada sesiapa cuba mempolitikkan isu Forest City atau mencetuskan sebarang salah faham.

"Sebaliknya, semua orang perlu memandang secara positif projek mega atas kerjasama antara Malaysia dengan China ini," katanya kepada Sin Chew Jit Poh.

Menurut beliau, projek Forest City adalah projek pembinaan sebuah bandar pintar dengan dibina atas pulau buatan tanah tambak dari laut, oleh itu tidak wujud istilah 'menyerahkan' tanah kepada sesiapa, sebaliknya Malaysia memiliki 'tanah baharu' melalui projek tersebut.

"Projek ini sedang rancak dijalankan dan dijangkakan bukan sahaja menarik minat pelabur-pelabur tempatan, China, Singapura dan Indonesia, malah pemasarannya turut dikembangkan ke Asia Barat dengan mensasarkan matlamatnya sebagai sebuah bandar bertaraf antarabangsa," kata Yin Huah.

Pada tahun lalu, jualan hartanah di sini telah berjaya menarik 120,000 pelabur daripada pelbagai negara, dengan 70 peratusnya adalah pembeli dari China, manakala selebihnya dari negara-negara lain.

Projek itu dijangka siap dalam tempoh 20 tahun membabitkan kos RM100 bilion dengan pelbagai kemudahan termasuk 700,000 unit perumahan, pejabat, pusat beli-belah, pusat hiburan, pusat rekreasi, sekolah antarabangsa, hotel, hospital dan pusat konvensyen.

Terletak berdekatan Pusat Pemeriksaan Tuas, projek Forest City dijangka mampu menarik pelaburan asing berjumlah RM175 bilion (S$59 bilion) dan dapat mewujudkan 220,000 peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia.

Boleh mohon secara manual

Akibat masalah internet, ibu bapa atau penjaga dibenarkan mengemukakan permohonan pendaftaran anak-anak untuk tahun 1 secara manual.

Menurut Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Chong Sin Woon, beliau telah mengarahkan semua pengarah jabatan pendidikan negeri di seluruh negara membenarkan ibu bapa atau penjaga berbuat demikian dan tidak semestinya memohon menerusi online seperti ditetapkan sebelum ini.

"Saya memohon maaf kepada ibu bapa atau penjaga kerana menghadapi kesulitan ini. Saya telah memberikan arahan sekiranya masih menghadapi kesulitan memohon secara online, ibu bapa atau penjaga boleh pergi ke sekolah mendapatkan borang dan mendaftar secara manual," katanya kepada Sin Chew Jit Poh.

Kata Sin Woon, punca utama berlaku masalah internet disebabkan laman web untuk permohonan pendaftaran itu masih kurang stabil, manakala masalah internet yang terlalu perlahan turut mendorong ibu bapa atau penjaga terpaksa mendaftar dengan masa cukup lama. 

Kementerian Pendidikan sebelum ini telah menetapkan sistem permohonan atau pendaftaran dibuka secara online mulai 1 Mac lalu hingga 30 April ini.

Tiga sektor utama perlu ramai pekerja

Sektor sokongan perkhidmatan, pendidikan dan pemakanan adalah tiga bidang pekerjaan yang masih memerlukan ramai pekerja walaupun keadaan ekonomi negara berada dalam kedudukan kurang menentu.

Lawan web yang terkenal dengan pencarian jawatan kosong iaitu Jobstreet.com mendapati, buat masa ini ramai syarikat memerlukan sekurang-kurangnya 2,000 pekerja dalam sokongan perkhidmatan, manakala sektor pendidikan dan pemakanan masing-masing memerlukan 500 jawatan untuk diisi.

Menurut laporan Oriental Daily, selain ketiga-tiga sektor tersebut, sektor yang turut memerlukan pekerja ialah sektor pembuatan dan teknologi bermaklumat.

Di bawah galakan kerajaan, perkembangan sektor pembuatan dan teknologi bermaklumat semakin hari semakin penting, sekali gus mendorong permintaan ke atas tenaga kerja dalam kedua-dua sektor itu turut meningkat.

Dalam bidang pemakanan, jawatan paling dikehendaki ialah tukang masak sehingga sedia menawarkan gaji RM8,000 sebulan kepada tukang masak bertaraf eksekutif.

* Pada aku pulak walau dari mana tanah itu diambil bukan menjadi isu namun kalau diberikan penempatan dalam sungai sekali pun sekiranya di dalam lingkungan sempadan kedaulatan kita, maka itu adalah hak kita. Tidakkah kadaulatan kita terjejas?

Walau apa pun orang luar tak perlulah kepoh, terpulanglah kepada Rakyat Johor

Kalau nak baca: Bagaimana jika orang Arab dan Indonesia kuasai hartanah kita?

1 comment:

  1. pembanguan hebat macam mana sekali pung kalau akhirnya tanah negara ini bertukar tangan apa yang nak dibanggakan
    nama pung dah buh nama bukan dalam bahasa melayu
    alasan orang luar senang sebut itu bukan sebab nya sangat
    yang nyata semanagt nak jaga bm pung tak de langsung yang ada hanay nak jaga duit
    tak cukup dulu penjajah bawa masuk orang luar kini orang malayu yang pangge masuk
    heboh bial siap nanti tempat ni akan jadi moden
    termaju terkini konon
    tak lama lagi cari tempat lain pulak pangge lagi orang luar lama lama tm ni penuh denagn orang
    luar
    cemerlang gemilang temberang dari petualang

    ReplyDelete